تعداد بازدید:

توصیه به دیگران 1

پنجشنبه 6 مرداد 1384-0:0

نجات دماوند

مريم حسين‌خواه


دماوند، برجسته‌ترين پديده‌ي طبيعي ايران، نماد اين سرزمين و خاستگاه اسطوره‌ها، چند سالي است كه در معرض تخريب و از بين رفتن پوشش گياهي و گونه‌هاي منحصر به فرد جانوري قرار گرفته است.
به همين دليل تشكل هاي غير دولتي نزديك به يك سال است كه تلاشي مستمر و فراگير را براي حفاظت از اين منطقه آغاز كرده‌اند. پيشنهاد روز ملي دماوند در روز تيرگان كه روز تير انداختن آرش كمانگير و تعيين مرزهاي ايران است، ثبت دماوند در فهرست آثار ملي و تعيين حريم براي آن و فرهنگ سازي ميان مردم منطقه براي حفاظت از آن از جمله فعاليت‌هاي اين انجمن‌ها در طي يكسال اخير بوده است. براي به رسميت شناخته شدن اين تلاش ها، انجمن‌هاي زيست محيطي روز هفتم مرداد ماه نشستي در رينه برگزار مي كنند و از رئيس جمهور خواسته‌اند پيامي براي اين همايش بفرستد كه اين تلاش‌ها هنوز به نتيجه نرسيده است.
اين در حالي است كه بنا به گفته همايون بختياري، دبير فدراسيون كوهنوردي ايران، اين قله توانسته است تنها در سال گذشته حدود 500 كوهنورد خارجي را با درآمدزايي يك ميليون و پانصد هزار دلار براي كشور به ايران جذب كند.
به گفته حسين عبيري، دبير شبكه زيست‌محيطي منطقه تهران، مرداد ماه سال گذشته جمعى از گروه‌هاى كوه نوردى و سازمان‌هاى غيردولتى زيست محيطى با صعود به قله دماوند، پيشنهاد تعيين يك روز از سال به نام روز ملى دماوند را ارائه كردند و طي نامه‌اي اين پيشنهاد را به نهاد رياست جمهوري، رئيس قوه قضاييه و مجلس شوراي اسلامي اعلام كردند، اما با وجود انعكاس اين موضوع در مطبوعات و تقاضاي كتبي از رييس جمهور براي پيگيري اين پيشنهاد، تاكنون هيچ پاسخي از سوي دستگاه‌هاي ذي‌‌‌‌‌‌‌ربط دريافت نشده است.
علاقمندان به ارزش‌هاي طبيعي و تاريخي دماوند با وجود همه اين بي‌توجهي‌ها امسال نيز در روز هفتم مرداد ماه با صعود به قله دماوند و برگزاري نشستي در روستاي رينه، تقاضاي خود را مبني بر تعيين روز ملي دماوند تكرار خواهند كرد.
قرار بود در همايشي كه به همين مناسبت و با حضور 400 نفر از دوست داران دماوند، برگزار مي‌شود، پيام كتبي رئيس جمهور نيز قرائت شود، اما رييس جمهور اين موضوع را به معصومه ابتكار، رئيس سازمان حفاظت از محيط زيست واگذار كرد و او نيز زيست محيطي‌ها را به دكتر صدوق، معاونت آموزش سازمان متبوعش حواله داد، كه البته دكتر صدوق نيز هنوز آمادگي خود را براي ارائه پيامش اعلام نكرده است.
صعود به قله و برگزاري همايش رسمي به عنوان برنامه‌‌هاي امسال روز ملي دماوند اعلام شده‌اند. در بخش صعود، صد نفر از كوه نوردان عضو انجمن‌هاي زيست محيطي، علاوه بر پاك سازي و زيباسازي منطقه، روش‌هاي گردش‌ غير مخرب و حفظ محيط زيست منطقه را به مردم مي‌دهند و در همايشي كه در تالار ارشاد رينه برگزار مي‌شود، آگاه سازي و حساس سازي مردم بومي دماوند نسبت به اهميت اكوسيستم منطقه در دستور كار قرار دارد.
گروه‌هاي كوه نوردي و انجمن‌هاي زيست محيطي كندلوس، ستاك، دماوند، آرش، ميلاد البرز، آريا، همت شميران، آذرخش، اوج سبز، دخانيات، باقر شهر، ساوجبلاغ، ميگون، مترو، پيشتازان فتح، انجمن كوه نوردان، جبه سبز، جمعيت زنان مبارزه باآلودگي محيط زيست و كانون جوانان انديشه پويا برنامه روز ملي دماوند را برگزار مي‌كنند و علاقه مندان به شركت در اين برنامه ساعت 6 صبح روز جمعه هفتم مرداد، با پنج دستگاه اتوبوس از ميادين آزادي، ونك و رسالت به سمت دماوند حركت مي‌كنند.
پياده روي در دشت لار، پاك سازي دامنه دماوند، توقف در كنار آب گرم‌هاي منطقه و آگاه سازي مردم محلي نسبت به ارزش‌هاي تاريخي و طبيعي دماوند و جلب مشاركت ‌آنها از جمله برنامه‌‌هاي اين روز است.
سال گذشته نيز 500 نفر از علاقه مندان به دماوند طى روزهاى ۳۱ تير تا ۲ مرداد به منظور تاكيد بر ارزش هاى طبيعى و ملى و اسطوره اى _ تاريخى دماوند و جلب توجه مديران كشور و عموم مردم به اهميت حفاظت از اين كوه به دماوند صعود كردند و به استناد روز تيرگان كه مطابق داستان هاى اسطوره اى، روز پرتاب تير آرش كمانگير از قله دماوند براى تعيين مرزهاى ايران است، روز ۱۳ تير ماه را به رئيس جمهورى براى روز ملى دماوند پيشنهاد دادند كه هنوز به نتيجه مطلوب نرسيده است. هرچند هنوز يك هفته از عمر اين دولت باقي است ولي خاتمي مي‌تواند با دادن پيامي در نشست مربوط به روز ملي دماوند اين روز را به رسميت بشناسد و بشناساند و افتخاري در حوزه حفظ ميراث طبيعي و اسطوره‌اي اين سرزمين براي خود ثبت كند.(chn)


    ©2013 APG.ir