تعداد بازدید:

توصیه به دیگران 1

يکشنبه 5 تير 1384-0:0

دماوند ، امانت 50 هزار ساله را پس داد

مطالعات گروه دیرینه شناسی موسسه ملی تحقیقات فرانسه به سرپرستی «ژیل بریون» در دامنه و ارتفاعات کوه دماوند منجر به شناسایی بقایای زندگی 50 هزار ساله انسان در این منطقه شد.


موسسه ملی تحقیقات فرانسه ( CNRS) قصد دارد تا مطالعات دیرین شناسی و انسان شناسی خود را در بخش هایی از ایران به انجام رساند. این موسسه که همکاری مشترکی با پژوهشکده باستان شناسی دارد تا کنون بخش هایی از مطالعات دیرین شناسی و انسان شناسی خود را در یزد و آمل به پایان برده است.
«فرزاد فروزانفر» با اشاره به مطالعات این موسسه در آمل و دامنه و ارتفاعات کوه دماوند گفت: «پس از بررسی های زمین شناسی و انسان شناسی در این منطقه، گروه فرانسوی موفق به کشف بقایای زندگی 50 هزار ساله انسان در این منطقه شد.»
فروزانفر در ادامه افزود: «موسسه CNRS در حالی که دامنه شرقی و شمال شرقی کوه دماوند را مورد مطالعات دیرین شناسی قرار داده بود به باقی مانده زندگی انسان در این منطقه برخورد كرد که کاوش های بیشتر، آثار زندگی 50 هزار ساله انسان در این منطقه را آشکار کرد.»
به گفته وی این موسسه کار خود را در دامنه کوه دماوند ادامه می دهد و در حال حاضر برای بررسی و شناسایی سکونت گاه انسان های کهن در این منطقه به طرف شهر دماوند حرکت می کند.
فروزانفر در ادامه گفت: «رشته کوه های البرز و کوه دماوند از نظر مطالعات دیرین شناسی اهمیت زیادی دارند اما تا امروز در مورد این مناطق کار زیادی انجام نگرفته است. مطالعات موسسه ملی تحقیقات فرانسه در آمل و دامنه کوه دماوند می تواند این کمبود را تا حد قابل توجه ای جبران کند.»
فعالیت این موسسه با مطالعات دیرین شناسی و انسان شناسی در آمل آغاز می شود و اين گروه سپس تا محدوده تهران پیش می رود. در این مطالعات تمامي این مناطق مورد بررسی دیرین شناسی و زمین شناسی قرار می گیرد و شیوه های سكونت در این منطقه مورد بررسی قرار می گیرد.
پیش از سفر گروه ژیل بریون به آمل در استان یزد، این گروه فعالیت هایی در زمینه دیرین شناسی و انسان شناسی انجام داده بودند که اطلاعات جدیدی از این مطالعات بدست آمد. در این مطالعات غار های چند هزار ساله در استان یزد کشف شد.(chn)


    ©2013 APG.ir