تعداد بازدید:

توصیه به دیگران 2

چهارشنبه 19 مرداد 1384-0:0

استاندار مازندران:اگر دريا نبود شايد کسي به مازندران سفر نمي‌کرد

گزارش خبري از:khorasannews


بافت منظم و زيبايي ظاهري شهرها يکي از ويژگي‌هاي اصلي در جلب گردشگر به شمار مي‌رود و در کنار آن آرامش روحي و رواني را براي شهروندان آن شهر و يا منطقه به دنبال دارد.
استان مازندران از جمله استان هايي است که به دليل تراکم جمعيت، شهرهاي آن به فاصله کمي از هم قرار دارند و همين امر باعث شده تا حريم‌هاي شهري به طور کامل رعايت نشود و فاصله بين شهرها را هم واحدهاي مسکوني با ظاهري نامناسب پر کند. اين امر خود سبب به وجود آمدن مشکلات ديگري در اين زمينه شده به طوري که گردشگرپذير بودن اين استان را به لحاظ ظاهري و بافت شهري زير سوءال برده است. محمدي يکي از شهروندان در اين زمينه مي‌گويد: در سال هاي اخير به دليل پايين بودن قيمت زمين در مناطق انتهايي شهرها و همچنين ورودي شهرها، جمعيت بسيار زيادي در اين مناطق شروع به ساخت و ساز واحدهاي مسکوني نموده‌اند و به دليل مناسب نبودن وضعيت مالي اين افراد، اکثر اين واحدهاي ساخته شده به لحاظ ظاهري با ناهمگوني آزاردهنده‌اي روبرو مي‌باشند و به دليل عدم تمکين اين واحدها و بالا بودن تعداد آنها در مبادي ورودي شهرها، نماي ظاهري شهرها به صورت نازيبايي درآمده است در حاليکه ابتداي ورودي هر شهري بايد دل‌انگيز و به نوعي آرامش‌بخش باشد.

 بياتي يکي ديگر از شهروندان در اين زمينه مي‌گويد: اگر مواهب طبيعي استان مازندران نبود تعداد به مراتب کم تري، درمقايسه با ميزان فعلي، به اين استان سفر مي‌کردند، چرا که کم تر شهري در اين استان يافت مي‌شود که ساختار مسکوني، تجاري و جمعيتي آن براساس يک طرح از پيش تعيين، شده و تمامي مراحل مختلف شهرسازي در آن رعايت شده باشد و همين مسئله هم باعث شده است تا در شهرهاي اين استان شاهد ايجاد خيابان ها، معابر و واحدهاي مسکوني بدون برنامه قبلي باشيم و اين امر مشکلات فراواني را براي شهروندان ومسافران به وجود آورده است.

سعيدي يکي ديگر از شهروندان در اين زمينه مي‌گويد: بسياري از شهرهاي مازندران به لحاظ طبيعي و به دليل قرار گرفتن در کنار جنگل و دريا زيبا هستند ولي از لحاظ شهري و زيبايي‌هاي مربوط به شهرسازي بايد کارهاي اجرايي فراواني روي آنها انجام شود.

خادمي يکي از کارشناسان در زمينه شهرسازي در اين زمينه معتقد است» اصولا شهرسازي بايد براساس نقشه از پيش تعيين شده صورت گيرد و در اين نقشه تمامي موارد مربوط به زيباسازي هم در نظر گرفته شود به طوري که در کشورهاي پيشرفته و به خصوص کشورهايي که داراي قابليت گردشگري مي‌باشند اين امر به صورت کامل رعايت مي‌شود، وي مي‌افزايد: از آنجا که استان مازندران سالانه پذيراي بيش از 10 ميليون گردشگر و مسافر مي‌باشد، بنابراين براي پايداري اين موضوع بسيار مهم، اصول اساسي در شهرسازي بايد به صورت دقيق مورد توجه قرار گيرد و دراين رابطه نبايد وضعيت نامناسب مالي برخي از شهروندان و يا عدم رعايت بعضي از مقررات توسط دستگاههاي اجرايي از زيبايي‌هاي شهري بکاهد.

قربانعلي‌زاده رئيس سازمان مسکن و شهرسازي استان مازندران در اين زمينه مي‌گويد: اصولا زيبايي‌هاي هر شهر به چگونگي ساخت واحدهاي مسکوني و تجاري در قسمتهاي مختلف آن شهر برمي‌گردد که در اين زمينه دستگاه هاي اجرايي متعددي دخالت دارند و لازم است» تمامي ضوابط قانوني در اين زمينه رعايت شود و بر صحت اجراي اين قوانين از سوي دستگاه‌هاي ناظر نظارت دقيق به عمل آيد.

 استاندار مازندران هم در اين زمينه مي‌گويد: مازندران و شهرهايش با شهرهاي ديگر نقاط کشور متفاوت است و انتظاري که مردم از زيبايي شهرها، ترافيک و مبلمان شهري دارند با شهرهاي کويري و ديگر نقاط تفاوت دارد. محمدعلي پنجه فولادگران مي‌افزايد: به همين علت مسافري که وارد استان مي‌شود همه چيز شهر را با شهري که خود در آن ساکن است مقايسه مي‌کند و انتظار دارد شهري که به آن سفر کرده است زيباتر باشد و اين موضوع يا به خاطر ناتواني در عملکرد ماست و يا ناتواني در جذب اعتبارات و يا مشکل به دليل همراهي نکردن برخي از شوراها به وجود آمده است.

 وي اضافه مي‌کند: شهرهاي مازندران به خاطر گردشگرپذير بودن، در منظر مردم آن هم با سليقه‌هاي متفاوت قرار دارد و سالانه 12 تا 15 ميليون مسافر به اين مناطق سفر مي‌کنند بنابراين در اين زمينه توسعه سيماي ظاهري شهرها بسيار مهم است. استاندار مازندران در همين زمينه مي‌افزايد: اگر جاذبه دريا نبود شايد کسي به استان سفر نمي‌کرد و دراين رابطه شهرداران شهرهاي مختلف استان بايد فعاليت و جديت زيادي داشته باشند. وي با اعلام اينکه سيماي شهرهاي استان عاري از فضاي سبز مطلوب است، در حالي که دراستاني که زندگي مي‌کنيم حتي يک چوب خشک هم با کمي مراقبت سبز مي‌شود اضافه مي‌کند: متاسفانه از اين شرايط ايده‌آل استفاده نشده است. وي همچنين از ساخت و سازهاي بي‌رويه در شهرها نيز به شدت انتقاد کرده ومي‌افزايد: اگر قوانين و مقررات توسط شهرداري‌ها اجرا شود ديگر بسياري از مشکلات کنوني را نخواهيم داشت.



    ©2013 APG.ir