تعداد بازدید: 2490

توصیه به دیگران 1

پنجشنبه 10 شهريور 1384-0:0

چالش عشق و جنون!

معرفي فيلم"جنايت"؛ از ساخته هاي محمد علي سجادي،کارگردان آملي.


جنايت
نويسنده، كارگردان و تدوينگر: محمدعلى سجادى
بازيگران: جمشيد هاشم پور، شهرام حقيقت دوست و ميترا حجار


• داستان فيلم: سياوش جوانى گمگشته و منزوى است كه با مسائل جامعه خود درگير است. او در هنگام پريشانى تصميم مى گيرد نزول خوارى را بكشد. اما مهتاج خدمتكار خانه او را مى بيند. سياوش تصميم مى گيرد مهتاج را هم بكشد اما وقتى درمى يابد او زندگى فلاكت بارى دارد صرف نظر مى كند و وقتى مى فهمد مهتاج او را لو نداده عاشقش مى شود. درست زمانى كه عشق نجات دهنده سياوش شده بازپرس كه هميشه در تعقيب سياوش بوده سر مى رسد...
• درباره فيلم: «جنايت» اگرچه برداشتى آزاد از رمان جنايت و مكافات داستايوفسكى است، اما چندان نكته اى براى متمايز شدن از آثار پيشين سجادى ندارد. او رمان داستايوفسكى را كه دغدغه هاى فلسفى داشت، از زاويه خود نگاه كرده و به آن جنبه هاى اجتماعى برجسته داده تا جنايت را بسازد. جنايت و مكافات داستايوفسكى، نگاهى دوباره به معناى اخلاق و عمل ضداخلاقى و مكافات مى اندازد و اينكه آيا در هر شرايطى اخلاق همان معناى خود را دارد و بر ضد آن عمل كردن نيازمند مكافات است؟

 محمدعلى سجادى-کارگردان آملي- چندان به اين نكته كه چكيده ذهن داستايوفسكى در رمان است كارى ندارد. او همچنان طى نشانه هاى تعليق و رنگ جنايى كه به اثر خود مى دهد، همان چالش هاى عشق و جنون را با مايه هاى اجتماعى بررسى مى كند. او عاشق اين كار است! اگر باور نداريد آثار ديگر او را ببينيد؛ اثيرى، رنگ شب، شيفته... در برخى نكات كارگردانى حتماً توانايى هاى او را خواهيد يافت.

 در همين فيلم جنايت، او براى هر شخصيت فيلم، بر اساس بار نمادينى كه شخصيت حمل مى كند ميزانسنى خاص برمى گزيند. گمگشتگى سياوش، معصوميت مهتاج و ريزبينى و عمق نگرى بازپرس همگى خود را در ميزانسن هاى سجادى نشان مى دهند. اما اين كارگردان خوب، چندان توجهى به كليشه هاى بعضاً فيلمفارسى آثارش، كه فيلم هاى او را از بى نقصى دور مى كند ندارد.(sharghnewspaper)



    ©2013 APG.ir