تعداد بازدید:

توصیه به دیگران 1

چهارشنبه 15 تير 1384-0:0

از جنگل محروم مي شويم؟

مسافران عاشق جنگل بخوانند.


 
بسياري از شما سفر به جنگل و استفاده از اين جاذبه گردشگري را دوست داريد اما وضعيت جنگل هاي شمال به گونه اي است كه در آينده شايد مسافران از اين نعمت محروم شوند.
اكنون غارتگران جنگل، ميراث سبز را به يغما مي برند و درختان سر به آسمان كشيده را براي رسيدن به اهداف سودجويانه خود از جاي مي كنند. گاه نيز شعله هاي بي توجهي ميهمانان، خانه سبز جنگل را به سرخي آتش گره مي زند. اما در اين ميان و به دنبال نابودي اين ثروت هاي ريشه در خاك دوانده تنها، گاه گزارش هايي از اوضاع نامطلوب اين دست از منابع طبيعي، زمينه ساز برپايي گردهمايي تشكل هاي دولتي و غير دولتي به منظور بزرگداشت جايگاه درخت در زندگي بشر مي شود يا تنها در روزي كه نام درختكاري گرفته است ،توزيع نهال هاي رايگان در ميان شهروندان به عنوان راهي براي تقويت فضاي سبز عنوان مي شود. اما گويا عمر اين دغدغه ها آنقدر كوتاه است كه در مدت زماني نه چندان طولاني به فراموشي سپرده شده و بار ديگر ثروت هاي چند هزار ساله ميراث سبز، دستخوش نابودي قرار مي گيرد.
آتش سوزي هاي بسياري كه طي مدت كوتاهي در برخي جنگل ها چون مرزن آباد و گرگان به وقوع پيوست ،هزاران اصله نهال و درخت را از بين برد و خرابي هاي جبران ناپذيري به بار آورد. به عقيده كارشناسان توده زيستي جنگل هاي شمال در سال ۱۳۳۴ حدود ۲۳۶ مترمكعب و در سال ،۶۵ ۲۱۰ متر مكعب بوده است و اگر اين روند كاهش ادامه يابد تا ۲۰ سال آينده، جنگل هاي انبوه و نيمه انبوه شمال نقش محافظتي خود را از دست مي دهند. براساس آمار و اطلاعات سطح كل جنگل هاي ايران ۴/۱۲ ميليون هكتار اعلام شده كه اين ميزان در حدود ۶/۷ درصد از سطح كل كشور را در بر مي گيرد و با توجه به اين ارقام و در نظر گرفتن سرانه جهاني، جنگل هاي ايران دچار فقر و كمبود شديد است به طوري كه ايران در بين ۵۶ كشور داراي جنگل، در مقام چهل و پنجم قرار دارد. آمار ارائه شده از سوي سازمان حفاظت محيط زيست در حالي خبر از اوضاع نامناسب جنگل مي دهد كه به عقيده كارشناسان محيط زيست، ايران به دليل دارا بودن شرايط اقليمي مناسب قابليت گسترش مناطق جنگلي را در نواحي شمالي كشور دارد اما اين امر در خطوط تاريك بي توجهي ها گم شده است.
از سوي ديگر بهره برداري هاي بي رويه از سوي قاچاقچيان چوب و بوميان، كاهش سطح جنگل ها را به دنبال داشته است.(hamshahri)


    ©2013 APG.ir