تعداد بازدید: 3418

توصیه به دیگران 0

پنجشنبه 13 آذر 1393-16:46

دلواپسی با پرچم روحانی!

نمایندگان مجلس نقش اساسی در انتخاب فرمانداران داشته‌اند و حتی اگر در این میان فرمانداری هم عزل شده است به خاطر نظر نماینده شهر بوده است.


 

مازندنومه؛ سرویس سیاسی، میثم سعادت: قرار بود تا اول آذر همه فرمانداران باقی مانده از دولت احمدی‌نژاد تکلیف شان مشخص شود. هر چند آمار دقیقی از این عزل و نصب‌ها در دست نیست، انتظار این بود که در همه شهرها نسیم اعتدال بوزد و افرادی در فرمانداری‌های دولت روحانی مشغول به فعالیت شوند که حتی اگر اصلاح‌طلب نباشند، اما حداقل به گفتمان روحانی اعتقاد داشته باشد. ولی آنچه واقعیت شهرهای ایران است، با آنچه انتظار یاران روحانی بود تفاوت دارد.

 دلواپس به جای دلواپس

اردیبهشت امسال بود که اقدامات یکی از فرمانداران دولت تدبیر و امید کام همه و به خصوص رئیس جمهوری را تلخ کرد. وقتی فرماندار بروجرد، به‌خاطر دلواپسی عده‌ای، مانع سخنرانی سیدحسن خمینی در بروجرد شد. مسئله‌ای که حتی در زمان رئیس‌جمهوری سابق نیز بی‌سابقه بود.

همان زمان خبر رسید که رئیس‌جمهوری بعد از شنیدن این خبر دستور فوری برای پیگیری صادر کردند و فرماندار عزل و استاندار نیز توبیخ جدی شد. در آن زمان وزارت کشور سعی کرد با تکذیب اخبار و شایعات عزل فرماندار را بی‌ارتباط به لغو سخنرانی یادگار امام جلوه دهد.

حال و 6 ماه بعد از آن واقعه، مسلم پورقاسمیان -فرماندار جدید بروجرد- شده است. اهالی استان مرکزی این فرد را بسیار خوب می‌شناسند، چرا که در سال‌های حضور احمدی‌نژاد، وی فرماندار اراک بود و طبیعی بود که خیلی زود با روی کار آمدن دولت تدبیر از کار برکنار شود. اما حالا راهی لرستان شده تا مردم بروجرد نیز از مهرورزی او بهره‌مند شوند!

البته از این دست عزل و نصب‌ها در دولت فراوان است. چنانچه وقتی علی اوسط هاشمی استاندار سیستان و بلوچستان، ایرج حیدری را از فرمانداری «چابهار» عزل کرد، وی در کمتر از دو روز به استان قزوین رفت و فرماندار تاکستان شد. انتصابی که همزمان با سالروز 24خرداد موجب دلخوری یاران روحانی شد.

 مرا به خیر تو امید نیست

اما فرماندار بروجرد یک استثنا نیست. متاسفانه برخی فرمانداران دولت جدید تلاش زیادی دارند تا روی فرمانداران سابق را سفید کنند! همین چند هفته قبل بود که معاون استاندار اصفهان و فرماندار ویژه شهرستان کاشان از یک هفته نامه حامی دولت در این شهرستان شکایت کرد.

هفته‌نامه‌ آرمان، فعال ترین و باسابقه‌ترین رسانه‌ مکتوب در این شهرستان است و در بین فعالان سیاسی این شهرستان به عنوان رسانه حامی دولت شناخته می‌شود، اما حالا مدیر مسئول آن باید راهروهای دادگاه را برای پاسخگویی به شکایت فرماندار اعتدال‌گرا طی کند!

از شیراز نیز خبر می‌رسد با شکایت یکی از فرمانداران، مدیر سایت نزدیک به دولت (خبر پارسی) به دادگاه احضار و بازداشت شده است. فرزاد صدری، خبرنگار بازداشت شده شیرازی نیز مدتی بعد از این اتفاق در سایت خبر پارسی نوشت: «آقای استاندار، سایت حامی دولت در استان نیز امنیت و آرامش می‌خواهد؛ از اینکه با استرس و اضطراب هر روز را شب کنیم به ستوه آمده‌ایم. از اینکه به صفحه نمایش گوشی تلفن همراه مان پس از هربار زنگ خوردن نگاه کنیم هراسانیم که خاطره خوشی از این زنگ خوردن‌ها نداریم! از اینکه از سر ناچاری و بی‌پناهی سایت را در معرض فروش گذاشته‌ایم حال خوبی نداریم... .»

 به اسم اعتدال، به کام تندروها

در واقع عملکرد غیرقابل دفاع برخی فرمانداران و مدیران جدید باعث شده تا بسیاری موارد مشابه دیده نشود یا فرصت انعکاس مناسب پیدا نکند. شاید بهترین گواه بر این ادعا صحبت‌های صالحی‌منش -استاندار قم- باشد که در جلسه معارفه فرماندار قم گفته بود: «خیلی از انتصابات به میل من نبود و الان هم نیست؛ من راضی‌ام به رضای پروردگار و تا آنجایی که توانستم مخالفت خود را ابراز کرده‌ام.»

چنانچه در اصفهان نیز فضل‌ا... کفیل، فرماندار احمدی‌نژادی در سمت خود ابقا شده تا شاهکارهای این استان تکمیل شود.

جواد واحدی نیز در ساری ابقا شده و در شهرهای غیر از مرکز استان نیز این وضعیت پررنگ‌تر است. ظاهرا نمایندگان مجلس نقش اساسی در انتخاب فرمانداران داشته‌اند و حتی اگر در این میان فرمانداری هم عزل شده است به خاطر نظر نماینده شهر بوده.

نمایندگان مجلس به صراحت از نقش خود در انتصاب فرمانداران می‌گویند و البته این امتیاز هیچ تاثیری در رای اعتماد به یاران روحانی نداشته است. البته از میان استانداران، دو استاندار مازندران (استان دکتر لاریجانی) و خراسان شمالی‌ (استان رحمانی‌فضلی) گرایش واضح اصولگرایی دارند اما صدای اعتراض وسعتی بسیار بیشتر از این دو استان دارد.

چنانچه حتی یکی از استانداران در سخنانی که لااقل بیان آن از مردان دولت اعتدال بعید است، گفته بود: «تا کلاس نهم دختران می‌توانند دیپلم خود را دریافت کنند و لازم نیست بسیاری از آموزش‌ها از جمله فیزیک و ریاضی که فردا در زندگی به درد دختر نمی‌خورد به وی ارائه شود.»

از خوزستان نیز خبر می‌رسد فرماندار آبادان به خاطر اعتراض دلواپسان مجوزهای قانونی کنسرت‌ها را لغو کرده است و همچنان خبر است که می‌رسد و تقریبا اگر آرشیو روزنامه‌ها و سایت‌ها تاریخ نداشت، تمییز دادن فرمان فرمانداران بعد و قبل از 24خرداد 92، ممکن نبود!

* این مطلب در روزنامه آرمان 12 آذر منتشر شده است.



    ©2013 APG.ir