تعداد بازدید: 5338

توصیه به دیگران 2

دوشنبه 24 مرداد 1384-0:0

همه آن 11 نفر!

يك تيم 11 نفره كوهنوردي قزوين در دره «اندرسم» چالوس ناپديد شد. جسدها يکي يکي پيدا مي شوند.(خبرهاي تکميلي)


1-iran-newspaper

 عمليات تجسس هوايى و زمينى براى رديابى اكيپ كوهنوردان ناپديد شده در ارتفاعات منطقه انگوران كلاردشت آغاز شده است.
۵۰ كوهنورد و اكيپ هايى از كوهنوردان محلى در حالى كه يك فروند بالگرد هلال احمر و ۵ قلاده سگ جسدياب آنها را همراهى مى كنند، در اين عمليات شركت دارند. اقدامات جست وجو براى يافتن كوهنوردان ناپديد شده در حالى ادامه دارد كه بارش شديد باران و رعد و برق عمليات را با مشكل روبه رو كرده است.
> قرار صعود
يك تيم ۱۱ نفره از باشگاه خانواده و طبيعت كوهنوردى استان قزوين نخستين ساعات صبح روز پنج شنبه ۲۰ مردادماه سال جارى براى فرود به دره «اندرسم» واقع در جاده چالوس - كيلومتر ۴۵ جاده انگوران - روستاى چهارباغ حركت كردند. اين تيم حرفه اى كوهنوردى كه با يك دستگاه خودروى مينى بوس به اين منطقه آمده بودند پس از مذاكره با راننده مينى بوس قرار گذاشتند ساعت ۱۷ و ۳۰ دقيقه عصر روز جمعه ۲۱ مرداد در ابتداى جاده چهارباغ به انتظار آنها باشد.
> فرود بى بازگشت
اكيپ ۱۱ نفره تيم كوهنوردى ساعاتى پس از آغاز عمليات فرود به دره «اندرسم» با يك گروه ۸ نفره كه ۶ زن و دو مرد بودند آشنا شدند. براساس هماهنگى هايى كه ميان اعضاى دو گروه كوهنورد صورت گرفته بود، قرار بود ساعت ۱۷ روز جمعه آنها در محل وعده گاه با راننده مينى بوس حاضر شده و به اتفاق هم به قزوين برگردند. در حالى كه لحظاتى از حضور تيم ۸ نفره كوهنوردان در محل قرار مى گذشت، بارندگى شديدى آغاز شد. گروه نخست با گذشت نيم ساعت انتظار در محل قرار از مراجعت گروه دوم نااميد شدند و اين در حالى بود كه خود آنان نيز گرفتار سيل و بارندگى هاى شديد شده بودند.
> ناپديد شدن گروه دوم
در حالى كه ۱۰ ساعت از انتظار گروه نخست زير بارش شديد باران و رگبار و رعد و برق در منطقه مى گذشت، وقتى هيچ خبرى از گروه ۱۱ نفره كوهنوردان گروه دوم نشد، ماجراى ناپديد شدن اين كوهنوردان به نيروهاى امدادى مازندران اطلاع داده شد.
> آغاز عمليات امداد و نجات
از آنجايى كه احتمال آسيب ديدن گروه ناپديد شده از كوهنوردان داده مى شد به سرعت اكيپ هايى از نيروهاى امدادى در جريان قرار گرفته و يك تيم امدادى ۸ نفره از جمعيت هلال احمر استان مازندران، نيروهاى پليس و فرماندارى چالوس به اين منطقه اعزام شدند ولى به دليل وضعيت بد هوا و شرايط نامناسب منطقه عمليات با كندى پيش رفت تا اينكه ساعت ۱۲ ظهر جسد دو مرد در فاصله ۴۵ و ۲۰ كيلومترى رودخانه چالوس پيدا شد. از نخستين ساعات صبح روز يكشنبه در حالى كه ۲ روز از ماجراى ناپديد شدن كوهنوردان قزوين مى گذشت بار ديگر اكيپ هاى تجسس با تجهيزات بيشتر و در حالى كه از سوى يك فروند بالگرد هلال احمر و سگ هاى جسدياب حمايت مى شدند بار ديگر عمليات تجسس خود در اعماق دره اندرسم را آغاز كردند تا اينكه جسد دو مرد ديگر در حوالى منطقه «انگوران» از سوى اكيپ هاى تجسس پيدا شد اما به دليل ريزش سنگلاخ هويت آنان غيرقابل شناسايى بود و تيم هاى امدادى در جست وجو و بررسى در اطراف اين جسدها پى بردند كه يكى از آنها داراى وسايل و تجهيزات كوهنوردى است.
> رئيس اداره تربيت بدنى چالوس چه گفت؟
«محسن رفعتى فر» نيز با تأييد پيدا شدن جسد چند تن از كوهنوردان ناپديد شده از ادامه تجسس ها براى اطلاع از سرنوشت هم قطاران آنها خبر داد. وى گفت: احتمال داده مى شود كه بقيه گروه كوهنوردى نيز هنگامى كه در حاشيه رودخانه انگوران مشغول استراحت بودند، گرفتار سيل شده باشند. چرا كه بارندگى جمعه شب باعث طغيان رودخانه اين منطقه شده بود. به گفته رفعتى فر اين كوهنوردان بدون هيچگونه هماهنگى وارد منطقه شده بودند و اداره تربيت بدنى جمعه شب پس از ناپديد شدن اين عده از ماجرا مطلع شده است.
> گفت وگو با بخشدار كلاردشت
به گفته «گل على زاده» مه گرفتگى و بارندگى شديد در منطقه كه حتى بارش برف در ارتفاعات را به دنبال داشت باعث گرفتار شدن اعضاى اين تيم كوهنوردى شده است.
> اسامى كوهنوردان ناپديد شده
«منوچهر ضياييان»، «حسين سلطانيه»، «سيدمصطفى نبوى»، «حسن عنايت»، «محمد دادگو»، «عباس آذرنى فر»، «مردانى»، «خوش پنجه» و دو برادر به نام «ساروخانى» اعضاى ناپديد شده تيم باشگاه خانواده و طبيعت كوهنوردى استان قزوين هستند.

2- irna

 رييس ستاد حوادث و سوانح غيرمترقبه مازندران گفت: باپيداشدن جسد يك نفر ديگر از كوهنوردان مفقود شده قزويني در منطقه چهارباغ مرزن آباد، مشخص شد اين گروه يازده نفره دچار حادثه سيل شده‌اند.

مهندس "بهزاد پورمحمد" افزود:
جسد سه نفر ديگر از اين گروه روز شنبه پيدا شده كه يكي از آنان بنام "محمودپاشايي" شناسايي شد و اجساد دو نفر ديگر قابل شناسايي نبود.

وي اضافه كرد: جسد يك نفر ديگراز اعضاي اين گروه بنام "حميد ساروخاني" نيز بعد از ظهر روز گذشته پيدا و شناساسي شده است.

وي يادآور شد: با توجه به اينكه طناب و وسايل كوه نوردي درگل ولاي منطقه پيدا شده، احتمال حادثه ديدن همه افراد گروه وجود دارد.

وي ادامه‌داد: درحال حاضر سگ‌هاي تربيت شده براي اين گونه حوادث در منطقه حضور دارند و عمليات جستجو براي يافتن اجساد هفت نفر ديگر ادامه دارد.

پورمحمد پيش بيني كرد تا پايان وقت امروز سرنوشت بقيه اعضاي اين گروه كوه نوردي مشخص شود.

3- isna

به دنبال ناپديد شدن اعضاي تيم 11 نفره كوه نوردي در دره «آندرسم» چالوس طي 4 روز گذشته، اجساد 7 تن از آنها پيدا شد.

 تلاش مستمر بيش از 300 نيروي امدادي جمعيت هلال احمر كشور و استان مازندران، تيپ 3 لشكر 25 كربلا، نيروي مقاومت بسيج، نيروي انتظامي، پادگان شهيد اديبي، اورژانس 115 و علوم و فنون دريايي سپاه با هماهنگي فرمانداري چالوس در مسير 50 كيلومتري دره «اندرسم» چالوس تا روستاي «چهارباغ» براي يافتن ساير اعضاي اين تيم همچنان ادامه دارد.

چهار كوه نورد مفقود اين تيم كه جسد آنها يافته و شناسايي شده‌اند، شامل «حميد ساروخاني»، «محمود پاشايي»، «عباس آذرني‌فر» و «علي مرداني» هستند وهويت 3 جسد ديگر كه توسط 5 تيم از سگ‌هاي تجسس سازمان امداد و نجات جمعيت هلال احمر كشور، يك فروند بالگرد به همراه تجهيزات امدادي در 45، 20 و 7 كيلومتري محل حادثه كشف شدند ناشناخته مانده است.

چهار جسد مذكور نيز از سوي تيم‌هاي كوه نوردي استان قزوين و خانواده كوهنوردان به رغم آسيب‌ديدگي شديد ناشي از غلطيدن اجساد در محور رودخانه و برخورد آنها با سنگلاخ‌ها شناسايي شدند.

وضعيت نامناسب دره «اندرسم» به دنبال بارندگي‌هاي شب گذشته و جاري شدن سيل در رودخانه جاده چالوس منجر به مسدود شدن راه ارتباطي جاده روستاي «چهارباغ» شد.

در اين ميان، وجود گل و لاي فراوان و آوردهاي رسوبي دو متري در اطراف دره مذكور موجب شد تا نيروهاي امدادي و سگ‌هاي تجسس با مشكلات فراواني براي يافتن ديگر اجساد مواجه شوند.

از صبح امروز يك دستگاه لودر و يك دستگاه بيل مكانيكي از سوي اداره راه و ترابري و شركت توزيع آب منطقه‌اي استان مازندران براي كمك به روند جست و جو به منطقه اعزام شدند.

در اين ميان و در مسير جست و جو كوله پشتي، طناب و برخي از وسايل كوهنوردان پيدا شد كه تلاش براي يافتن مابقي اين افراد كه بنا به گفته بسياري از مسوولان به احتمال زياد به دليل پرت شدن از مناطق مرتفع كوه به دنبال بارندگي و رگبارهاي شديد بعد از ظهر جمعه گذشته نتوانستند زنده بمانند هم چنان ادامه دارد.

 اقدام فرود اين تيم 11 نفره كوهنوردي از باشگاه خانواده و طبيعت كوهنوردي استان قزوين جهت فرود به دره «اندرسم» جاده چالوس ، كيلومتر 45 جاده «انگوران» در حالي صورت گرفت كه پيش از آن سازمان هواشناسي و ستاد حوادث غير مترقبه استان مازندران به افراد و مسافران مبني بر عدم تردد در جاده چالوس به دليل احتمال ريزش سنگ و عدم استقرار در مسير رودخانه‌ها به دليل طغيان آنها هشدارهاي لازم را داده بودند، اين در حاليست كه افراد بومي و اهالي روستاي «چهار باغ» كه متوجه تصميم اين كوهنوردان شده بودند چندين بار وضعيت جوي و شرايط سخت دره «اندرسم» را متذكر شده و قصد جلوگيري از عملي شدن تصميم آنها را داشتند اما تلاش آنها بي‌نتيجه ماند و اين تيم كوهنوردي بي‌توجه به كليه هشدارها و حتي بدون گرفتن نقشه دقيق مسير، به دره رفتند و پس از بارش شديد باران به اعماق آن سقوط كردند.

اجساد متلاشي و آسيب ديده 4 تن از اين افراد كه به سختي قابل شناسايي بود يكي پس از ديگري در اعماق دره و به صورت پراكنده در داخل و ميان ميزان قابل توجهي گل و لاي يافت شد.

گويي اين وزرشكاران كه به نوعي در كار خود حرفه‌اي نيز بودند هر كدام همانند قاصدكي با وزش باد به سمتي پر كشيدند.

 دره «اندر سم» به گفته اهالي قديمي روستاي «چهارباغ» دره مال‌رويي است كه به دليل تردد فراوان چهارپايان به اين نام خوانده مي‌شود.اين منطقه يكي از مناطق صعب‌العبوري است كه بوميان جرات رفتن به آن را ندارند چرا كه در صورت وقوع حادثه احتمال مرگ افراد به دليل كوهستاني بودن آن بسيار زياد است.

اين در حاليست كه امدادگران حاضر در محل حادثه نيز شب گذشته به دليل بارش شديد باران و جاري شدن سيل در مرز آسيب ديدگي قرار گرفته و سريعا به ارتفاعات پناه بردند.

گفتني است در حال حاضر امدادگران مسير جديدي را كه داراي حجم زيادي آورد رسوبي است را يافته‌اند و هم اكنون در همان مسير مشغول انجام عمليات جست و جو هستند.

هم چنين دو تيم 6 نفره كوهنوردي از سوي اداره كل تربيت بدني استان مازندران به منطقه اعزام شده‌اند و اهالي روستاي «چهارباغ» به همراه خانواده ناپديد شدگان بخشي از مسير منطقه حادثه را براي يافتن ناپديدشدگان پيمودها‌ند.

گفتني است اجساد چهار تن از كوهنوردان به پزشك قانوني چالوس تحويل داده شد.

سه جسد شناسايي نشده اعضاي اين تيم نيز متعلق به يكي از اعضاي اين تيم شامل «منوچهر ضياييان»،«حسين سلطانيه»،« سيد مصطفي نبوي»، «حسن عنايت»، «محمد دادگو»، «خوش پنجه» و«ساروخاني» اعضاي ناپديد شده تيم باشگاه خانواده و طبيعت كوه نوردي استان قزوين هستند.



    ©2013 APG.ir