تعداد بازدید:

توصیه به دیگران 1

چهارشنبه 12 مرداد 1384-0:0

دوباره فرياد كن

معرفي چند کتاب از شاعران و نويسندگان مازندراني.


كتيبه‏هاى زخمى(شعر رجب افشنگ-تنکابن)

تعداد صفحات: 68

قطع: پالتویی

نوبت چاپ: چاپ اول: 1375

مجموعه 36 قطعه شعر آزاد كه طى سال‏هاى 68-72 سروده‏شده‏اند. واقعه عاشورا و رثاى امام حسين (ع)، نيايش پروردگار،مضامين عاشقانه، شهيد و شهادت، قيام و مبارزه عليه طاغوت ومضامين جبهه و جنگ و دفاع مقدس و ... محتواى اين اشعار را دربرمى‏گيرد.
این کتاب توسط مركز آفرينش‏هاى ادبى تدوین وبا جلد شمیز منتشر شده است.

 

دوباره فرياد كن(شعر رجب افشنگ-تنکابن)

تعداد صفحات: 79

شابک: 964-471-262-5 قطع: پالتویی

نوبت چاپ: چاپ اول: 1376

مجموعه 52 قطعه شعر در قالب آزاد و سپيد كه در فاصله‏سالهاى 1368 تا 1374 سروده شده است.
انتظار، غربت، تنهايى، وصفى از رزمندگان، بچه‏هاى محله، وصفى‏از يك روستايى، مرثيه، بى‏قرارى، دلتنگى‏هاى شاعر و... از جمله‏موارد مطرح شده در اين اشعار است. همچنين شاعر، شعرى را براى‏دوست شاعر خود «صراف غفارى» سروده است.
این کتاب توسط مركز آفرينش‏هاى ادبى تدوین وباجلد شمیز منتشر شده است.

شرم خنجر(محمدعلي رجبي کياسري )

 

تعداد صفحات: 104

شابک: 964-471-017-7 قطع: رقعی

نوبت چاپ: چاپ اول: 1376

كتاب حاضر، متن مجلس تعزيه «ذبح اسماعيل» در 267بيت است. غرض نويسنده از نوشتن اين كتاب مرور گزارش قصص‏مجالس و نقد و ارزيابى مختصر ادبى آن و آوردن نمونه‏هايى از مآخذتحقيقى اوليه اين آثار در روايات و تاريخ اسلامى است. كتاب شامل3 فصل با عناوين زير مى‏باشد: (خلاصه متن، نتيجه داستان‏مجلس، بررسى ادبى متن)، (متن مجلس)، (ذبح و قربانى فرزند»،«امتحان اولياء»، «رضا و تسليم صالحان»).
این کتاب توسط مركز آفرينش‏هاى ادبى تدوین وباجلد شمیز منتشر شده است.

نامى كه گم شده است(شعر عليرضا سعيدي کياسري)

تعداد صفحات: 128

قطع: رقعی

نوبت چاپ: چاپ اول: 1373

مجموعه 48 قطعه شعر در قالب غزل، مثنوى، آزاد بامضامين اجتماعى و مذهبى است.
مضامين بيشتر اشعار در هاله‏اى از ابهام قرار دارد، و ظاهراً مواردى‏چون عشق، دلتنگى‏هاى شاعر، فقر و تنگدستى، شهيد و شهادت،نيايش و... مظلوميت امام حسين (ع) و... محتواى اشعار رادربرمى‏گيرد و در پايان منظومه‏اى وصف ابعاد مبعث حضرت رسول(ص) ارائه شده است.
این کتاب توسط مركز آفرينش‏هاى ادبى تدوین وبا جلد شمیز منتشر شده است.

ياسهاى سرگردان(شعر ايرج قنبري-تنکابن)

تعداد صفحات: 50

قطع: پالتویی

نوبت چاپ: چاپ اول: 1375

مجموعه 29 قطعه شعر در قالب غزل، شعر آزاد و سپيد، بامضامين اجتماعى و عاطفى است.
بهار، توصيف پروانه، آرزو، خاطره، فقر، شهداى جنگ، و به يادمشفق كاشانى و... از جمله موارد مطرح شده در اين اشعار است.
این کتاب توسط مركز آفرينش‏هاى ادبى تدوین وبا جلد شمیز منتشر شده است.

شعر امروز تنكابن(به کوشش ايرج قنبري)

تعداد صفحات: 131

شابک: 964-471-107-6 قطع: رقعی

نوبت چاپ: چاپ اول: 1376

مجموعه 83 قطعه شعر از 11 شاعر شهر تنكابن (از استان‏مازندران): سلمان هراتى، مصطفى على‏پور، ايرج قنبرى، صراف‏غفارى، ابوالفضل حسنى، محمدهادى ناظريان، رجب افشنگ،زهره نارنجى، مهرداد عارفانى، حمزه ابوالحسنى، سيدمحمد على‏موسوى است كه در قالبهاى غزل، مثنوى، رباعى، دوبيتى، آزاد وسپيد با مضامين اجتماعى، مذهبى، عرفانى و عاشقانه سروده شده‏است.
تجليل ميرزا كوچك‏خان جنگلى، مظلوميت حضرت فاطمه (س)،نيايش خداوند، دلتنگى، عشق، بى‏قرارى، تنهايى، وصفى ازپدربزرگ، توصيف چوپان و... از جمله مواردى است كه محتواى‏اشعار را دربرمى‏گيرد.
این کتاب توسط مركز آفرينش‏هاى ادبى تدوین وبا جلد شمیز منتشر شده است.

نغمه‏هاى مازندرانى(به کوشش محمدباقر نجف زاده بارفروش-قائم شهر)

تعداد صفحات: 101

قطع: وزیری

نوبت چاپ: چاپ اول: 1375

گردآورنده كتاب مدير مسئول وقت مجله «اطلاعات هفتگى»بوده و گزيده‏اى از نغمه‏ها و شعرهاى محلى مازندران را، كه‏هموطنان وى براى صفحه «فرهنگ و مردم» اين نشريه ارسال‏داشته‏اند، در 4 بخش ارائه كرده است. اين اشعار در قالب‏هاى‏دوبيتى، غزل، قصيده و ... است اشعار اميرپازوارى شاعر مشهورمحلى مازندران در دوران شاه عباس صفوى، اشعارى در وصف‏گردشگاه‏ها و شهرهاى زيباى استان مازندران توصيف پديده‏هاى‏طبيعى استان چون كوه، دريا، درختان و جنگل ضرب‏المثل‏ها و متلهاو... محتواى اين آثار را دربر مى‏گيرد. اين اشعار با آوانويسى لاتين وترجمه فارسى ارائه شده است.
این کتاب توسط مركز آفرينش‏هاى ادبى تدوین وبا جلد شمیز منتشر شده است.

ققنوس(جهانگير نصري اشرفي-بهشهر)

تعداد صفحات: 164

شابک: 4-724-471-964 قطع: رقعی

نوبت چاپ: چاپ اول: 1381

كتاب حاضر، نتيجه تحقيقاتى است كه طى سالهاى 1372تا 1377 از شبيه‏خوانى‏هاى استان‏ها و مناطق خراسان، مازندران،گيلان، سمنان، تهران، قم، اراك، اصفهان، اردبيل، زنجان، طالقان،قزوين، آذربايجان شرقى، بوشهر، هرمزگان، فارس، كرمان، يزد ولرستان انجام گرفته است. توجه اصلى در اين اثر معطوف به‏نغمه‏هايى است كه از قدمت و قوام لازم برخوردارند و يا به نوعى‏تأثير موسيقى بومى قرار گرفته و يا عيناً از اين دسته موسيقى‏برداشت شده‏اند.
تأثير انواع موسيقى سنتى و موسيقى مذهبى و آيينى در تعزيه،بررسى پيش‏خوانى، نوحه، مرثيه و پيش‏خوانى در تعزيه، بررسى‏نغمات بومى در الحان تعزيه، معرفى برخى از تعزيه‏خوانان و نوحه‏خوانان اين مجموعه، اشعار پيش‏خوانى‏ها، نوحه‏ها، مرثيه‏ها وگوشه‏ها در اين مجموعه، موارد مطرح شده در اين كتاب است. درپايان كتاب نيز نمايه عنوان پيش‏خوانى‏ها، نوحه‏ها، گوشه‏ها ومرثيه‏هاى اين مجموعه و فهرست منابع ارائه شده است.
این کتاب توسط مركز موسيقى تدوین وبا جلد شمیز منتشر شده است.

از آسمان سبز(شعرسلمان هراتي-تنکابن)

تعداد صفحات: 175

شابک: 964-471-139-4 قطع: رقعی

نوبت چاپ: چاپ دوم: 1376

مجموعه 72 قطعه شعر با مضامين اجتماعى، سياسى،مذهبى و عرفانى است كه در 3 بخش سروده شده است. بخش اول‏شامل اشعارى است كه در قالبهاى آزاد و سپيد و غزل و مثنوى‏سروده شده است. بخش دوم به رباعى‏ها و بخش سوم نيز به‏دوبيتى‏ها اختصاص دارد.
وطن/ ياران امام حسين (ع)، وصف چوپان/ نيايش خداوند/ وصفى‏از عشقهاى مجازى/ امام زمان (عج)/ مذمت تكلف/ قيامت/ و...مواردى از اين دست محتواى اشعار را دربرمى‏گيرد.
شاعر قطعاتى از اشعار خود را در مدح و ستايش حضرت زينب (س)،حضرت ابوالفضل (ع)، امام سجاد (ع) و به ياد ميرزا كوچك‏خان‏جنگلى، سهراب سپهرى و شهداى جنگ و انقلاب همچون شهيدغفور صمدپور و شهيد حسين پرنيان سروده است.
این کتاب توسط مركز آفرينش‏هاى ادبى تدوین وبا جلد شمیز منتشر شده است.

يادداشت‏هاى اروند(محمدعلي معصوميان)

تعداد صفحات: 187

شابک: 964-471-672-2 قطع: رقعی

نوبت چاپ: چاپ اول: 1380

اين كتاب مشتمل بر 48 قطعه يادداشتها و دست‏نوشته‏هاى‏يكى از رزمندگان ايرانى از اهالى مازندران است كه از تاريخ1362/12/10 تا 1365/9/27 بصورت پراكنده از وقايع دوران جنگ‏ايران و عراق نوشته شده و نويسنده در عمليات كربلاى 4 به شهادت‏رسيده است. انتهاى كتاب عكسها و طرح‏ها و دست‏نوشته‏هاى اين‏شهيد است. لحظات رزم و ايثار همرزمان، وضعيت جبهه‏هاى‏كردستان، فاو و اروند رود، ايام مجروحيت و درمان در بيمارستان ازموارد بيان شده در يادداشتها است. حالات روحانى و عرفانى شهيد،گفتگو و راز و نياز با خداوند و اشتياق وى براى شهادت از عمده‏مواردى است كه در اكثر يادداشتهاى وى نمايان و مشهود است.
این کتاب توسط دفتر ادبيات و هنر مقاومت تدوین وبا جلد شمیز منتشر شده است.



    ©2013 APG.ir