تعداد بازدید:

توصیه به دیگران 1

دوشنبه 3 مرداد 1384-0:0

عقب نشيني دولت؟

بيش از 80 درصد سواحل مازندران در دايره ساخت وساز بخشهاي خصوصي و نهادهاي دولتي قرار گرفته است.


ساخت وساز خصوصي و دولتي ، نفس درياي خزر را گرفته است و اگر 80 درصد سواحل تحت تصرف شرکتهاي خصوصي و دولتي بدون برنامه رها شوند و آلودگي ناشي از ساخت وساز همچنان افزايش يابد ، ديگر به ادامه حيات تالاب هايي که اهميت بالاي اکولوژيک در محدوده ساحلي دارند ، نبايد اميد داشت.
محمدسعيد حسيني ، مديرکل دفتر محيط زيست دريايي سازمان حفاظت محيط زيست در اين باره گفت : بيش از 80 درصد سواحل مازندران در دايره ساخت وساز بخشهاي خصوصي و نهادهاي دولتي قرار گرفته است که دولت موظف است تا پايان برنامه چهارم عقب نشيني 60 متري از حريم دريا را اجرا کند.

وي افزود: بسياري از اين ساخت وسازها با مجوز بوده و افراد سند مالکيت دارند. سعيد حسيني با اعلام اين که 340 کيلومتر سواحل کيفي از 750 کيلومتر سواحل شمالي کشور ، در استان مازندران قرار دارد ، تصريح کرد: در اين استان تنها حدود 15 درصد سواحل آزاد است.
وي گفت : هرچه به مرکز خط ساحلي شمالي کشور نزديک مي شويم ، ساخت و سازها فشرده تر و شهرها به هم متصل تر مي شوند که دليل آن ، وجود راههاي ارتباطي بزرگ و ختم شدن آنها در اين استان هاست.
وي برخورداري از مناظر طبيعي و دسترسي آسان به سواحل را حق عامه دانست و گفت : متاسفانه در دهه هاي اخير اين مناظر با ساخت و سازهاي مستقيم و بعضا سوء استفاده برخي بخش هاي عمومي و خصوصي ، از دسترس مردم خارج شده اند. مدير کل دفتر محيط زيست دريايي سازمان حفاظت محيط زيست بااشاره به اين که مالکيت زمين هايي که در زمان پسروي دريا آزاد مي شوند ، با دولت بوده و غيرقابل واگذاري است ، افزود: براساس قانون حتي اگر براي اين اراضي سند مالکيت صادر شود ، از درجه اعتبار ساقط است.(jamejamdaily)



    ©2013 APG.ir