تعداد بازدید: 2299

توصیه به دیگران 1

سه شنبه 25 مرداد 1384-0:0

لاريجاني در دو پست!

على لاريجانى دبير شوراى عالى امنيت ملى روز گذشته خبر داد كه مسئوليت پرونده هسته اى ايران را نيز پذيرفته است.


 متن گفت وگوى كوتاه sharghnewspaper با علي لاريجاني در پي آمده است:

•آقاى لاريجانى علاوه بر انتصاب شما به دبيرى شوراى عالى امنيت ملى، آيا جنابعالى مسئوليت پرونده هسته اى را نيز پذيرفته ايد؟
بله.

•نظرتان درباره قطعنامه شوراى حكام كه بر عليه ايران صادر شد، چيست؟
قطعنامه خارج از ظرف تصميم گيرى در اين زمينه بود. زيرا با مجموعه مذاكراتى كه آقاى روحانى انجام دادند، انتظار نمى رفت اروپايى ها چنين كارى را انجام دهند. ايران عضويت در NPT را پذيرفته است لذا از حقوقى قابل توجه برخوردار است.

•توجيه آنان درباره شروع به كار نيروگاه اصفهان است.
اقدام اصفهان خارج از حقوق متعارف نيست. بسيارى از صاحب نظران خارجى پس از قطعنامه صادر شده عليه ايران، تاكيد كردند كه نبايد اروپايى ها چنين واكنشى را نشان مى دادند. ايران به هر صورت اين قطعنامه را چنان كه اعلام كرد، نپذيرفت و اصل را بر مذاكره مى داند و آن روش را صحيح مى داند و قبول دارد.

•الان سخن بر سر نيروگاه نطنز است. آيا ايران با توجه به اقدام اروپايى ها، فعاليت هاى نطنز را آغاز مى كند؟
الان نبايد تخمين دور زد. انتظار ما اين است كه نيروگاه نطنز با يك روش معقول به حيات خود ادامه دهد. نطنز جزء چرخه سوخت ماست و بر آن نيز اصرار داريم. البته اين بايد از دالان مذاكره عبور كند. تاكيد دارم كه بگويم بعيد است با امنيتى كردن پرونده هسته اى ايران و برخورد تند كردن با آن، چيزى عايد آمريكا و اروپا شود. ما نيز طالب آن نيستيم. مى توان با مذاكره و در شرايطى كه برد- برد براى هر دو طرف تعريف شده باشد، به جمع بندى و نتيجه رسيد.

•با توجه به رفتار اروپاييان آيا هنوز اعتمادى به آنها هست و آيا آنان مى توانند براى ما قابل اعتماد باشند؟
ما در قبل مذاكرات مختلفى با آنها داشته ايم. البته اين رفتارشان توجيه بردار نيست. اما پس از قطعنامه واكنش هاى متفاوتى را از آنان داشتيم. آنها بايد احساس كنند كه دولت ايران مصر است چرخه سوخت را حفظ كند. نبايد بيخود در يك توهم سير كنند كه منجر به يك اقدام ناخوشايند شود.

•با اين حساب فكر مى كنيد احتمال ارجاع پرونده ايران به شوراى امنيت چه قدر خواهد بود؟
منطقاً احتمال دارد. با تمام انعطافى كه دوستان آقاى روحانى با اروپاييان داشتند، در نهايت ما با يك بداخلاقى از سوى اروپايى ها روبه رو بوديم. لذا احتمال را نمى شود نفى كرد. البته بايد تلاش كنيم تا از مسير دوستانه موضوع را حل كنيم. هدف همچنان براى ما حفظ چرخه سوخت است.

•يك سئوال هم درباره كابينه آقاى احمدى نژاد دارم. از آنجايى كه نام شما براى معاون اولى در برخى محافل نقل مى شود، آيا در اين باره با شما صحبتى هم شده است؟
خير.

•از آنجايى كه شما به عنوان مسئول پرونده هسته اى بايد با وزارت خارجه نيز در ارتباط باشيد، نظرتان را درباره وزير پيشنهادى اين وزارتخانه بگوييد.
من اميدوارم وزراى پيشنهادى كه مرتبط با پرونده هسته اى و شوراى عالى امنيت ملى هستند مثل خارجه، كشور، اطلاعات و دفاع بتوانند از مجلس راى اعتماد بگيرند و ساز و كار اجرايى خود را فراهم كنند. در شرايط جديد كشور ما احتياج بيشترى به كار دارد.



    ©2013 APG.ir