تعداد بازدید: 5382

توصیه به دیگران 1

جمعه 30 آبان 1393-15:37

حجتی در گفت و گوی اختصاصی با مازندنومه مطرح کرد:

در جریان ادعای نماینده آمل نیستم

در گفت و گو با وزیر جهادکشاورزی مطرح شد: با توجه به اينكه مازندران يك استان كشاورزي است، استاندار بخش عمده اي از وقت شان را صرف مسايل مربوط به كشاورزي مي كنند/ در ارتباط با صنايع ، سردخانه ها و انبارها پيش بيني تسهيلات كرديم+گزارش سفر+عکس


مازندنومه؛ سرویس اقتصادی، محمداسماعیل بخشی سورکی: در حاشيه بازديد يك روزه وزير جهاد كشاورزي از پروژه هاي استان مازندران، با محمودحجتی گفت و گویی اختصاصی انجام دادیم. وزیر جهاد کشاورزی به پرسش های مختلف ما درباره کشاورزی، باغداری، تغییرکاربری و عملکرد استاندار مازندران پاسخ داد. بخوانید.

*مازندنومه: آقاي وزير با توجه به اينكه ما در سازمان جهاد كشاورزي در استان هاي مختلف، تمركز نيروها رو داريم و اين نيروهاي فني و مهندسي در مركز خدمات جهاد كشاورزي بخش ها و شهرستان ها حضور كمرنگي دارند، بفرماييد با توجه به اينكه اين مراكز خط مقدم مراجعه مردم براي توليد در خصوص محصولات كشاورزي است، رويكرد شما و وزارتخانه در خصوص حل اين مشكل چيست؟

حجتي: اينكه در خط مقدم كارمان نيرو كم داريم و مشكل داريم شكي نيست، اما انباشت و تمركز نيرو را خيلي نمي دانم. دليلش هم اين است كه در ساختار وزارتخانه ما خصوصا بخش جهاد، يك دفعه همه همسن آمدند و همه هم بازنشسته شدند و الان ادارات ما از نيروهاي انساني خالي شده است. اتفاقي كه افتاده اين است. الان هم هر چه كه نيرو مي گيريم، مجوز مي گيريم كه استخدام شوند. اصرار بر اين است كه به همان مراكز خدمات بروند. علي رغم همه اينهايي كه مرخص و بازنشسته شدند، در طول چند سال گذشته يك مجوز ده هزار نفره بوده كه حدود هشت هزار نفره آن عملياتي شده و همه اينها براي مراكز خدمات استخدام مي شوند كه ان شالله بتوانند در خدمت بهره برداران و كشاورزان باشند. لذا تمهيد ما اين است كه نيروهاي جديد را در آن مركز به كار گيري كنيم.

*مازندنومه: به دليل شرايط اقليمي و از دست رفتن مسيرهاي زهكشي در نتيجه تجاوزات و مسايل مختلف دیگر، چند سالي هست كه استان، با بحران سيلاب و زهاب مواجه شده، با توجه به اينكه كه كار زهكشي در زمان مديريت هاي قبل هم به صورت مقطعي صورت گرفته و الان هم پيگير هستید، بفرماييد رويكرد دولت اعتدال در اين خصوص چيست؟

حجتي: من نمي دانم بحث زهكش ها كه مطرح مي كنيد كدام زه كش ها است. اگر منظورتان بحث مسيرها و كانال هاي زهكش اصلي است كه مربوط به وزارت نيرو است، اما ما يك طرح بلند مدت داشتيم كه 15 سالي است آغاز شده و آن هم تجهيز و نوسازي اراضي است كه زهكش هاي فرعي هم در آن ديده شده است كه متاسفانه منابع آن فوق العاده كم است. از سال گذشته كه آمديم به دنبال فاينانس اين طرح بوديم و طرح فاينانس آن را در شوراي اقتصاد به تصويب رسانديم كه گير سر معرفي طرف خارجي هست. در عين حال به دنبال اين هستيم كه بتوانيم از محل رديف ها، اين اعتبار را افزايش دهيم و طبق مذاكراتي كه انجام شده اميدواريم در بودجه 94 اين طرح اعتبارش افزايش پيدا كند و آنچه كه در حوزه ما است به صورت فعال تر از وضع موجود ان شالله عملياتي شود.

*مازندنومه: در حوزه باغي هم با توجه به اينكه مازندران رتبه اول توليد مركبات را در كشور دارد، متاسفانه صنايع تبدلي و بسته بندي فاقد دريافت اعتبار است، در فصل برداشت محصول هم به دليل هجمه دلالان، سود منطقي عايد كشاورز نمي شود و اين كشاورزي مازندران را با مشكل روبرو كرده. بفرماييد كه برنامه شما براي اين مورد مخصوصا در استان مازندران چيست؟

حجتي: ما در ارتباط با صنايع ، سردخانه ها و انبارها پيش بيني تسهيلات كرديم، در ارتباط با فن آوري محصولات باغي پيش بيني اعتبار كرديم و به نظر مي رسد كه سرمايه گذار اگر بخواهد سرمايه گذاري كند ما آمادگي را داريم كه پشتيباني تسهيلاتي انجام دهيم. در خصوص حذف واسطه ها هم همان طوري كه مي دانيد اقدامات خوبي مثل خريد تضميني برنج صورت گرفته اما تلاش مي كنيم تا با كار ريشه اي و اصولي، اين مشكل را حل كنيم.

*مازندنومه: موضوع ديگري كه خيلي در دولت اعتدال به آن پرداخته شده است، تغيير كاربري اراضي كشاورزي است.علي رغم اينكه شخص رئيس جمهوری، وزير كشور و حضرتعالي در اين زمينه به صورت جدي ورود پيدا كرده ايد، اما گاه از گوشه و كنار خبرهاي ضد و نقيضي شنيده مي شود. براي مثال نماينده آمل ادعا كرده است كه تغيير كاربري 400 هكتار از اراضي كشاورزي به امضاي شخص شما رسيده و با اين موضوع براي ساخت فرودگاه آمل توافق شده است . اگر ممكن است در اين زمينه توضيح بفرماييد.

حجتي: بنده اصلا در جريان اين موضوع نیستم.

ربیع فلاح -استاندار مازندران- که شنونده بحث بود، در این زمینه توضیح داد: اصلا چنين چيزي اتفاق نيفتاده است. استان مازندران در جهت تغيير كاربري جزو استان هاي برتر كشور بوده است. خود وزارت كشور گزارشي را كه مطرح كرده است، استان مازندران هم در جهت پيشگيري و هم در ارتباط با ساخت و سازهاي غيرمجازي كه احكام آن اجرا نمي شده، رتبه اول را دارد. االبته در طول اين يك سال گذشته بسياري از اين احكام اجرا شده است و در مواردي هم كه جريمه مد نظر بوده جريمه تخلف پرداخت شده است. اتفاقا بحثي كه جديدا ما داريم اين است كه بحث جرايم ماده صد و ماده 99 را كنار بگذاريم و زمين هايي كه مربوط به اراضي كشاورزي هستند بايد حكم قلع و قمع براي آن صادر شود.

*مازندنومه: آقاي وزير به عنوان آخرين سوال با توجه به اينكه استاندار مازندران از بدنه سازمان جهاد كشاورزي هستند و سالها در اين سازمان فعاليت داشتند و خب در اين يكسال تصدي مسئوليت استانداري مازندران نيز خدمات و برنامه هاي خوبي را در زمينه كشاورزي اعلام و اجرا كردند، به عنوان وزير جهادكشاورزي از برنامه هاي جهادي ايشان در مازندران چه ارزيابي داريد؟

حجتي : آقاي فلاح همان طوري كه اشاره كرديد از همكاران سابق و لایق ما هستند. عمده وقت شان را در زمينه كشاورزي دارند سپري مي كنند. البته اين رافع وظايف سنگيني كه بر عهده استاندار هست، نمي شود. با توجه به اينكه استان مازندران يك استان كشاورزي است ايشان بخش عمده اي از وقت شان را صرف مسايل مربوط به كشاورزي مي كنند و بخش عمده اي از زحمات مربوط به وظايف ما را ايشان متحمل مي شوند كه من لازم مي دانم از زحمات ايشان تشكر كنم. چند ده سال است كه ما با ايشان همكار و آشنا هستيم و با توجه به روحياتي كه از ايشان سراغ دارم و حساسيتي كه در ايشان هست، اميدوارم كه خيلي از مشكلات تاريخي كه ما در بخش كشاورزي در استان مازندران داريم در دوره مديريت ايشان مرتفع شود.

*سالانه دو میلیون تن برنج در کشور تولید می شود

وزير جهاد كشاورزي در سفر يك روزه خود به مازندران با افتتاح و بازديد از چند طرح كشاورزي، شامگاه پنج شنبه به سفر خود خاتمه داد.

محمود حجتي –وزيرجهاد كشاورزي- به همراه شجاعي و دامادي -نمايندگان مردم در مجلس شوراي اسلامي- و احساني -معاون استاندار مازندران- صبح روز پنج شنبه از باغ 50 هكتاري باغ پرافريم منطقه دودانگه ساري بازديد كرد.

او سپس به مياندورود رفت و طرح آبياري قطره اي 500 هكتاري مركبات شركت زراعي دشت ناز را با حضور ربيع فلاح- استاندار مازندران- افتتاح كرد.

بازدید از خط تولید و بسته‌بندی مکانیزه خوراک دام شرکت دشت‌ناز میاندورود نيز از دیگر برنامه‌های وزیر جهاد کشاورزی در این شهرستان بود.

حجتي پس از مياندورود عازم جويبار شد و از کارخانه صنایع غذایی که در زمینه محصولات تولیدی برنج فعالیت می‌کند، بازدید کرد.

مدیرعامل شرکت تولیدی پردیس در تشریح فعالیت‌های این واحد تولیدی اظهار داشت: این واحد تولیدی آمادگی افزایش کیفی تولید برنج را در برنامه کاری دارد.

محمد بورنگ با اعلام اینکه ظرفیت اسمی این واحد تولیدی بیش از 30 هزار تن در سال است، افزود: در حال حاضر با 10 هزار تن تولید در سال مشغول فعالیت هستیم.

وی از اعلام آمادگی این واحد تولیدی برای بسته‌بندی بیش از 50 هزار تن محصول در این واحد تولیدی خبر داد و گفت: برای ایجاد این واحد تولیدی بیش از یک‌صد میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شد.

حجتي بعد از جويبار عازم بابل شد. وي با حضور در سالن محل برگزاری مسابقات کشتی انتخابی تیم ملی در مراسم تقدير از جهان پهلوان امامعلي حبيبي حضور يافت و سپس کارخانه شالیکوبی زرین برنج شمال را افتتاح كرد.

وزیر جهادکشاورزی درحاشيه افتتاح اين كارخانه در جمع خبرنگاران با اشاره به وضعیت فرسوده و ظرفیت های پایین واحدهای شالیکوبی ها، گفت: قرار است با کمک استانداری و سازمان جهاد کشاورزی طرح جامع شالیکوبی ها تهيه و ارائه شود.

وي ادامه داد: سرمایه گذاران با توجه به تکنولوژی روز دنیا کارخانه شالیکوبی را راه اندازی کنند تا جایگزین چند کارخانه موجود شود. این کار ضایعات را کاهش می دهد و برنج را به صورت بسته بندی به بازار عرضه می کند.

وی به تنظیم بازار برنج کشور اشاره و اذعان داشت: سالانه دو میلیون تن برنج در کشور تولید می شود، در حالی که ارزیابی ها مصرف سالانه برنج را حدود سه میلیون تن نشان می دهد.

این مسئول با بیان اینکه سال گذشته بیش از نیاز کشور برنج وارد شد، افزود: مهمترین عامل رکود در مازندران واردات بیش از نیاز برنج به کشور بوده است.

حجتی گفت: با وجود واردات بیش از نیاز برنج به کشور در سال گذشته، در سال جاری تلاش مي شود كه بیش از نیاز بازار برنج وارد نشود تا بین عرضه و تقاضا توازن ایجاد شود.

مقصد آخر حجتي هم بازديد از شركت صنعتي خزر الكتريك آمل بود. وي در حاشیه بازدید از شرکت خزر الکتریک در گفتگو با خبرنگاران اظهارداشت: این واحد تولیدی توانسته با ظرفیت های که دارد محصولات خود را به خارج از کشور ترکیه، قزاقستان، ترکمنستان، ارمنستان و عراق صادرکند.

وزير را در بازديدهاي جويبار سيدهادي حسيني نماينده جويبار، قائمشهر و سوادكوه، و در بازديد بابل حسين نياز آذري و حجت الاسلام ناصري -نمايندگان بابل- همراهي مي كردند


  • دوشنبه 3 آذر 1393-8:56

    کشاورزی خیلی وقته به بن بست رسیده مگر اینکه یکی مثل مهمندس راهب و میخواد مرد عمل

    • شنبه 1 آذر 1393-14:20

      بهترین فرد برای نجات کشاورزی استان مازندران مهندس عادل عفتی که ازنیروهای سالم ودلسوز میباشد

      • جمعه 30 آبان 1393-21:37

        وزیر کشاورزی باید به این نکته توجه نمایند ریاست سازمان جهاد کشاورزی مازندران وگیلان وگلستان ونیز استان خوزستان که از مناطق بسیار مستعد کشاورزی کشور میباشند باید به افرادی متخصص ودلسوز ومدیر سپرده شوند تا بهترین بهره برداری از این مناطق به عمل آید


      ©2013 APG.ir