تعداد بازدید:

توصیه به دیگران 1

شنبه 22 مرداد 1384-0:0

بافت تاريخي کندلوس و يوش حفظ مي شود

اختصاص بودجه براي حفظ بافت تاريخي۳۰ شهرو۲۶ روستاي ايران.(مريم پاپي)


مدير كل حفاظت و احياي بافت هاي تاريخي از اعتباري به نام اعتبارات فاينانس ياد مي كند كه سازمان ميراث فرهنگي با جلب موافقت دولت توانسته است از اين محل در بافت هاي تاريخي سرمايه گذاري كند.

تاق كوچه هاي قديمي ريخته، بناهاي سنگي و شيشه اي ساختمان ها وصله ناجور محله هاي قديمي شد، هر كه پولي داشته يا فروخته و رفته يا ساختمان را دوباره ساخته و آنها كه در همان شكل و شمايل قديمي زندگي مي كنند احتمالا پولي براي احياي بنا نداشته اند، خانه پدربزرگ ها و مادربزرگ ها در محله هاي بي رونق جاي گرفته و به همين دليل است كه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري از محل اعتبارات خود 4 ميلياردتومان براي احياي بافت هاي تاريخي شهرها و روستاها اختصاص داده است.
۳۰شهر و حدود 26 روستا (ازجمله دو روستاي مازندران)در اولويت طرح حفظ و احياي بافت هاي تاريخي قرار دارند كه بنابر قدمت (دوره هاي تاريخي) و شخصيت هاي سياسي،فرهنگي واجتماعي كه در آنها تولد يافته يا رشد كرده اند، برگزيده شده اند.
اين ظاهر قضيه است كه مراكز شهرهاي قديمي كه عمدتا بافت هاي تاريخي در اين قسمت ها قرارگرفته، خالي از سكنه مي شوند و روستاها نيز به دليل مهاجرت، فعاليت و پويايي لازم را ندارند، اما اين پديده در كنه ماجرا، خسارت هاي متعددي به شهرها و روستاهاي كشور وارد كرده و اگر اقدام سريعي براي جلوگيري از ادامه اين روند صورت نگيرد، شهرها و روستاها فقط به جرم داشتن تاريخ رو به نابودي مي روند؛ جرمي كه ساير كشورها آن را قدر مي نهند و بهره هايي نيز از اين ارزشگذاري مي برند.
امسال هم زمان با واگذاري اعتبار جداگانه به اداره كل حفاظت و احياي بافت هاي تاريخي كه از سه سال پيش به عنوان مجري ماده 166 برنامه سوم فعاليت مي كرد، بودجه اي نيز براي احيا و حفظ بافت هاي تاريخي اختصاص داده شده است.
شهرهاي اصفهان، سمنان، گرگان، آمل و بابل، ماسوله و مجن (شاهرود) ، زيارت(گرگان)، كندلوس و يوش(مازندران)و شاهكده( گرگان) از جمله شهرها و روستاهايي هستند كه براي طرح حفظ و احياي بافت هاي تاريخي انتخاب شده اند.
محمدعلي طبرسا، مدير كل حفاظت و احياي بافت هاي تاريخي سازمان ميراث فرهنگي وگردشگري مي گويد: با دو نگاه مي توان به بحث بافت هاي تاريخي وارد شد؛ يكي بناها و ديگري زيرساخت ها. در بخش بناها دو نوع بنا وجود دارد؛ بناهاي شاخص در شهرها كه مي توانند كاربري عمومي و دولتي داشته باشند و بناهاي ارزشمندي كه متعلق به مردم است و بايد با ارائه تسهيلات لازم براي مرمت به صورت وام هاي كم بهره يا بي بهره در اختيار مالكان قرار گيرد تا بتوانند با نظارت ميراث فرهنگي بنا را تعمير كنند تا متناسب با شرايط امروز براي استفاده آماده شود. در خصوص زيرساخت هاي بافت هاي تاريخي نيز دولت و شهرداري موظفند مانند بقيه نقاط البته با ملاحظات بافت تاريخي، هزينه كنند. وي مي افزايد: باتوجه به اينكه طي 4-3 دهه گذشته به بافت هاي تاريخي توجهي نشده يا كم توجهي در مورد آنها صورت گرفته است، زيرساخت هاي شهري و روستايي آنها از فقر امكانات بشدت رنج مي برند و پروژه هاي حفظ اين بافت ها بايد به تقويت اين زيرساخت ها از جمله شبكه هاي اصلي شهر و روستاها، تقويت امكانات آب، برق، گاز و تلفن بپردازد و بعد از اين مراحل، كف سازي و بدنه سازي به فراخور شرايط هر شهر يا روستا و براساس نتايج طرح هاي تحقيقاتي آن ها صورت مي گيرد. (hamshahri)


    ©2013 APG.ir