تعداد بازدید:

توصیه به دیگران 1

دوشنبه 3 مرداد 1384-0:0

مازني ها جشن کهن تابستاني خود را برگزار کردند

گزارش خبري از : chn


مردم سرزمين كهن تبرستان 26 عيد ماه تبري همزمان با 28 تير ماه خورشيدي در آييني كه به جشن مردگان معروف است با بردن انواع غذا و خوراكي‌هاي محلي بر مزار اهل قبور به شادماني و سرور مي‌پردازند.
مازندراني‌ها آيين سنتي و اسطوره‌اي 26 عيد ماه مازندراني را امسال نيز همانند سال‌هاي گذشته با شكوه برگزار كردند.
حين برگزاري اين جشن مسابقات كشتي سنتي لوچو براي شناسايي چهره پهلوان‌ترين فرد منطقه اجرا مي‌شود كه از ديرباز جوايزي به پهلوانان اهدا شده كه در قديم بيشتر اين هدايا قوچ و ديگر دام‌هاي بومي بوده است.
هم‌اكنون مراسم جشن 26 عيد ماه در مناطق مختلف مازندران از جمله آستانه امامزاده حسن در منطقه آلاشت سوادكوه با شكوه و زيبايي برپا شده و مردم از اقصي نقاط مازندران و علاقه‌مندان به آيين‌هاي سنتي از سراسر كشور به اين محل آمده و در هر چه پرشورتر كردن مراسم سهيم مي‌شوند.
هم چنين باورهاي مذهبي و اعتقادات باستاني مازندراني‌ها به هم گره خورده و در حاشيه اين جشن نمايش‌هاي مذهبي نظير تعزيه نيز در صحن امامزاده برگزار مي‌شود.
برپايي بازارهاي سنتي از قديم الايام در جشن مردگان مرسوم بوده و مردم بومي محصولات ابزار آلات كشاورزي و مصنوعات سنتي و انواع دست بافته‌ها، توليدات محلي از جمله دام و طيور و ماكيان و.. را در معرض فروش قرار مي‌دهند.
«علي برزگر»، كارشناس مردم‌شناسي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مازندران، درباره ريشه سنت 26 عيد ماه در مازندران مي‌گويد: «بر اساس باورها و اعتقادات اسطوره‌اي در زمان‌هاي قديم فريدون پادشاه پيشدادي به خونخواهي پدرش جمشيد شاه، ضحاك پادشاه را سرنگون مي‌كند. مردم بعد از شنيدن اين خبر به شادماني و پاي كوبي پرداختند و اين پيروزي را جشن گرفتند.»
برزگر معتقد است: «هم زمان با هجوم آريايي‌ها به ساكنان اوليه طبرستان كه نژاد تيپورها و ماردها بودند، اين ساكنان به دفاع از سرزمين خود برخواستند و به كوه‌ها و قله‌ها تارانده شدند و بعد از آن نيز قله‌‌هاي نظير سواد و دماوند مورد قداست قرار گرفت و هنوز هم با گذشت ساليان سال مردم منطقه به اين قله‌هاي مقدس تعصب و عرق دارند.
كارشناس مردم‌شناسي ميراث فرهنگي و گردشگري مازندران ريشه كشتي لوچو را شناخت پهلوان‌ترين و قوي‌ترين فرد گروه و منطقه براي رويارويي با نيروهاي متاخصم مي‌داند.
وي هم چنين آغاز تاريخ تقويم تبري را هم زمان با شكست يزدگرد سوم پادشاه ساساني و برافراشتن پرچم استقلال توسط گيل جاماسپي حاكم طبرستان در اين سرزمين عنوان كرده مي‌گويد: «سال 31 هجري شروع تقويم طبري در مازندران بوده و از آن جايي كه مردم اين خطه داراي مشاغل سنتي دامداري و كشاورزي و به همين خاطر نيز مراسم‌ و مناسبت‌ها و باورهاي ويژه اين منطقه از كشور بودند وجود تقويم محلي براي‌شان ضرورت داشته است.»
در حال حاضر مراسم 26 عيد ماه در مناطق مختلف استان مازندران از جمله مناطق خوش‌ آب و هوا و سرسبز سوادكوه برگزار مي‌شود و مردمان اين منطقه آيين‌ها و مراسم‌هاي همچون جشن خرمن، تير ماه سيزده شو، ورف چال و... كه ريشه در باورها، اعتقادات و مسايل اسطوره‌اي دارد، متاثر از مشاغل سنتي آنهاست را بر اساس گاه شماري مازندراني برگزار مي‌كنند.
هم اكنون نيز در بعضي از نقاط استان از تقويم تبري و گاه شماري سنتي در انجام امور زندگي استفاده مي‌شود.


    ©2013 APG.ir