تعداد بازدید: 3624

توصیه به دیگران 3

يکشنبه 16 آذر 1393-14:20

مراسم روز دانشجو در دانشگاه مازندران برگزار شد

اصغری آقمشهدی: تکثر را به رسمیت بشناسیم

رییس دانشگاه مازندران: باید تکثر را به رسمیت شناخت، تک صدایی را ضد ارزش دانست، ظرفیت تولید قدرت نرم را افزایش داد و در مواجهه فکری تنها بر قدرت استدلال و اقناع تکیه زد+عکس+حاشیه ها


مازندنومه؛ سرویس سیاسی، حامد رهي: امروز شانزده آذر بود، روز دانشجو. به همين مناسبت مسئولان دانشگاه مازندران طي مراسمي اين روز را گرامي داشتند. دكتر فخرالدين اصغري آقمشهدي -رييس دانشگاه مازندران- در اين مراسم سخنراني كرد. متن كامل سخنراني او در پی می آید.

     با تقدیم سلام و ادب به یکایک حاضران گرامی به ویژه دانشجویان روشن بین، آزادی خواه، استقلال طلب و استکبار ستیز ایران اسلامی که به یمن پاسداشت مبارزه خونین ضداستبدادی و ضداستکباری آنان، و شهادت سه آزر اهورایی قندچی، شریعت رضوی و بزرگ نیا، و زخمی شدن ده ها دانشجو از جمله شهید چمران چنین روزی روز دانشجو نام گرفته است تا فرصتی باشد هر ساله آرمانهای جنبش دانشجویی را به هدف درس آموزی از آن رخداد تراژیک و غمبار و در عین حال الهام بخش گرامی بداریم و با به جریان انداختن روح و شعار آن حرکت عمیق و معنادار سیاسی در  جان های تشنه آزادی و رهایی نسل های کنونی نشان دهیم که آن رخداد پایان نیافته، به فراموشی سپرده نشده، روند معناسازی آن متوقف نگشته بلکه به حافظه جمعی جامعه آگاه دانشجویی ما مبدل شده است و مضامین و پیام های عالی نهفته در آن ترسیم کننده روش و تعیین کننده بینش امروزمان گشته است.

       اینک در شصتمین سالگشت آن رویداد بزرگ فرصتی فراهم شده است تا برخی ابعاد آن را مرور کنیم، توجه به چند نکته حائز اهمیت است:
1- 16 آذر نشانگر آن است که دانشجو علاوه بر فراگیری علم و دانش کارویژه دیگری نیز دارد و آن ابراز حساسیت در قبال مسائل و تحولات سیاسی و اجتماعی جامعه است. حرکت اعتراضی آن روز گواهی کرد که علیرغم همه تلاش هایی که دستگاه استبداد برای فاصله گرفتن دانشجو از مسائل واقعی جامعه به خرج داد تا با گستراندن بساط اباحه گری اخلاقی و ترویج ابتذال، روح ناآرام جوانان دانشجو را دچار خمودگی و بی تفاوتی نماید، اما ضمیرهوشیار دانشجویان نه تنها تسلیم آن ترفندهای راکد کننده نشد، بلکه در چرخشی آشکار به همه ناظران فهماند که بیداری دانشجو همیشگی است و زنگارهای ابتذال و استبداد آن را مکدر نساخته و به زوال نمی کشاند.

2- پیام دیگر 16 آذر آن بود که به همه ژرف نگران فهماند که حرکت دانشجویی تک بعدی نیست و برای مبارزه با استبداد، استعمار را وا نمی نهد و برای ستیز با استکبار، مقابله با استبداد را فراموش نمی کند بلکه بر عکس استبداد و استکبار را دو بال قیچی برنده ای می داند که برای قطع نهال های عزم و رزم مبارزان مکمل همدیگرند و برای بقا و استواری یکدیگر اتحادی نامیمون دارند به گونه ای که برای هدم و محو مبارزان استبداد زمینه می چیند و بستر می سازد و استکبار بر آن بساط خیمه می زند و هر دو بنیادهای استقلال طلبی و آزادی جویی را  ویران می کنند. آنگونه که  هم آوایی عملی آن دو در 28 مرداد 1332 طی کودتایی شرم آور، دولت ملی دکتر مصدق را سرنگون کرد و با مقدمه چینی های بسیار از سوی نیروهای استعمار در صدد تحکیم پایه های دولت استبداد برآمده بود. از این رو بی مناسبت نبود که شعله های خشم دانشجویان در 16 آذر متوجه خرمن استبداد و استعمار به طور همزمان گردید تا هم هویت استبداد سیاسی داخلی و هم هیمنه بنیان فکن خارجی را نفی و بر هویت استقلال طلبانه و آزادی خواهانه خود مهر تأیید بزند.

3- خروش این ذهن بیدار و بیدارگر جامعه نشان داد که فراز و فرود و موانع و بازدارنده های زمانه باعث ایستایی آن نمی شود و آهنگ حرکت آن را کند نمی سازد بلکه این نیرو به موازات تحولات زمان قدرت درک ژرفای آن را داشته و مسیر رفتار خود را متناسب با تحولات تنظیم می کند. چنین درکی موجب شد که این نیروی دوران ساز مبارزه خود را با رژیم استبدادی پهلوی امتداد بخشید و مشارکت کارسازی در همراهی با انقلاب شکوهمند اسلامی مردم ایران به رهبری حضرت امام(ره) از خود به نمایش بگذارد و در پی وقوع جنگ نابرابر تحمیلی عراق استبداد زده و استکبار پرست علیه ایران اسلامی، دفاع از ناموس میهن، انقلاب و نظام و در واقع مبارزه با استبداد و استکبار را هدف اصلی خود برگزید و حضوری بی بدیل و حماسه ای تاریخ ساز در دفاع مقدس از خود ثبت نمود که شهادت مظلومانه جمعی از آنان از جمله شهید علم الهدی در هویزه قهرمان فقط یک نمونه ماندگار از آن است و بعدها نیز علیرغم فراز و فرودهای زیاد در مواقع حساس مانند خرداد 76 و 92 سهم ارزنده ای در حیات سیاسی ایران اسلامی ایفا نمود و امروزه نیز با برخورداری از تنوع سلایق و دیدگاهها با هدف اعتلای نظام اسلامی، برقراری عدالت اجتماعی و در نهضت تولید علم و ارتقای قدرت نرم ایران به فرموده رهبر معظم انقلاب و دفاع از منافع و امنیت ملی نقش مؤثری ایفا می کند.

4- تجربه ساختار و رفتار تشکل ها و مجامع دانشجویی قبل و بعد از انقلاب اسلامی نشان داد که علیرغم تنوع سلایق و دیدگاههای سیاسی و فکری، قدرت اندیشه سازی و قوت استدلال پروری اندیشه ورزان جامعه و جاذبه شعارها و میزان سعه صدر و ظرفیت تحمل آنهاست که موجب جذب دانشجویان فکور و طالبان علم و آزادی و استقلال می شود. نمونه بارز چنین تأثیرگذاری مولدان فکری در  اوج اختناق ستمشاهی را می توان در آرای دکتر شریعتی و شهید مطهری و نیز نفوذ ماندگار رهبر کبیر انقلاب اسلامی یافت. تأثیرگذاری آنان اثبات کرد که قدرت اندیشه و جاذبه استدلال بسیار فراتر از موانع ساختگی سیاسی است که هیچ قدرتی را توان ایستادگی در برابر آن نیست.

       و اتفاقا اینک جهان بشریت و ایران اسلامی وارد عصری شده است که منابع قدرت از سخت به نرم تغییر ماهیت داده و بنیان قدرت گروهها، افراد و کشورها بر دانش و تولید علم استوار شده است. چنین دوره ای عصر نقش آفرینی دارندگان دانش و مولدان علم و سازندگان اندیشه است. در این آوردگاه انچه بازیگری را بر دیگری در منزلت فرادستی می نشاند توانایی تولید قدرت نرم وجاذبه فکری است. این حیطه که ذاتا حیطه ای تکثر پذیر است، به شدت در قبال موانع قدرت سخت افزاری مقاومت می کند.

این واقعیت، درس مهمی را به کلیه کسانی که در حیطه تولید علم حضور دارند می آموزد و آن اینکه باید تکثر را به رسمیت شناخت، تک صدایی را ضد ارزش دانست، ظرفیت تولید قدرت نرم را افزایش داد و در مواجهه فکری تنها بر قدرت استدلال و اقناع تکیه زد و اینک که اراده مردم بر استقرار دولت تدبیر و امید قرار گرفته است، اراده متولیان امر آموزش عالی بر این است تا با مراعات موازین قانونی، حفظ ثبات و آرامش، عقلانیت و تدبیر، شرایط برای حضور دیدگاههای مختلف در دانشگاهها فراهم شود تا با هم افزایی بتوان در راستای سند چشم انداز نظام در افق 1404 و سایر اسناد فرادستی همت خود را مصروف نهضت تولید علم نماییم. به امید آنکه دانشجویان هوشیار ما همچنان پرچم دار نهضت بیدارگری در مبارزه بر ضد استبداد و استکبار بمانند و در افق جدید پیشاروی نظام که ثمره خون پاک هزاران شهید ماندگار دانشجو و غیردانشجوی این مرزو بوم است همچنان به ایفای وظیفه تاریخی خود نایل آیند و با یاد مجدد آن سه آزر اهورایی همه شما را به خدای بزرگ می سپارم.

*حاشیه های مراسم

- مراسم روز دانشجو راس ساعت 9 صبح در سالن آمفي تئاتر دانشكده علوم انساني دانشگاه مازندران، با حضور دانشجويان، استادان، كاركنان و مسئولان دانشگاه آغاز شد.

-رييس دانشگاه مازندران در بخشي از سخنان خود به نقش دانشجويان در انتخابات خرداد 76 و 92 اشاره كرد و گفت: اين حركت دانشجويان نشان از توان بالاي بسيج سياسي آنان دارد.

-در حالي دانشجوها به اين مراسم آمده بودند كه فضاي كافي براي نشستن همه ي آن ها وجود نداشت و بسياري مجبور به ايستادن در گوشه و كنار سالن بودند. اين در حالي بود كه در سال هاي گذشته اين مراسم در مسجد امام جعفر صادق(ع) دانشگاه برگزار مي شد.

- در سالهاي گذشته از يك شخصيت مهم كشوري براي روز دانشجو دعوت مي شد، اما امسال 16 آذر دانشگاه مازندران سخنران كشوري نداشت.

-جمع زيادي از دانشجويان كه تحت عنوان كار دانشجويي با دانشگاه همكاري مي كردند، از واريز نشدن حق الزحمه ي خود شاكي بودند.

-يكي از دانشجويان در حين سخنراني دكتر محمود دياني -معاون فرهنگي دانشگاه مازندران- بلند شد و گفت: آقاي دياني در طول اين مدت كه در معاونت فرهنگي حضور داريد، حتي يك ساعت با دانشجويان جلسه نگذاشتيد، چطور از حمايت از انجمن هاي علمي سخن می گویید؟ دكتر دياني در پاسخ گفت: بنده ششم ارديبهشت ماه در شرايط هجوم برنامه هاي بزرگ، اين مسئوليت را پذيرفتم و زماني كه كسي مسئوليت مي گيرد، به خاطر مشغله ديدارهاي او محدود خواهد شد.

-عمده ي در خواست دانشجويان، سرعت پایین اينترنت، سرويس هاي رفت و آمد، مشكلات خوابگاه و وعده ي غذايي شام بود.

-دكتر اصغري آقمشهدي در پايان سخنان خود درباره حل مشكل سرعت اينترنت دانشگاه گفت. در اين زمينه دو برنامه ي بلند مدت و كوتاه مدت داريم. برنامه ي كوتاه مدت مان افزايش حدود دو برابري پهناي باند است.

وي یادآور شد: پهناي باند فعلي دانشگاه، 56 مگا بايت است كه بنا داريم اين پهناي باند را به 100 مگابايت برسانيم.

رييس دانشگاه مازندران در باره برنامه ي بلند مدت حل مشكل سرعت اينترنت بزرگترين دانشگاه مازندران نيز گفت: در حال رايزني براي خريد فيبر نوري هستيم كه تجهيزات اوليه از تهران خريداري شده و مهر ماه سال آينده مشكل اينترنت نداريم.


  • دوشنبه 17 آذر 1393-9:21

    مراسم روز کارمند بود نه برای دانشجو این کارمندان کار ندارند که درهمه مراسمها وهمایشها شرکت میکنند

    • دوشنبه 17 آذر 1393-9:37

      برار این همه دانشجو ره عکس دله نویندی؟ خانی مخالفت هاکنی هاکن، چچی وسه درو زندی؟

    • خانواده دانشجوپاسخ به این دیدگاه
      دوشنبه 17 آذر 1393-7:44

      دانشجویان عزیز ، سیاسیون محترم فرزندان و وابستگان جوان خود را از عضویت در احزاب سیاسی بعنوان پیاده نظام و سیاهی لشگر سیاسی منع می کنند چون می خواهند فرزندانشان با تحصیل علم در داخل و خارج از کشور ، در آینده مدیران سیاسی ، اداری و اقتصادی بزرگ شوند ..

      • دوشنبه 17 آذر 1393-1:6

        امیدواریم روز دانشجو فرصتی باشد تا از انبوه مشکلات ما کاسته شود. هزینه های کمرشکن اجاره خانه و هزینه های دانشجویی با رشد کمرشکن تورم در جامعه از سویی و قیمت بالای غذای دانشگاه و قطه برنامه غذایی در نوبت صبح و شام و ثبت نام اینترنتی موجب افزایش هزینه و سوء تغذیه فرزندانمان شده است. کم شدن غذای تحویلی، کیفیت بد غذا و تغییر برنامه ی غذایی موجب نگرانی است. مدیر دانشگاه مازندران و مسئولین استانی به رفع این مشکل همت کنند.


        ©2013 APG.ir