تعداد بازدید: 2981

توصیه به دیگران 1

يکشنبه 30 مرداد 1384-0:0

چوب هايي که آلوده بود!

علي خاکزاد


به منظور پيشگيرى از ورود چوب هاى آلوده (آفت دار) به كشور و هم چنين عدم سرايت آن به جنگل هاى منطقه، ۵هزار مترمكعب از چوبهاى آلوده تخليه شده در بندر اميرآباد بهشهر به آتش كشيده شد.
در همين ارتباط ۳ هزار مترمكعب ديگر از چوب هاى وارداتى فاقد شرايط قرنطينه اى و ناقل بيمارى درختى كه از طريق كشتى جداگانه در اين بندر پهلو گرفته بود قبل از تخليه از عرشه كشتى با هوشيارى كارشناسان حفظ نباتات سازمان جهاد كشاورزى استان به كشور مبدأ بازگردانده شد. چوب هاى وارداتى مذكور كه از كشور روسيه خريدارى شده بود قرار بود جهت مصرف داخلى به صنايع چوب و كاغذ مازندران در سارى انتقال يابد.
يك مقام مسؤول در سازمان جهاد كشاورزى مازندران گفت: اين چوب هاى وارداتى كه از نوع گرد بينه و سپيدار بوده اند همگى مملو از چند نوع بيمارى گياهى از جمله وجود نوعى حشرات پوست خوار به نام اسكوليتوس بوده است و چنانچه تمهيداتى براى نابودى آنها انديشيده نمى شد به طور يقين در آينده نه چندان دور فاجعه زيست محيطى سنگينى بر جنگل هاى شمال كشور حاكم مى شد.(شبيه آن چه در سال هاي گذشته برسر برنج آمد.)
مهندس ولى پور مدير حفظ نباتات سازمان جهاد كشاورزى مازندران نيز ضمن هشدار به پيامدهاى ورود چوب هاى آلوده و بيمارى زا به كشور و اثرات منفى آن بر گونه هاى گياهى منطقه گفت: واردكنندگان اين گونه كالاها مى بايست حتماً در هنگام خريد و بارگيرى، نماينده و كارشناسى را جهت اطمينان از صحت و سلامت كالاى خود در كشور مبدأ اعزام كنند.
وى با اشاره به اين كه تاكنون اغلب آفات نباتى و گياهى داخل كشورمان به طور عمد يا غيرعمد از طريق ورود كالاهاى كشورهاى بيگانه وارد شده است خاطرنشان كرد: مديريت حفظ نباتات سازمان جهاد كشاورزى مازندران با اختيارات قانونى كه دارد بدون اغماض به وظايف خود در قبال عناصر تهديدكننده منابع طبيعى عمل خواهد كرد. با توجه به حجم بالاى آلودگى چوبهاى وارداتى به بندراميرآباد بهشهر مهندس رضوانى معاون عمليات اين بندر گفت: ابتدا سعى بر اين بود تا با سمپاشى  هاى متوالى به مهار آفات موجود در چوبها اقدام شود اما به دليل گستردگى آفات و مقاومت آنان در مقابل سموم در نتيجه تصميم بر امحاى آن گرفته شد.
وى هزينه ريالى چوب هاى آلوده امحا شده را بالغ بر ۸ ميلياردريال ذكر نمود و گفت: وقوع چنين رويدادى تاكنون در كشور بى سابقه بوده است و اميد است اين موضوع به نفع بخش كشاورزى خصوصاً جنگل ها ختم شود.
گفتنى است چوبهاى آلوده تخليه شده در بندر اميرآباد بهشهر از كشور مبدأ (روسيه) گواهى بهداشت دريافت كرده بود.(iran-newspaper)

(شنيده شده است جريان ورود اين چوب ها با يکي از آقازاده ها بي ارتباط نيست!)



    ©2013 APG.ir