تعداد بازدید: 4341

توصیه به دیگران 2

پنجشنبه 20 آذر 1393-0:0

فضای فرصت در سهام عدالت!

 شرکت تعاونی سهام عدالت ساری بر اساس بندی که در اساسنامه شرکت تعاونی مبنی بر آموزش اعضا وجود دارد، بسته های آموزش سهام را به طور اجباری به افراد می فروشد.


 مازندنومه، سرویس اقتصادی: اخیراً شرکت تعاونی سهام عدالت ساری در اقدامی تأمل برانگیز بسته های آموزش بورس را تحت عنوان نقل و انتقال سهام با قیمت 49 هزار تومان به افراد فروخته و مشخص نیست تاکنون چه میزان از این بسته ها فروش رفته و پول آن به کجا رفته است!

 این در حالی است که هدف از اجراي طرح سهام عدالت، توزيع متعادل ثروت و درآمد در كشور، توانمندسازي و افزايش ثروت و ايجاد درآمد دايمي براي خانوارهاي نيازمند، تسريع در روند خصوصي سازي ازطريق واگذاري گسترده سهام شركتهاي دولتي، استفاده از روشهاي سالم تر و شفاف تر براي واگذاري سهام شركتها، متكي به خود كردن خانوارهاي نيازمند و كاهش تعهدات مستقيم دولت و نهادهاي حمايتي، كاهش حجم بخش دولتي و انتقال تصديها به عموم مردم، وگسترش سهم بخش تعاون در اقتصاد كشور است.

 با این اقدام شرکت تعاونی سهام عدالت ساری نه تنها چیزی عاید خانوارهای نیازمند نشده است، بلکه هزینه ای نیز بر آنان بار می شود.
 
آزادسازی سهام عدالت

بسته های آموزش سهام در شرکت تعاونی سهام عدالت ساری به بهانه آزادسازی سهام عدالت افراد به آنان فروخته می شود. این در حالی است که تاکنون هیچ اقدام عملی برای آزادسازی سهام در دولت و مجلس صورت نگرفته است.

 بر اساس تخمين ها، آزاد شدن ۱۰۰ درصد سهام عدالت مشمولان، به طور ميانگين ۱۵ سال به طول مي انجامد، اما از آنجا كه قانون مصوب مجلس شوراي اسلامي، سقف مقرر را ۱۰ سال تعيين كرده است، مشمولان مي توانند مابه التفاوت اقساط سهام خود را در پايان این زمان خريداري كنند

.از سوی دیگر زمان آغاز به كار طرح سهام عدالت، سال ۱۳۸۵بود ولي سهام بعضي از شركت ها در سال ۱۳۸۸ به مردم واگذار شد و با اين تفاسير، سقف ۱۰ سال در قانون در خصوص سهام اين شركت ها، با تاخير نسبت به بقيه شركت ها سررسيد خواهد شد.

همچنین هنوز شناسایی مشمولان سهام عدالت به پایان نرسیده است، با وجود اینکه قرار بود سهام عدالت ۶ دهک درآمدی را شامل شود، در نهایت ۷ دهک جمعیتی را شامل شد و هنوز کار شناسایی آخرین مشمولان دریافت سهام عدالت یعنی کارگران فصلی و ساختمانی به اتمام نرسیده و ستاد شناسایی مشمولان سهام عدالت کار خود را به پایان نرسانده است.

در حال حاضر ۴۱ میلیون نفر مشمول سهام عدالت هستند، اما با ورود کارگران ساختمانی تعداد آنها به ۵۰ میلیون نفر خواهد رسید.

همچنین ۴۴ هزار میلیارد تومان سهام به بخش سهام عدالت تخصیص داده شده است و قیمت روز آن ۱۲۰ هزار میلیارد تومان است.

آموزش اجباری بورس برای اعضا

تمامی خانوارهایی که مشمول سهام عدالت شدند سال های سال است که در انتظار عملی شدن این طرح و دریافت سود خود هستند، اما تاکنون هیچ خبری نشده و سهام آنان وارد فرابورس نشده است. از این رو طرح سهام عدالت برای مشمولان تنها در حد یک برگه دعوت نامه بوده و که هیچ منفعتی برای شان ندارد.

افراد عضو شرکت های تعاونی سهام عدالت که منطقاً از اقشار آسیب پذیر و کم درآمد جامعه اند، در قالب شرکت های تعاونی شهرستانی سازماندهی شده تا این عضویت برای آن ها در نهایت به سودی مادی بینجامد. اما تاکنون به سود نرسیده و حتی در برخی مناطق موجب افزایش هزینه خانوارها شده است، به طوری که در شرکت تعاونی سهام عدالت ساری رویه ای وجود دارد که بر این اساس به نام «برگه های نقل و انتقال سهام» بسته ای را با قیمت 49 هزار تومانی در اختیار اعضا قرار می دهند که شامل چند عدد لوح فشرده آموزش بورس است. چندی قبل این بسته ها با قیمت 34 هزار تومان به اعضا به فروش می رسید که اکنون با نرخ گذاری 49 هزار تومانی مابه التفاوت آن نیز از اعضا دریافت می شود.

افراد عضو شرکت تعاونی سهام عدالت که از این رویه آگاهی چندانی ندارند این مبلغ را با فیش واریزی شرکت تعاونی به حساب شرکت واریز می کنند. اما برخی از اعضا نیز لب به اعتراض گشوده که از جمله آن می توان به پیام تلفنی یکی از اعضا با رادیو (برنامه پیک بامدادی) اشاره کرد.

 در این تماس شنونده رادیو اعلام داشت که این مبلغ را به اجبار باید پرداخت کرده و در ازای آن چند لوح فشرده آموزشی دریافت می دارند که فایده خاصی برای اعضا ندارد.

کاری قانونی یا نوعی سودجویی ؟

یکی از اعضا که این بسته را خریده است در گفتگو با ما می گوید: «بر اساس قانون برگه های یک میلیون تومانی سهام عدالت با سه هزار تومان حق عضویت و حدود دو هزار تومان لوازم جانبی تشکیل پرونده همچون پوشه و غیره مبلغ 5 هزار تومان است که اعضا باید پرداخت کنند. چندی پیش که بحث هایی در دولت و مجلس مبنی بر آزادسازی سهام عدالت مطرح شد فضای فرصت گونه ای را به وجود آورد تا برخی از شرکت های تعاونی بسته های آموزشی بورس را به بهانه آزادسازی سهام عدالت به ما بفروشند».

وی ادامه داد: «این بسته ها هیچ فایده ای برای اعضا ندارد. ما هنوز وارد بورس نشده ایم، چه برسد به اینکه بخواهیم آموزش بورس را فرا بگیریم. فکرش را بکنید پیرمرد و پیرزن روستایی یا کارگر ساختمانی که برگه سهام عدالت دارد، بسته های آموزش بورس که شامل چند عدد "دی وی دی" است را می خواهد چه کند؟ آنها اگر هم بتوانند این دی وی دی ها را در دستگاه قرار داده و اجرا کنند، از دیدن آن چیزی سر در نمی آورند که به دردشان بخورد».

توقعی که برای مردم ایجاد می شود

 در این رابطه یک "منبع آگاه" که خواست نامش فاش نشود به ماگفت: «در حالی که تاکنون هیچ کاری برای رفتن به بورس انجام نشده، درست نیست که تحت عنوان آزادسازی سهام عدالت این بسته ها را به مردم بفروشند. امر آموزش در فراگیری بورس بسیار صحیح است و اتفاقا یکی از نیازهای کشور ما نیز آموزش عمومی بورس می باشد. اما اینکه از ناآگاهی مردم سوء استفاده شده و این بسته های آموزشی تحت عنوان نقل و انتقال سهام به مردم فروخته شود صورت خوشی ندارد».

وی تصریح کرد: «حتی اگر قرار بود آموزش بورس انجام پذیرد می بایست گروه های هدف شناسایی گشته و این بسته ها به افرادی فروخته می شد که بتوانند از آن بهره گیرند. از طرف دیگر اجباری بودن این فروش نیز شائبه هایی را ایجاد می کند. مهم ترین مسأله ای که در این زمینه ایجاد می شود توقعاتی است که برای مردم درست می شود. مردم گمان می کنند حتماً خبری شده و قرار است سودی نصیب شان گردد».

این مقام آگاه در رابطه با قانونی یا غیر قانونی بودن این کار یادآور شد: «هیچ سازمانی تکلیفی در ارتباط با این کار نکرده است. اما شرکت تعاونی بر اساس بندی که در اساسنامه شرکت وجود دارد این کار را انجام می دهد. بر اساس این بند امر آموزش امور مربوط به شرکت تعاونی و بورس برای اعضا در نظر گرفته شده است. اما این آموزش اجباری نبوده و نباید به این شکل انجام گیرد».

*این گزارش در روزنامه دیارسبز نیز منتشر شده که برای بازنشر در اختیار ما قرار گرفت.

 


  • سردبیر یک نشریه استانی پاسخ به این دیدگاه 2 0
    دوشنبه 24 آذر 1393-13:2

    آقای مدیرعامل شرکت تعاونی ساری باید متن جوابیه ای را تنظیم و در همان روزنامه دیارسبز چاپ کنند.
    ایشان مطابق قانون حق دارند با این جوابیه پاسخ منتقدان را بدهند.

    • يکشنبه 23 آذر 1393-10:6

      باز خدا پدر مادر اینا رو بیامرزه میخوان یه آموزش بدن به مردم این همه پول اختلاص شد چی شد ؟؟؟؟؟

      • يکشنبه 23 آذر 1393-10:0

        با سلام خدمت دوستان آقای خواننده کسی مگه به شما توهینی کرد که داری پشت سر مردم قضاوت الکی میکنی ؟تازه از کجا میدونی که برادره شاید خواهر باشه ؟در ضمن لزومی نداره شما جواب بقیه رو بدین ؟این کار حتما قانونیه که شرکت تعاونی ها دارن انجام میدن اگه غیر قانونی باشه مرجع بالاتر دارند که پیشگیری میکنن از این کار ،تازه ازهمه مهمتر مجمع عمومی از همه چیز بالاتر است که به تصویب مردم میرسه این خبرنگارم نه تحقیق کرده نه چیزی اومده خبر گذاشته تا یه چیزی ازش در بیاد ،در مورد اون آقا هم که گفته شد کاملا درست فرمودند شما هنوز کارت به این آقا نخورد که بدونی چجور آدمی هست به قول رئیس جمهور تا دیروز زیر میزی بود الان شده رومیزی این آقا هم از اون مدلاشه شما خودت چرا اسم نزاشتی که داری به یکی دیگه میگی ؟خبرنگار باید اسم و راسش معلوم باشه که ادم بدونه این خبر از کجا اومد در ضمن اگه خودت باشی یکی بیاد خبر بزنه چی کار میکنی ؟تازه دروغم بگه میتونی آبروت و جمش کنی ؟یکم منطقی باشین در مورد همه مسائل زود تصمیم نگیرین

        • شنبه 22 آذر 1393-0:21

          این موضوع مورد اعتراض خیلی از افراد عضو شرکت سهام عدالت قرار گرفته. آخه واقعا مردمی که از سهام عدالت هیچی نصیب شون نشده آیا باید یه پول الکی واسه چهار تا دی وی دی بدن؟
          مردم خودتون قضاوت کنید؟

          • پنجشنبه 20 آذر 1393-12:36

            با عرض سلام این دوستی که این خبر و نوشت میخوام بدونم این چیزا از کجاش اورد بعد اینکه چرا دارین به مردم دروغ و کذب میگین کجا به مردم زنگ میزنن که مابه التفاوت 34 تومن و از مردم میگیرند ؟اقای خبرنگار محترم اگه انقدر وجود و داشتی اسم و میزدی اول خبر مثل آقای مهندس بخشی که اول خبراش اسسمشو میزاره این کارا با آقای خالقی مثلا معاون اقتصاد دارائیه انجام شده ولقعا برای مدیرکل اقتصاد دارائی آقای قاسم پیشه متاسفم که یک معاون داره تو کارای یک شرکت دخالت میکنه اول از اینکه شرکت تعاونی ها زیر نظر اداره کل تعاون می باشد بد این طرح با مدیر کل پژوهش استانداری جناب آقای دکتر آجدانی به تمام فرمانداران و بخشداران ارسال شد اینکه این آقای خالقی میاد وسط ...

            اقای استاندار محترم دکتر ربیع فلاح و قاسم پیشه عزیز لطفا از کسانی به عنوان معاون استفاده نمائید که از جنس دولت تدبیر و امید باشند یعنی واقعا تو اون داره کسی نیست لیاقت معاون شدن داشته باشه یا باز ضوابطیه ؟؟از آقای بابائی مدیرکل اداره کار و رفاه اجتماعی خواهش داریم که ما بدونیم جایگاه شرکت تعاونی های سهام عدالت کجاست اگه زیر نظر اقتصاد دارائی هستیم یا اداره کل تعاون لطفا این خبرهای کذب و نزارید روی سایت آقای صادقی عزیز در ضمن خبرنگارا خبرهای داغ و خوب اسم خودشو ن و سر تیتر میزنن در اینطور موارد چرا نمیزنن ؟میترست اسمشون دیده بشه ؟خوب این بندهائی که تو اساسنامه هست و چرا نزاشتین تو خبرتون ؟حتما خبر دارین که آقای وزیر هم دستور این کارو داده دیگه بازم میخواین بگین غیر قانونیه آقای خالقی ؟اینم مصاحبه آقای دکتر آجدانی http://gilmazonline.com/%D8%B6%D8%B1%D9%88%D8%B1%D8%AA-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%B1%D9%88%DB%8C%D8%AC-%D9%81%D8%B1%D9%87%D9%86%DA%AF-%D8%B9%D9%85%D9%88%D9%85%DB%8C-%D8%B3%D9%87%D8%A7/
            (پیغمبر(ص) میفرماید: دوستی من و خاندانم در هفت جای پروحشت سودمند است وقت مرگ در قبر هنگام زنده شدن موقع تحویل دادن نامه اعمال در وقت حساب و سنجش اعمال و عبور از پل صراط )
            قابل توجه آقای خالقی
            آقای صادقی لطفا به همون امام رضائی که هستی شیر کن

            • علی گرایلیپاسخ به این دیدگاه 2 16
              شنبه 22 آذر 1393-21:17

              ته چی شی گنی ووووووو؟ ته ادبیاتم که ضعیفه. مه کله پیت بیه ته نوشته ره بخوندستمه

              • جمعه 21 آذر 1393-20:31

                هفته گذشته در خبرها امده بود کسانی که با تبلیغ فروش سهام عدالت درامد کسب میکنند مجرم هستند مگرمیشود پنجاه میلیون نفر را با لوح فشرده اموزش داد این کار رسانه ملی است

                • جمعه 21 آذر 1393-7:23

                  /این اقا که حتما از دست اندرکاران همین سهام عدالت در ساریه بدجوری داره بال بال میزنه. برادر عزیز خودت چرا اسم ات رو ننشتی؟ ها؟ می ترسی بشناسنت؟ الکی چرا تهمت میزنی؟ تو که صادقی و بخشی و همه را می شناسی چرا با نام واقعی ات نیامدی؟ بجای فحش دادن و اتهام یه جواب منطقی میزاشتی ببینیم حرف حسابت چیه؟ ملت اگاهند. فهم دارند. مطلب شایسته و خوب بالا را دیدند، اتهامها و فحشهای بدون نام تو را هم دیدند. در ضمن بسیاری از مطالب بدون نام نویسنده منتشر می شود تا در ادارات ما مورد مواخذه قرار نگیرند. شاید همین مطلب را یکی از همکارانت در سهام عدالت داده به اینها. حالا اگر اسمش را بزند همین تو باهاش برخورد نمیکنی؟ عجب حرفیه؟ تو به مطلب جواب بده چیکار به اسم و رسم داری؟ اول اسم خودت را بزار و جاش نقطه چین نزار بعد بیا صحبت کن

                • پنجشنبه 20 آذر 1393-12:22

                  تعجب از تهادهای نظارتی که هیچ واکنشی نشان ندادن. به این میگن دزدی تو روز روشن..

                  • سهام عدالت، دارائي بدرد نخورپاسخ به این دیدگاه 9 14
                    پنجشنبه 20 آذر 1393-11:32

                    رسانه بهترين ابزار براي جلوگيري از فساد اداري.


                    ©2013 APG.ir