تعداد بازدید:

توصیه به دیگران 1

سه شنبه 4 مرداد 1384-0:0

سد البرز کشاورزي و محيط‌زيست را متحول مي کند

گزارش خبري ازkhorasannews


يکي از اقدامات زيربنايي مهم در استان مازندران، ساخت سد البرز است که در شهرستان سوادکوه اين استان در حال احداث مي‌باشد که بيش از 55 هزار هکتار اراضي شهرستانهاي بابل، سوادکوه، قائم‌شهر، بابلسر و جويبار از آب اين سد برخوردار خواهند شد. اما در راستاي استفاده بهينه از مزاياي اين اقدام برنامه‌ريزان و مجريان برنامه‌هاي توسعه‌اي کشور دريک اقدام با همکاري مالي و فني بانک جهاني طرح مديريت جامع آب و خاک البرز را طراحي کردند که اجراي اين طرح چندي قبل با حضور مسئولان بانک جهاني رسما" در استان مازندران آغاز شد.
معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزي در اين زمينه مي‌گويد 212 ميليون دلار هزينه اجراي طرح مديريت جامع آب و خاک البرز مي‌باشد که 120 ميليون دلار آن را بانک جهاني و 92 ميليون مابقي را ايران تأمين مي‌کند. اميني‌پور مي‌افزايد طرح مديريت جامع آب وخاک البرز به مدت 7سال در استان مازندران اجرا مي‌شود و طي آن تمامي مراحل مربوط به آبياري و زهکشي، شبکه‌هاي آبياري، مديريت حفاظت از منابع طبيعي و حفاظت از محيط‌زيست در اين طرح لحاظ مي‌شود و براي تسريع در اجراي اين طرح و بهره‌مندي حداکثري کشاورزان و بهره‌برداران از اين طرح بايد زمينه براي حضور مستقيم و موءثر آنها فراهم شود و بخش دولتي در کنار آنها قرار گيرد.
صدرالديني، مدير دفتر هماهنگي طرح‌هاي مشترک با بانک جهاني نيز در اين زمينه مي‌گويد کارهاي مطالعاتي اين طرح بيش از 3 سال طول کشيد و محدوده اجراي آن هم درشهرستانهاي بابل، بابلسر، قائم‌شهر و جويبار است و 77 هزار کشاورز از مزاياي اين طرح جامع بهره‌مند خواهند شد. محمدعلي پنجه فولادگران استاندار مازندران هم در اين زمينه مي‌گويد ضريب کشت انواع محصولات زراعي در استان مازندران 3/1مي‌باشد که با افزايش ظرفيت‌ها مي‌توان اين ضريب را به 7/1افزايش داد و اجراي طرح جامع مديريت آب و خاک يکي از طرح‌هايي است که اجراي آن مي‌تواند علاوه بر افزايش ضريب کشت، درآمد کشاورزان را افزايش دهد. ساتورا مدير پروژه جامع آب وخاک البرز هم در اين زمينه مي‌گويد پروژه آب وخاک البرز يکي از پروژه‌هاي کم‌نظير در منطقه خاورميانه محسوب مي‌شود که تمامي موارد مربوط به آب و شبکه‌هاي آبياري در آن درنظر گرفته شده است و براي آنکه اين طرح به طور کامل به اهداف اجرايي خود دست يابد تمامي دستگاه‌هاي اجرايي در اين طرح هماهنگي کامل با هم داشته باشند از جمله اين دستگاهها مي‌توان سازمان آب منطقه‌اي مازندران و سازمان جهاد کشاورزي را نام برد.

وي مي‌افزايد اجراي اين طرح براساس برنامه‌اي زمان‌بندي شده پيش‌بيني شده است که در صورت تعلل در اجراي اين طرح با مشکلاتي همچون پرداخت ديرکرد وام و عدم هزينه به موقع آن روبرو خواهيم شد. آندرسون مدير بخش آب، کشاورزي، محيط‌زيست و توسعه روستايي بانک جهاني در اين زمينه مي‌گويد يکي از خصوصيات اصلي پروژه آب وخاک البرز جامعيت آن در زمينه‌هاي مختلف است و استفاده بهينه از منابع آبي از اهداف اساسي اين طرح مي‌باشد. وي مي‌افزايد افزايش محصولات کشاورزي، حفظ محيط زيست، توسعه روستاهاي حاشيه طرح و رعايت مسائل زيست‌محيطي در اين طرح پيش‌بيني شده است که اميد مي‌رود با اجراي اين طرح بسياري از مشکلات موجود در اين زمينه مخصوصا" براي کشاورزان و بهره‌برداران به طور پايدار حل شود.


    ©2013 APG.ir