تعداد بازدید: 3896

توصیه به دیگران 1

دوشنبه 17 مرداد 1384-0:0

مازندران، سرزمين ديوهاي سفيد

بهنام همايوني


 مازندران به دليل داشتن موقعيت جغرافيايي و طبيعي خود جزو استان هاي برتر ايران است. وجود درياي زيباي خزر به همراه 12 پارك جنگلي ، 9 پارك ملي و منطقه حيات وحش، 12 آبشار مهم ، 10 درياچه ، 4 تالاب و 170 اثر تاريخي ثبت شده و صدها رودخانه كوچك و بزرگ اين استان را به عنو ان يكي از مهمترين نقاط گردشگري ايران به ميزباني 12 ميليون گردشگر داخلي و بيش از صدها هزار گردشگر خارجي تبديل كرده است.
شهرت جهاني مازندران با طبيعت ييلاقي و سحر آميزش، با شنهاي خنك و نمناك ساحلش، باجنگل هاي هزار رنگ و شهرها و روستاهايي كه چون نگين هاي درخشان در سراسر جنوب خزر گسترده شده اند به همراه ميهمان نوازي بي‌نظير مردمان مهربانش دو چندان شده است.
آنها كه سعادت سفر به بهشت ايران را داشته‌اند علاوه بر لذت عمومي كه از جاي جاي استان برده‌اند خاطره بعضي‌ها را هرگز از ياد نبرند.
جاذبه هاي گردشگري
از دماوند و خزر ، جاده 220 كيلومتري ساحلي و اسكله ها ، رستورانها و پلاژها، غذاها و ميوه هاي رنگارنگ، شاليزارهاي پهن شده در نوازش آفتاب و مه وموجهاي خروشان با تمام زيباييها و پتانسيل هايش كه بگذريم جنگلها، درياچه ها، رودها، كوهستانهاي مخملين و پاركهاي بسياري در مازندران وجود دارد. هر يك از اين مناطق بدون هيچ اغراقي هزاران گردشگر داخلي و خارجي را در طول سال پذيرا مي شوند؛ بدون اين كه اندكي از مهرباني شان كم شود.
آمل بيشترين تعداد جاذبه‌هاي گردشگري در بخش طبيعت گردي و آثار تاريخي در مازندران را به خود اختصاص داده است. دره و درياچه لار، آبگرم لاريجان، آبگرم شاهاندشت، آب معدني اسك، پل دوازده چشمه، پارك جنگلي ميرزا كوچك خان و پارك دهكده طلايي از مهمترين جاذبه هاي آمل هستند.
عباس آباد، تالاب بين المللي ميانكاله، گلوگاه، باغ و عمارت چهل ستون، غار باستاني هوتو، توسكا چشمه و پارك ملت از جمله جاذبه هاي بهشهر هستند كه تمامي اين جاذبه ها تا شعاع 40 كيلومتري بهشهرگسترده شده اند.
قله سيلان، دشت درياسر، آبگرم فلك ده، آبشار فرهاد جوي، غار دانيال، پارك جنگلي چالدره و موزه تاريخ طبيعي در تنكابن، پارك جنگلي صفارود، روستاي كوهستاني جواهرده، قله ماركوه و جنگل دال خاني در رامسر عروس شهرهاي مازندران از مهمترين جاذبه هاي غرب مازندران هستند. جواهرده تنها روستاي ايران است كه يك متل زيبا در آن قرار دارد و آبشارهايي كه در جاده اين روستا وجود دارد آن را تبديل به يكي از متعدد بهشت هاي گمشده ايران كرده است.
اما شرق مازندران علاوه بر داشتن جاذبه‌هاي منحصر به فرد همانند ديگر نقاط استان از نظر ارتباط هوايي و زميني با ديگر نقاط استان كمي متفاوت است. نوشهر تنها شهر مازندران است كه با بقيه نقاط كشور و جهان از دريا و زمين و هوا ارتباط دارد. دريا به نوشهر اين امكان را داده تا با بنادر خارجي حاشيه خزر مرتبط بوده و تبادلات تجاري و فرهنگي در آن صورت بگيرد. همچنين وجود فرودگاهي مجهز براي ارتباطات هوايي و جاده زيباي كندوان براي ارتباطات زميني جايگاه اين شهر را در صنعت گردشگري ارتقا داده است. كندلوس، درياچه خضر نبي، ديو چشمه و پارك جنگلي سيسنگان جزو جاذبه هاي طبيعي و پرطرفدار نوشهرهستند.
و اما چالوس. كمتر كسي در ايران پيدا مي شود كه در هنگام عبور از محور كوهستاني و هراس انگيز چالوس علي رغم زيبايي هايي كه اين جاده دارد آرزوي تمام شدنش را نكند. هيجان و خوف دوست داشتني كه با سفر در اين جاده گريبانگير هر گردشگر مي شود در نهايت به آرامش درياچه ولشت، پارك جنگلي فين، تله كابين نمك آبرود، ييلاق رويايي كلاردشت و كاخ چايخوران منتهي مي شود.
سد سليمان آباد، خزرآباد، پارك جنگلي شهيد زارع، پارك حيات وحش دشت ناز، بقعه امامزاده عباس، خانه قديمي كلبادي و آب انبار نواز از متعدد جاذبه هاي مركز استان شاليزارها مازندران است.
شهرهاي زيرآب، پل سفيد، جويبار، نور، بابل، بابلسر، نكا، ورسك و قائم شهر ديگر شهرهاي استان هستند كه در كنار روستاهاي متعدد با آداب و رسوم خاص خود جاذبه هاي فرهنگي و شهري و طبيعي مازندران را تشكيل مي دهند.
ناگفته نماند ارائه اطلاعات دقيق در مورد استان سراسر شگفتي مازندران نه در قالب يك گزارش و دو گزارش و نه در قالب يك كتاب نمي تواند كافي باشد؛ اما گردشگراني كه قصد سفر به سرزمين هزاررنگ را دارند مي توانند با در دست داشتن كتاب سيماي گردشگري مازندران كه سازمان ايرانگردي و جهانگردي استان مازندران آن را تهيه كرده است اطلاعات لازم براي برنامه ريزي بهتر سفر را دريافت كنند.نام و موقعيت جغرافيايي جاذبه هاي طبيعي و تاريخي، مسافت شان با مراكز شهرها، واحدهاي اقامتي و هتل ها، تلفن هاي ضروري و دفاتر خدمات مسافرتي از جمله اطلاعاتي است كه در اين كتابچه ديده مي شود.
همچنين گردشگراني كه قصد عزيمت به مازندران را دارند مي توانند با مراجعه به پايگاه هاي اطلاع رساني در محور هراز، محور سوادكوه، محور كندوان و گلوگاه از زمان خود بهترين استفاده را ببرند.
هتل نارنج، شوكا، كاسپين، نارنجستان، آزادي خزر، رامسر جديد و قديم و بسياري از مهمان پذيرها، پلاژها و خانه هاي ويلايي كوچك و بزرگ كه در تمام شهرهاي مازندران فعاليت مي كنند غير از ايام تعطيل كه تقاضا به اوج خود مي رسد مي توانند آرامش به ياد ماندني را براي هر گردشگري به ارمغان بياورند.
صنايع دستي
شايد مازندران به اندازه شهرهاي سنتي و قديمي ايران به واسطه داشتن صنايع دستي مشهور نباشد اما محصولاتي كه از ني،حصير و چوب در اين منطقه از كشور توليد مي شود هر گردشگري را مجاب به گفتن آفرين مي كند.شيريني هاي سنتي ، محصولات بازارچه هاي هفتگي، مرباها و ترشي هاي ترش و شيرين هم چيزهايي نيستند كه بتوان به راحتي از كنارآنها گذشت.(chn)


    ©2013 APG.ir