تعداد بازدید: 5000

توصیه به دیگران 0

دوشنبه 8 دی 1393-7:45

دو دستگی بین مسئولان شهر و استان

تقاطع شهید مهدوی قائم شهر؛ طرح گره‌گشایی که گره خورد

دودستگی بین برخی مسئولان شهرستانی و استانی در شیوه اجرای این تقاطع، سد اصلی مقابل اجرای این پروژه است/ مسئولان استانی و شهرستانی باید هرچه زودتر تکلیف این طرح را روشن کنند.


مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، اشکان جهان آرای: اوایل شهریور ماه امسال و هم‌زمان با هفته دولت بود که تعدادی از مسئولان استان با حضور در تقاطع خیابان تهران و کمربندی غربی قائمشهر، کلنگ اجرای پروژه تقاطع غیرهمسطح شهید «جعفر مهدوی ملک‌کلایی» را به زمین زدند.

 رفت‌وآمد زیاد خودروهای مسیر تهران-شمال و خودروهای درون شهری مدت‌ها بود که در این منطقه نیاز به اجرای یک طرح مناسب برای کاهش ترافیک و خطر را ضروری کرده بود. تا این‌که در دولت یازدهم پس از پیگیری‌های مسئولان محلی، بودجه ایجاد یک تقاطع غیرهمسطح تصویب شد و طرح مراحل مقدماتی را گذراند تا به مرحله اجرا برسد.

این طرح به گفته مسئولان در آن زمان قرار بود تا در دهه فجر به بهره‌برداری برسد. وعده‌ای که از زبان مسئولانی بیان شد که امروز در مسند خود حضور ندارند.

 «سید علی اسد» مدیرکل پیشین راه و شهرسازی و «سید محمدجعفر حسینی» شهردار برکنار شده قائمشهر، مسئولانی بودند که در زمان کلنگ‌زنی این طرح حضور داشتند و نوید کاهش مشکلات تردد در این مسیر را به مردم قائمشهر و مسافران مازندران دادند. طرحی که قرار بود با 220 متر طول، 5/10 متر عرض و با 3 میلیارد و 600 میلیون تومان اعتبار از سوی شرکت ساخت و توسعه زیرساخت‌های حمل‌و‌نقل کشور به بهره‌برداری برسد.

شاید برای مردم قائمشهر که اجرای پروژه زیرگذر میدان امام‌(ره) را در زمانی ایده‌آل و با سرعت مشاهده کردند، این انتظار وجود نداشت که این طرح در ابتدای کار و پیش از هرگونه عملیات اجرایی متوقف شود.

با این حال انتقاد مردم این شهر صرفاً به متوقف شدن طرح نیست. طبیعتاً اجرای هر پروژه عمرانی سبب ایجاد چالش‌هایی در محیط اجرا می‌شود که در اختیار گرفتن بخشی از محیط اطراف طرح یکی از این چالش‌های معمولی است.

معمولاً شهروندان هم به امید اجرای یک طرح مناسب، این محدودیت‌ها را پذیرا می‌شوند. در این طرح نیز مسیر قائمشهر به سوادکوه به دلیل اجرای پروژه بسته شد. بنابراین خودروهایی که قصد گذر از تقاطع به سمت سوادکوه را داشته باشند، حتی اگر قرار باشد به انتهای خیابان تهران که در محدوده شهری قائمشهر نیز قرار دارد بروند، ناچار هستند تا تنها دوربرگردان کمربندی که از قضا ایمن‌سازی شده هم نیست بروند و برگردند. طولانی شدن این مسافت از یک سو و ناامن بودن آن سبب شد که شهروندان انتقادات زیادی را نسبت به این وضعیت مطرح کنند.


از سوی دیگر برخی رانندگان برای این‌که مسیر کمتری را طی کنند کوچه‌های فرعی حیابان تهران، تا پیش از محل اجرای عملیات، مانند کوچه شهید رجایی را برای تردد انتخاب می‌کنند تا با طی مسیر کمتری به دوربرگردان غیرایمن کمربندی برسند. این موضوع نیز به دلیل افزایش حجم ترددها در مسیرهای فرعی چالش‌هایی را برای ساکنان این مناطق به وجود آورده است.

افزایش خطر

  یکی از ساکنان خیابان تهران در این باره گفت: از زمان بسته شدن این مسیر ناچاریم تا دور برگردان کمربندی برویم و برگردیم. این در حالی است که معمولاً تا فاصله کمتر از 100 متری بعد از تقاطع می‌رویم. از طرفی امکان این‌که خودروی خود را در محلی پارک کنیم و به کارمان برسیم هم وجود ندارد. برای بسیاری از شهروندان این موضوع مشکل‌ساز شده است.

«علی عزیزخانی» افزود: افزایش ترددها در کمربندی احتمال وقوع خطر را افزایش داده است. از طرفی به دلیل حجم بالای خودروهایی که می‌خواهند از کمربندی به انتهای خیابان تهران یا سوادکوه و تهران بروند، گاهی تا 4 لاین خودرو در این دور برگردان به انتظار می‌مانند که طبیعتاً ضریب بروز خطر را بالا می‌برد.

البته در چند وقت اخیر شهروندان زیادی در این زمینه با ما تماس گرفتند و جویای وضعیت نهایی این پروژه شدند که تقریباً همه خواسته‌های آن‌ها روشن شدن وضعیت این طرح بود تا در صورت طولانی بودن توقفاجرای پروژه، مسیر پیشین دوباره بازگشایی شود.



شهرداری مقصر نیست

شهردار قائمشهر در این باره با بیان این‌که در پی رفع مشکل شهروندان در این مسیر هستیم، گفت: شهرداری برای تسهیل و تسریع رفت‌وآمد از شنبه گذشته ایجاد یک دوربرگردان ایمن و استاندارد را در این محدوده، نرسیده به کوچه ملک‌کلایی آغاز کرده است تا بخشی از مشکلات ایجاد شده ناشی از اجرا و متوقف شدن طرح کاسته شود.

 «سید علی حجازی» افزود: اجرای این پروژه مربوط به شهرداری نیست و بودجه آن نیز به طور 100درصد از سوی دولت تأمین شده است. خود ما نیز به این وضعیت معترض هستیم و خواهان تعیین تکلیف پروژه شده‌ایم. دلیل توقف را هم نمی‌دانیم. تاکنون چند بار پیگیر موضوع شدیم تا این مشکل برطرف شود. حتی پس از پیگیری‌ها، معاون عمرانی استاندار در نامه‌ای به معاون وزیر راه و شهرسازی خواستار تسریع در اجرای این پروژه شد. اما هنوز پاسخ مشخصی ابلاغ نشد.

  وی اظهار کرد: این توقف در حالی اتفاق افتاده است که شهرداری همه همکاری‌های لازم برای اجرای طرح را انجام داده و پیمانکار طرح، تجهیز کارگاه را انجام داده است. به هر حال روشن شدن وضعیت این طرح در حال حاضر یکی از خواسته‌های جدی مردم قائمشهر و به ویژه ساکنان خیابان تهران است که امیدواریم مسئولان اصلی اجرای پروژه نسبت به آن توجه ویژه داشته باشند. شهرداری نیز تلاش می‌کند حداکثر تا پایان ماه جاری دوربرگردان جدید را به بهره‌برداری برساند تا شهروندان با خیال راحت و امنیت بیشتر در این مسیر تردد کنند.
در شرایطی که شهرداری مسئول اجرای پروژه‌ای مربوط به راه در محدوده شهری نیست، طبیعی است که نهاد متولی اداره کل راه و شهرسازی باشد. البته در این طرح شرکت ساخت وتوسعه زیرساخت‌های حمل‌و‌نقل کشور درمازندران به عنوان متولی معرفی شده است. شرکتی که به صورت مستقیم از وزارتخانه مأمور اجرای پروژه‌هایی برای بهبود حمل‌ونقل در کشور می‌شود.



برای اجرا بلاتکلیف هستیم

نماینده شرکت ساخت وتوسعه زیرساخت‌های حمل‌و‌نقل کشور در مازندران گفت: این طرح قرار بود نهایتاً در 5 ماه به پایان برسد. طبق تعهدات، پیمانکار در زمان مقرر تجهیز کارگاه را انجام داد. اما در ابتدای کار با برخی مخالفت‌ها روبه‌رو شدیم که سبب شد طرح متوقف بماند.

«غلام‌عباس رستمی» افزود: متأسفانه دودستگی بین برخی مسئولان شهرستانی و استانی در شیوه اجرای این طرح سد اصلی مقابل اجرای این پروژه است. شرکت ساخت و توسعه نیز در حال حاضر برای اجرای این طرح بلاتکلیف است. پیمانکار طرح نیز به دلیل تأخیراتی که به وجود آمده است در حال زیان دادن است. بنابراین ما مشکلی برای اجرای این طرح نداریم و اتفاقاً از این‌که پروژه هر چه زودتر آغاز شود استقبال می‌کنیم.

وی اظهار کرد: مسئولان مختلفی در سطح استان و شهرستان مخالفت‌هایی را مطرح کردند که با چندین نشست سعی شد این اختلاف‌نظرها به شکل برطرف شود. اما متأسفانه نتیجه مشخص و مفیدی حاصل نشد و مسئولان به اتفاق نظر نرسیدند. حتی چند بار به پیمانکار اعلام شد که پروژه را آغاز کند، اما بلافاصله گفتند تا اطلاع ثانوی دست نگه داشته شود.

  نماینده شرکت ساخت وتوسعه زیرساخت‌های حمل‌و‌نقل کشور درمازندران خاطرنشان کرد: طبق برنامه زمان‌بندی و با توجه به آماده بودن بودجه، اگر این اختلاف‌نظرها وجود نداشت تا امروز دست‌کم ستون‌های پروژه ساخته شده بود و می‌توانستیم به بهره‌برداری از طرح پیش از پایان سال امیدوار باشیم. اما در وضعیت فعلی امیدی به اجرای طرح تا پایان سال نیست.



  رستمی با تأکید بر این‌که مسئولان استانی و شهرستانی باید هرچه زودتر تکلیف این طرح را روشن کنند، گفت: بر خلاف میل شرکت، چندین بار اعلام کردیم که اگر مسئولان مخالف اجرای طرح هستند، پروژه را تعطیل خواهیم کرد تا مسیر بازگشایی شود، اما هیچ پاسخ شفافی به ما اعلام نمی‌شود. انتظار ما این است که مسئولان از اجرای چنین طرحی در استان نهایت حمایت را داشته باشند، نه این‌که به دلیل اختلاف نظر در شیوه اجرا آن را متوقف کنند.

 اختلافات در شیوه اجرای طرح در حالی مشاهده می‌شود که این طرح پیش از اجرا در دفتر فنی وزارت راه‌ وشهرسازی تأیید شده است، اما حالا مسئولانی که در این گزارش نامی از آن‌ها ذکر نشد، به دلایلی که اعلام نشده و مشخص هم نیست، در حال اظهارنظرهای کارشناسی خود هستند. در این بین آن‌هایی که زیان می‌بینند هم شهروندان هستند.

*این گزارش در شماره روز یک شنبه "همشهری مازندران" منتشر شد که برای بازنشر در اختیار ما قرار گرفت.



    ©2013 APG.ir