تعداد بازدید:

توصیه به دیگران 1

پنجشنبه 6 مرداد 1384-0:0

بي سابقه ترين حفاري هاي غير مجاز در مازندران

با افزايش حفاري هاي غير مجاز طي چند ماه گذشته، مازندران به يکي از بزرگترين مراکز حفاري هاي غير مجاز در کشور بدل شده است.



استان مازندران يکي از مهمترين استان هاي باستاني کشور است که شواهد باستان شناسي در آن از سکونت 400 هزار ساله انسان خبرمي دهد.
کارشناسان در يکي از بررسي هاي خود بيش از 100 هزار حفاري غير مجاز را در اين استان شناسايي و ثبت کردند.
«علي ماهفروزي»، مدير پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان مازندران در اين باره گفت: «اين تعداد حفاري غير مجاز در استان مازندران تا امروز بي سابقه بوده است و اين موضوع از بحران پديد آمده براي محوطه هاي باستاني خبر مي دهد.»
او با اشاره به ميانگين اين حفاري ها در استان گفت: «در فاصله اي به ابعاد 1000 متر مربع 250 حفاري غير مجاز و در يک فاصله 100 کيلومتري از ساري تا شرق استان مازندران بيش از 100 هزار حفاري غير مجاز شناسايي و ثبت شده است.»
به گفته اين باستان شناس، اين تعداد حفاري غير مجاز نه تنها در استان مازندران که در کل کشور نيز بي سابقه بوده است.
مدير پژوهشگاه هاي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان مازندران از گسترش حفاري هاي غير مجاز به عنوان زنگ خطر محوطه هاي باستاني ياد کرد و گفت: «در صورتي که مسئولان يگان پاسداران ميراث فرهنگي هر چه سريعتر نسبت به حفاظت از محوطه هاي باستاني استان مازندران اقدام نکنند، حفاران غير مجاز بخش زيادي از اين محوطه ها را تخريب مي کنند.»
تعداد حفاري هاي غير مجاز در استان مازندران به حدي افزايش داشته است که مي توان آن را با واقعه جيرفت و حفاري هاي غير مجاز آن مقايسه کرد.
هم اکنون بخش هاي زيادي از محوطه هاي استان مازندران توسط حفاران غير مجاز به صورت حفره هاي عميق سوراخ شده اند. وجود بيش از 100 هزار حفاري غير مجاز در اين استان بخش زيادي از اطلاعاتي که در دل خاک پنهان مانده اند را از بين برده و خروج اشياء تاريخي از اين استان لطمه جبران ناپذيري به پژوهش هاي باستان شناسي استان مازندران زده است.
علي ماهفروزي با اشاره به هجوم حفاران غير مجاز به محوطه هاي منحصر به فرد در استان مازندران گفت: «در برخي موارد ديده شده است که حفاران غير مجاز به محوطه هاي منحصر به فردي هجوم برده اند که نمونه آنها را در ديگر نقاط کشور نمي توان يافت. در صورتي که اطلاعات موجود در اين محوطه ها از بين برود بازسازي آن کار دشوار و تا حدي غير ممکن خواهد بود.»
فقر اقتصادي و عدم حضور يگان پاسداران ميراث فرهنگي در استان مازندران علت افزايش اين حفاري ها است که در صورت حل نشدن اين موضوع بسياري از محوطه هاي باستاني استان مازندران از بين خواهد رفت.(chn)


    ©2013 APG.ir