تعداد بازدید:

توصیه به دیگران 1

دوشنبه 17 مرداد 1384-0:0

كنوانسيون حفاظت خزر از اول پاييز اجرا مي‌شود

مدير كل محيط زيست دريايي سازمان حفاظت محيط زيست از آغاز عمليات اجرايي كنوانسيون خزر از اوايل پاييز سال جاري خبر داد.


محمد سعيدحسيني گفت: در حال حاضر كشورهاي روسيه، ايران و تركمنستان اين كنوانسيون را در مجالس خود به تصويب رسانده اند اما در كشورهاي قزاقستان و آذربايجان هنوز به تصويب نرسيده است.
وي در ادامه افزود: اين دو كشور نيز در آستانه تصويب اين كنوانسيون در مجلس كشورشان هستند.
مدير كل محيط زيست دريايي سازمان حفاظت محيط زيست در خصوص اولين اقدام براي آغاز عمليات اجرايي كنوانسيون خزر اظهار داشت: اولين مرحله براي شروع عمليات اجرايي كنوانسيون خزر تاسيس دبيرخانه و تعيين محل آن است كه مشخص شود در كدام كشور اين دبيرخانه ايجاد شود.
سعيد حسيني ادامه داد: به احتمال زياد دبيرخانه يا در كشور ايران يا در روسيه است و اگر در داخل منطقه نباشد حتما در كشور ژنو خواهد بود.
وي درباره علت اينكه ژنو به عنوان كشور خارج از منطقه دبيرخانه كنوانسيون خزر انتخاب مي‌شود، گفت: ژنو مقر اروپايي يونپ(برنامه محيط زيست ملل متحد) است كه يونپ يك نهاد بين‌المللي بوده و كنوانسيون خزر را در ايران و 4 كشور ساحلي خزر به سرانجام رسانده است و مسئوليت اين نهاد بين‌المللي تدوين كنوانسيون زيست محيطي بوده است.
قانون كنوانسيون چارچوب حفاظت از محيط زيست دريايي درياي خزر كه از سوي دولت به مجلس شوراي اسلامي ارائه و در جلسه علني مورخ 10/3/1384 مجلس با اصلاحاتي تصويب و به تأييد شوراي نگهبان رسيد.
بر اساس قانون كنوانسيون چارچوب حفاظت از محيط زيست دريايي درياي خزر كشورهاي ساحلي اين دريا متعهد مي‌شوند كليه اقدامات مناسب براي جلوگيري، كاهش و كنترل آلودگي‎ درياي خزر به صورت فردي يا مشترك و كليه اقدامات مناسب براي حفاظت، نگهداري و احياي محيط زيست درياي خزر را به عمل آورده و از منابع درياي خزر به شكلي كه موجب آسيب به محيط زيست دريايي درياي خزر نشود، استفاده كنند.(farsnews)


    ©2013 APG.ir