تعداد بازدید: 6525

توصیه به دیگران 1

يکشنبه 12 تير 1384-0:0

موزه های مازندران

معرفی کوتاه چهار گنجینه استان مازندران.


 مازندران به استناد اشیای به دست آمده یکی از قدیمی ترین نقاط اسکان در ایران است. این منطقه به دلیل شرایط خوب آب و هوایی هرساله شاهد سفر تعداد زیادی از مسافران است. هرچند مازندران به رغم سابقه طولانی تمدنی و میزبانی تعداد زیادی از میهمانان نوروزی و تابستانی؛ تعداد کمی موزه دارد اما می توان در سفرها به همین موزه های اندک هم سری زد .

موزه بابل :
ساختمان موزه بابل تنها موزه مازندارن در خيابان مدرس شهرستان بابل قرار دارد و مشهور به شهرداري سابق است. بناي موزه بابل در سال 1307 هجري شمسي به عنوان بلديه احداث شد. موزه با توجه به زيرزمين سه طبقه است و 1650 متر زير بنا دارد.
موزه بابل براي اولين بار در اسفند 1375 در دو بخش باستان شناسي و مردم شناسي با به نمايش گذاشتن199 قلم شي افتتاح شد . اما به دليل فرسودگي شديد بنا در مرداد 79 همراه با تعطيلي سالن نمايش دائمي اشياء مرمت بنا آغاز شد كه تا اسفند سال 1381 به طول انجاميد. در حال حاضر از طبقه اول به عنوان نمایشگاه موقت آثار فرهنگی _ هنری استفاده می شود. در طبقه دوم نیز آثار باستان شناسی و مردم شناسی به نمایش در آمده است.
در بخش باستان شناسی موزه ، آثاری از دوره های پیش از تاریخ ، تاریخی و اسلامی در دوسالن به نمایش در آمده است که از قدیمی ترین این آثار می توان به ظروف سفالی قرمز رنگ اسماعیل آباد متعلق به هزاره پنجم پیش از میلاد و سفال های تپه حصار و سیلک و شوش نام برد. در این موزه ویترینی به سفال های خاکستری مازندران اختصاص دارد.
تالار وسیع بخش مردم شناسی نیز زندگی اقوام شمالی کشور به نمایش در آمده است. در این بخش یک سالن به یادمان های چوبی مازندران اختصاص دارد. قدیمی ترین اثر این مجموعه بخشی از کتیبه بقعه امامزاده علی از روستای سواد کوه است. همچنین دو لنگه در چوبی منبت کاری شده متعلق به بقعه متبرک شاهزاده رضا (ع) روستای لدار بند پی بابل از باارزش ترین اشیای این مجموعه به شمار می آید.

مجموعه فرهنگي كندلوس :
هفت كيلومتر قبل از مرزن آباد در سمت چپ جاده چالوس- تهران - ، دهكده سرسبز و زيباي كندلوس قرار دارد که از جمله روستاهاي « ميخ ساز» بخش كجور شهرستان نوشهر است. شهر تاريخي كجور در قديم ايام مركز ناحيه رويان و سپس پايتخت رستمدار بود. مجموعه فرهنگي كندلوس به منظور ارج نهادن به فرهنگ و هنر و سنت مردم كجور، پس از سال ها تلاش در سال 1367 توسط مهندس « علي اصغر جهانگيري » بر پا شد.
این مجموعه بخش های مختلفی نظیر بخش باستان شناسي دارد و در آن سفالينه، آبگينه، سكه، ظروف چيني، وسايل روشنايي از هزاره دوم قبل از ميلاد تا دوره قاجاريه و بخش اسناد و كتب خطي، نسخ خطي كلام الله مجيد، ديوان اشعار، عقدنامه، فرامين و جمع آوری شده است.
این موزه در بخش بخش هنرهاي سنتي نیز بافته ها ، پوشاك و زينت آلات روستايي بخش مجسمه ها و نقاشي هاي سنتي و قهوه خانه اي را به نمایش گذاشته است. بخش ظروف و ابزارآلات فلزي و چوبي روستايي و شهري از كله چو« خانه روستايي مازندراني» تا دوك نخ ريسي از جنگ افزار تا وسايل دامداري و شكار، از پيه سوز و چراغ بادي تا چراغ هاي گردسوز، از نمد و جاجيم تا هنر سوزن دوزي گردآوري شده است.

موزه تاريخ طبيعي خشكه داران :
حد فاصل عباس آباد و سلمانشهر منطقه حفاظت شده خشكه داران قرار دارد . اين منطقه كه در صد متري دريا قرار دارد به عنوان تنها جنگل جلگه اي و بكر و از آخرين بازمانده هاي اكوسيستم هاي جنگلي شمال ايران است. اين موزه با مساحتي بالغ بر 2600000 متر مربع داراي گونه هاي مختلف جانوري و گياهي است.
سازمان حفاظت محيط زيست موزه تاريخ طبيعي خشكه داران را با مجموعه تاكسيدرمي حيوانات شمال ايران در اين منطقه داير کرده كه مورد استفاده گروه هاي مختلف گردش گران به ويژه دانش پژوهان قرار گرفته است.

تماشاگه خزر( كاخ رامسر)
در سال 1316 به دست معماران و حجاران هنرمند ايراني و به سرپرستي مهندسان آلماني كاخ رامسر ساخته شد. محوطه بيروني كاخ باغ وسيعي مملو از گياهان گونه گون و درختان متنوع و نادر است و بنا در ميان آن قرار دارد. نماي خارجي كاخ از سنگ مرمر رگه دار و ايوان آن با 4 ستون حجاري شده از سنگ مرمر يك پارچه و سرستون ها و پايه ستون هاي تزييني شكل گرفته است.اين بنا داراي يك تالار مركزي است كه در دو سمت آن دو اتاق قرار دارد. اين كاخ هم اكنون به عنوان موزه ( تماشاگه) خزر با آثاري از ارزشمندترين يافته هاي باستان شناسي منطقه خزر، بافته هاي دستان توانمند هنرمندان ايراني، تابلوهاي نفيس از نقاشان بزرگ دنيا، مجسمه هاي برنزي و سنگي بسيار زيبا و آثار منحصر به فرد ديگري از هنرمندان بزرگ و معروف جهان را در خود جاي داده و پذيراي علاقه مندان و پژوهش گران است.
                                        



    ©2013 APG.ir