تعداد بازدید: 3154

توصیه به دیگران 2

چهارشنبه 5 آذر 1393-13:57

ویژه برنامه "روجا" در ساری برگزار شد

شادمان: چشم هنر نباید همیشه به آن سوی مرزها باشد

مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مازندران: در تعامل، می توانیم بهترین آثار هنری را خلق کنیم/موارد مثبت آن سوی مرزها قابل احترام است و البته باید به بایدها و نبایدهای هنر ما احترام گذاشته شود.


مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، مینامحسن پور: صبح چهارشنبه ویژه برنامه "روجا" به مناسبت روز ملی مازندران در سالن شهید باغبانی حوزه هنری مازندران برگزار شد.

سینا دلشادی-رئیس حوزه هنری مازندران- در توضیح پیرامون تاخیر در برگزاری این آیین گفت: با وجود اینکه اصرار به برگزاری مراسم در همان روز داشتم، اما به توصیه دوستان و به علت تقارن 14 آبان "روز ملی مازندران" با ایام سوگواری سالار شهیدان، حوزه هنری امروز این مراسم را برگزار می کند.

  وی با بیان اینکه برای معرفی فرهنگ مازندران کم کاری شده است، گفت: در این روز باید تاریخ و فرهنگ و تمدن این سرزمین را بیان و برای انتقال آن ها به نسل های بعد تلاش کنیم.

دلشادی مازندران را سرزمینی مملو از مفاخر و مشاهیر دانست و افزود: همانگونه که آرش برای گسترش نوار مرزی، جانش را در کمان گذاشت، در دوران دفاع مقدس نیز شهیدان جان شیرین خود را در کمان عشق حسینی گذاشتند و مرزهای اعتقادی ما را در جهان گسترش دادند.

وی با بیان اینکه سربازان و سرداران شهید باید معرفی شوند استدلال کرد: در اشاعه فرهنگ هیچ ابزاری با هنر برابری نمی کند و این بار سنگین بر دوش حوزه هنری و هنرمندان است.

دلشادی روز مازندران را فرصت مناسبی برای آسیب شناسی وضعیت موجود دانست و ابراز داشت: باید برنامه ریزی شود که از وضعیت موجود بهترین بهره برداری صورت گیرد.

رئیس حوزه هنری مازندران به توسعه نامطلوب مازندران اشاره و تاکید کرد: همه با هم برای بالندگی مازندران تلاش کنیم.

*مسئولان، ما را فراموش کرده اند

سوسن ملکیان -همسر شهید جعفر شیرسوار- حضور خانواده و یاد و خاطره شهدا را درسی برای نسل چهارم برشمرد و افزود: حسین فهمیده برای دانش آموزان الگو است.

ملکیان بابیان اینکه جنگ ما یک واقعیت بود، تاکید کرد: تاریخ زمان عصر ما همسران و فرزندان شهیدان هستند.

وی با اشاره به بیگانه نبودن خانواده شهیدان با هنر، افزود: باید در لوای هنر ارزش های مان را بیان کنیم.

ملکیان با ابراز تاسف از آغاز جنگ نرم، گفت: در این زمینه هیچ کار فرهنگی انجام نشده است.

همسر شهید شیرسوار با بیان اینکه شهیدان نفس دادند تا ما نفس بکشیم، ادامه داد: اگر من ماشین دارم، زحمت کشیده ام و اگر شهیدان امروز در جامعه بودند، مطمئنا حقوق بالایی دریافت می کردند.

ملکیان با گلایه از اینکه مردم فقط چشم شان به این است که ما کار گرفتیم یا به دانشگاه رفتیم اما نمی دانند ما چه ها کشیده ایم، تصریح کرد: مسئولان، ما را فراموش کرده اند و حوزه هنری هم کم کار کرده است.

وی در بخشی دیگر از سخنانش به همانندی خانواده شهیدان با سایر مردم اشاره کرد و گفت: بچه شهید معتاد، کارتن خواب و عزل شده از مسئولیت هم داریم و چرا باید گمنام باشیم؟!

ملکیان با توصیه به شاد بودن، افزود: ما که فقط ذکر نداریم و کسی هم مخالف شادی نیست.

وی فیلم معراجی ها و اخراجی ها را مصداق کامل جنگ دانست و افزود: چیزی که ادامه زندگی را برای ما آسان کرد این بود که با خدا معامله کردیم.

*چشم هنر نباید همیشه به آن سوی مرزها باشد،

در ادامه مراسم گروه موسیقی تبری به اجرای چند قطعه پرداختند. سپس علی شادمان –مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مازندران- بابیان اینکه ایثار و شهادت از اوراق تاریخ ما است، خاطر نشان کرد: هنر هم به گذشته و هم به حال نگاه دارد و اگرچه جنگ تمام شده اما نسل پشتیبانی کننده جنگ زنده اند و خواسته همسر شهید شیر سوار قطعا خواسته های فردی شهری و استانی نیست بلکه نیاز اجتماعی و ارزشی است.

وی با بیان اینکه چشم هنر نباید همیشه به آن سوی مرزها باشد، افزود: موارد مثبت آن سوی مرزها قابل احترام است و البته باید به بایدها و نبایدهای هنر ما احترام گذاشته شود.

شادمان با اظهار امیدواری از پاسداشت ارزش های خلق شده به دست مردم، ابراز داشت: در تعامل، می توانیم بهترین آثار هنری را خلق کنیم.

با پخش کلیپ معرفی آثار تولیدی حوزه هنری، از کتاب عکس "مثل مه" مهدی معصومی گرجی، کتاب شعر "جان مار" رحمت الله حسن پور و آلبوم موسیقی "نوروزخوانی" کاری از سید عباد و سید جلال محمدی و محمدرضا اسحاقی رونمایی شد.

سپس علی حسن نژاد –شاعر - با گویش مازندرانی در وصف امام حسین شعر خواند.

در پایان ازهنرمندان فعال در زمینه فرهنگ بومی در شاخه های مختلف قدردانی شد.


  • شنبه 8 آذر 1393-22:15

    چرا این آقای شادمان برای هر حوزه ای حرف داره؟ایران مهد هنر است یعنی چی اون جمله تیتر؟

    • شنبه 8 آذر 1393-22:12

      آقای شادمان به راستی هنر را چقدر می شناسی؟
      و سوال دوم چرا در ایران برای دکترا اقدام نکردی؟
      مازند نومه درج کن تا رسلتت آشکار بشه

      • شنبه 8 آذر 1393-8:10

        دكتر شادمان مديري توانمند ، با مرام ، باابهت و شجاع است . ايشان در هرزمينه بهترين گزينه مديريتي است .

        • جمعه 7 آذر 1393-18:28

          شادمان بهترین گزینه مدیر کلی فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران است . اصحاب فرهنگ و هنر استان منتظر نشستن ایشان بر کرسی ارشاد استان هستند .

          • جمعه 7 آذر 1393-0:5

            دکترشادمان بخوبی هنر را می فهمد ای کاش سخنان ایشان کامل درج میشد .ایشا ن در قید حیات بودن فاعلین سوژه های دفاع مقدس را بهترین فرصت برای خلق اثر گوشزد کردند


            ©2013 APG.ir