تعداد بازدید:

توصیه به دیگران 1

يکشنبه 2 مرداد 1384-0:0

لاریجانی سیاست خارجی دولت احمدی نژاد را تشریح کرد

علی لاریجانی که این روزها نام وی به عنوان وزیر امور خارجه دولت احمدی نژاد مطرح است با حضور در برنامه گفت و شنود شبکه دو سیما به تشریح اولویت های سیاست خارجی دولت آتی پرداخت.


لاریجانی که پیشتر از ایجاد هلال شیعی در منطقه دفاع کرده بود این بار نیز ایجاد روابط عمیق با کشورهای اسلامی فراتر از حد کشورهای منطقه را جزء اولویت ها دانست و حتی دامنه روابط را تا کشورهای شرق آسیا هم چون چین، هند،‌ پاکستان و روسیه فراتر برد. 

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی «مراودات صلح محور» را اساس سیاست خارجی دولت احمدی نژاد دانست و پیش بینی کرد سیاست خارجی ایران در دوره رئیس جمهور جدید دارای تئوری اثباتی باشد.

 وی هم چون دیگر اصول گرایان تهدیدزدایی را رویکرد دولت نوین عنوان کرد با این توضیح که تنش زدایی مال عهدی بود که کارکردهایی هم داشت. البته عبور از تنش زدایی به معنی نادیده گرفتن این سیاست نیست. لاریجانی افزود: ما باید از این حالت بحران زده خارج شویم. مردم در سال های گذشته در درون بحران هایی که ایجاد شده زندگی کرده اند. 

وی درباره ارتباط با اروپا گفت: ادامه ارتباط با اتحادیه اروپا از اولویت های اصلی سیاست خارجی دولت احمدی نژاد است. در عین حال ما باید با اروپا وارد یک بازی برد – برد شویم. 

این اظهارات لاریجانی از یک سو موید صحت پیش بینی هایی است که در خصوص نامزدی وی برای پست وزارت امور خارجه دولت جدید مطرح شده و از سوی دیگر جهت سیاست خارجی ایران طی دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد را نشان می دهد.

 سیاست خارجی ایران طی سال های نخست انقلاب رویکرد منطقه محوری داشت اما در دوران سازندگی و اصلاحات به فاز روابط با اتحادیه اروپا و حتی کشورهای آفریقایی، شرق آسیا و آمریکای لاتین وارد شد و مشخصا در دولت خاتمی سطح روابط با کشورهای اروپایی به بالاترین حد خود پس از پیروزی انقلاب رسید. 

حال که لاریجانی اولویت نخست سیاست خارجی احمدی نژاد را برقراری ارتباط استراتژیک با همسایگان برای ایجاد امنیت منطقه ای و رویکرد تهدیدزدایی به جای تنش زدایی مطرح کرده است می توان فصل نوینی را در دیپلماسی ایران نظاره گر بود.(aftabnews)


    ©2013 APG.ir