تعداد بازدید:

توصیه به دیگران 1

يکشنبه 2 مرداد 1384-0:0

سوادكوه شهر كوه نوردان و طبيعت‌گردان

گزارش خبري isna


منطقه‌ي كوهستاني سوادكوه با دارا بودن مناطق ييلاقي، دره‌هاي زيبا، غارهاي طبيعي، رودخانه و چشمه‌سارهاي زيبا، مناطق جنگلي و آبشارهاي زيبا و بزرگ و ديگر جاذبه‌هاي منطقه‌ در جذب افراد علاقه مند و دوستدار به كوه و طبيعت موثر است.

 سير و سياحت، استفاده‌ي منطقي از اوقات فراغت بويژه در محيط طبيعي در سلامتي روح و جسم انسان نقش مهمي دارد و امروزه نيز توسعه‌ي شهرنشيني به خصوص در دهه‌ي اخير، ساكنان شهرهاي بزرگ و كوچك را به ورزش و استفاده معقول از اوقات فراغت ترغيب مي‌كند.

شهرستان سوادكوه از ويژگي‌هاي طبيعي خاصي برخوردار است، به همين دليل قابليت جذب ورزشكاران و علاقمندان و دوستداران طبيعت را دارد.

سوداكود در دامنه‌ي شمالي كوههاي البرز واقع شده است كه از شمال به قائم شهر و از جنوب به فيروزكوه و از غرب به بابل و از شرق به ساري محدود است.

اين شهرستان داراي چهار شهر به نام‌هاي شيرگاه، زيرآب، آلاشت و پل سفيد است و شش دهستان به نام‌هاي ولوپي، راستوپي، كسيليان، لفور، غرب، شرف و شيرگاه دارد.

سوادكوه نام يكي از جبال مشهور در جنوب شرقي روستاي «چرات» است.

جاذبه‌هاي ديدين سوادكوه:

"غار اسپهبد خورشيد"

اين غار بر سر راه «زيرآب» به فيروزكوه در ناحيه‌ي دوآب سوادكوه بر سينه‌ي خطيركوه طاقي عظيم از غار اسپهبدخورشيد ديده مي‌شود. اين غار در ستون تاريخ طاق و عاسيه گوليكي دژ نيز آمده و يكي از پايگاههاي استراتژيك منطقه بود.

"قلعه كنگلو"

در بخش راستوپي سوادكوه بر فراز يك صخره‌ي طبيعي كله قندي قلعه‌اي ستبر چون عقابي بال گشوده به چشم مي‌خورد. اين منطقه با احتمال زياد متعلق به پيش از اسلام و اواخر دوره‌ي ساساني است.

"پل ورسك"

اين پل در منطقه‌ي عباس‌آباد سوادكوه در دره‌اي به همين نام (ورسك)، با ارتفاع 110 متر از كف دره بنا شده و داراي يك دهانه‌ي قوسي به طول 66 متر است كه توسط مهندسان آلماني در سال 1315 هجري شمسي ساخته شده است. اين پل يكي از شاهكارهاي معماري جهان به شمار مي‌رود كه راه‌آهن سراسري تهران را به شمال كشور وصل مي‌كند.

"امامزاده عباسعلي ملرد"

بر قله‌ي كوهي كه مسلط به دهكده‌ي «ملرد» و «كرمان» است، بنايي با گنبد مخروطي و مسجدي كوچك، متصل به در ورودي درختي ناشناخته در محوطه‌ي بقعه است كه مي‌گفتند «درخت فلفل» است.

"درياچه شورمست"

تنها درياچه‌ي طبيعي شهرستان سوادكوه است كه وسعتي در حدود 15 هزار متر مربع دارد. عمق آن 5 متر است و اين درياچه در پنج و نيم كيليومتري شهر «پل سفيد» واقع شده است. درختان كهن سال و بلندقامت توسكا در اطراف آن منظره‌اي رويايي را به وجود آورده است.

"آبشار گزو"

اين آبشار با ارتفاع تقريبي 75 متر در منطقه‌ي جنگلي، سرسبز و زيبا در كنار امامزاده‌اي معروف به سه بزرگوار گزو در فاصله‌ي 15 كيلومتري «زيراب» قرار دارد. آبشار گزو در حد فاصل زيرآب و شيرگاه در درون جنگلي انبوه قرار دارد. مسير ارتباطي آن راه روستاي جمشيد آباد «زيرآب» و ديگري از جاده‌ي لفور در پشت سد البرز در جاده كارسنگ است.

"برج لاجيم"

اين برج در روستاي لاجيم سوادكوه در منطقه‌ي كاملا جنگلي واقع شده است كه مقبره اسپهبد شهريار باوند است. بناي آن آجري و استوانه‌اي شكل است و گنبدي دو پوش دارد. اين بنا داراي دو رشته كتبيه آجري به خط پهلوي ساساني و كوفي است و در قرن نهم هجري ساخته شده است.

"آلاشت"

اين شهر در 43 كيلومتري شهر زيرآب در مطنقه‌ي كوهستاني واقع شده كه زمستاني هميشه پر از برف دارد. مسجد جامع زيباي آلاشت يكي از مساجدي است كه معماري آن در سطح كشور بي‌نظير است و چشم‌انداز طبيعي آن در بلندي كوه و مشرف به كوههاي شلفين، امامزاده سن و ارفع كوه است.

هم چنين ارتفاع‌هاي قدمگاه، سوادكوه، شلفين، نزوا، نرو، تلمه سنگ، اتابك، ورسه‌سر، سنگلت، ارفع كوه، لمردكمر، زارجيم، خرج، امامزاده حسن، سرين، اروان، بيك، انيسه و درستانه از موقعيت كوه‌هاي معرفو شهرستان سوادكوه محسوب مي‌شوند.



    ©2013 APG.ir