تعداد بازدید: 2303

توصیه به دیگران 1

يکشنبه 6 شهريور 1384-0:0

غارتگران ميراث فرهنگي به استان سبز ايران هم رحم نکردند

با بالا گرفتن ميزان حفاري هاي غيرمجاز در استان مازندران ، تعداد اين حفاري ها از مرز 100 هزار حفره گذشت و هنوز هيچ نهادي نتوانسته جلوي قاچاقچيان را بگيرد.


علي ماهفروزي ، مدير دفتر باستان شناسي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان مازندران با تاييد اين خبر و اشاره به تاراج آثار باستاني اين استان گفت : طي چند روز گذشته و افزايش ميزان سرسبزي جنگل هاي مازندران ، ميزان حفاري هاي غيرمجاز به شکل ناباورانه اي افزايش داشته است.
اگر تا پيش از اين در محوطه اي به ابعاد هزار مترمربع تنها 250 حفره با ترانشه غيرمجاز ديده مي شد ، حالا در متراژي 2 برابر آن بيش از 1500 ترانشه غيرمجاز ديده مي شود.استان مازندران يکي از مهمترين مناطق باستاني کشور است که غناي فرهنگي آن زبانزد دنياست.
آثار باستاني به جاي مانده در اين استان که مي توان آنها را از 50 هزار سال پيش تا هزاره هاي اول پيش از ميلاد تقسيم بندي کرد ، جز و آثار منحصر به فرد ايران محسوب مي شود.ماهفروزي افزود: اين تعداد حفاري غيرمجاز در سراسر کشور بي سابقه است و مي توان با در نظر گرفتن ميانگين ترانشه هاي غيرمجاز از حفاري غيرمجاز در بيش از 100 هزار حفره سخن گفت.
به گفته وي قاچاقچيان از فضاي سرسبز جنگل براي پنهان شدن استفاده مي کنند و به همين علت توسط نيروهاي انتظامي يا يگان پاسداران شناسايي نمي شوند. همين پوشش سرسبز مازندران براي آنها اين امکان را فراهم مي آورد تا به راحتي به حفاري هاي غيرمجاز خود بپردازند و کسي مانع کارشان نشود.به عقيده کارشناسان در صورتي که مسوولان يگان پاسداران ميراث فرهنگي هرچه سريعتر نسبت به حفاظت از محوطه هاي باستاني استان مازندران اقدام نکنند، حفاران غيرمجاز بخش زيادي از اين محوطه ها را تخريب مي کنند. هم اکنون بخشهاي زيادي از محوطه هاي استان مازندران توسط حفاران غيرمجاز به صورت حفره هاي عميق سوراخ شده اند. وجود بيش از 100 هزار حفاري غيرمجاز در اين استان ، بخش زيادي از اطلاعاتي را که در دل خاک پنهان مانده اند از بين برده و خروج اشيائ تاريخي از اين استان لطمه جبران ناپذيري به پژوهش هاي باستان شناسي استان مازندران زده است.
کارشناسان مي گويند: فقر اقتصادي وحضور نداشتن يگان پاسداران ميراث فرهنگي در استان مازندران علت افزايش اين حفاري هاست که در صورت حل نشدن اين موضوع ، بسياري از محوطه هاي باستاني استان مازندران از بين خواهد رفت.(jamejamdaily)


    ©2013 APG.ir