تعداد بازدید:

توصیه به دیگران 2

شنبه 22 مرداد 1384-0:0

سفر به شگفتي‌هاي ميان كاله

ميان كاله مجموعه اي است شگفت انگيز و رويايي از طبيعت منحصر به فرد ، پرندگان زيبا ، گوزن هاي زرد و خالدار و همه آنچه خدا آفريده است تا بهشت را به چشم انسان بنشاند.همين جا در مازندران،اين سرزمين زيبا نشسته است با وقار و غرور.


امير حسين جعفري تورليدر گردشگران آژانس آسيا 2000 در سفر به اين منطقه مي نويسد: طبيعت گردي به دليل تنوع اش، تجربه اي است كه تو را براي هميشه مشتري طبيعت مي كند. تماشاي نادرترين پرنده هاي دنيا در تالاب بين المللي ميانكاله ، گام برداشتن در پارك جنگلي دشت ناز ، عكس گرفتن با گوزن هاي زرد و راندن در جاده زيباي فيروزكوه در زمستان از همين تجربه ها است.
سفر را از تهران آغاز مي كنيم و با طي کردن مسير از جاده فيروز كوه، صبحانه را در كنار پل ورسك مي خوريم و راه را به سوي ساري ادامه مي دهيم. در ساري در رستوراني زيبا ناهار مي خوريم و سپس به سوي پناه گاه حيات وحش دشت ناز مي رويم. اين پناه گاه با 55 هكتار مساحت و فضاي جنگل جلگه اي از سال 1346 به صورت محل تكثير گوزن زرد خالدار ايراني درآمده است. تراكتور وسيله نقليه ماست براي گردش در منطقه و لذت از زيبايي هاي طبيعت و حيات وحش. تماشاي گوزن و پرندگان زيبا نظير قرقاول و كبوتران صحنه هاي به ياد ماندني اين گردش است.
پس از بازديد از دشت ناز به سوي تالاب بين المللي لپو زاغمرز در كنار نيروگاه نكا مي رويم. در اين تالاب انواع اردك ماهي، كپور، لاك پشت خزري، مارهاي آبي، پستانداراني چون گاوميش شمال و پرندگاني هم چون چلنگر ، اردك و ... زندگي مي كنند كه از نزديك مي توان آن ها را به راحتي ديد و لذت برد.
پس از بازديد از تالاب و صرف عصرانه ، حركت به سوي محل اقامت و رفع خستگي برنامه خوب سفر است.
صبح روز جمعه پس از صرف صبحانه به سوي شبه جزيره ميان كاله مي رويم، در طول مسير از كنار بندر اميرآباد و شركت كشتي سازي صدرا مي گذريم تا به محل تالاب برسيم. با پوشيدن چکمه به راحتي مي توان در تالاب قدم زد.
شبه جزيره اي كه با تپه هاي شني ساحلي به عرض 2 الي 5/6 كيلومتر از درياچه جدا مي شود. فضاي جزيره، مرغزار نيمه مشجري است كه عمده ترين درختچه هاي آن را گونه هاي انار و تمشك وحشي تشكيل داده و هر ساله صدها هزار پرنده مهاجر مانند فلامينگو، قو و غازهاي فاسنري پيشاني سفيد، انواع اردك ها، قره غاز و مرگوسي كاكلي در آن پناه مي گيرند. اين مجموعه در فهرست اماكن زيست محيطي جهان ثبت شده و از زيباترين تالاب هاي جهاني به شمار مي رود. در تالاب گشت مي زنيم و از مشاهده پرندگان لذت مي بريم. قله دماوند از اينجا به خوبي ديده مي شود، پس از تالاب به ساحل مي رويم تا از كلبه هاي زيباي تركمن ها هم بازديدي كرده باشيم و در آخر برنامه را با مشاهده كشتي 400 ساله اي كه به تازگي در ساحل زاغمرز كشف شده به پايان مي بريم و به سوي تهران باز مي گرديم.(chn)


    ©2013 APG.ir