تعداد بازدید: 4693

توصیه به دیگران 1

شنبه 19 شهريور 1384-0:0

نوشهري ها گرفتار مالارياي افغاني!

شماري از اهالي روستاهاي ونوش، نارنج بن، ابراهيم‌آباد، خزرتير، پاشاكلا و كلرود از بخش مركزي نوشهر نسبت به شيوع بيماري مالاريا در اين مناطق ابراز نگراني مي‌كنند.


براساس اطلاعات رسيده شمار مبتلايان به بيماري مالاريا از سال گذشته تاكنون در اين مناطق بيش از ‪ ۲۰‬نفر گزارش شده كه به گفته مسوولان بهداشت همه مبتلايان به اين بيماري تبعه افغانستان هستند.

يك مقام آگاه درنيروي انتظامي نوشهر كه خواست نامش اعلام نشود گفت: ‪ ۵۰۰‬تبعه افغانستان به‌صورت غيرمجاز دراين شهرستان سكونت دارند كه در بخش‌هاي توليدي و خدماتي فعاليت دارند.

وي افزود: از ابتداي سال‌جاري تاكنون ‪ ۴۰‬نفر از اتباع غيرمجاز افغانستان در اين منطقه دستگير و به كشورشان بازگردانده شدند.

رييس شوراي اسلامي روستاي "ونوش" نيز گفت: شيوع بيماري مالاريا در اين روستا، اهالي را نگران كرده است.

"علي‌اصغر بندپي" تصريح كرد: عده زيادي از اين افاغنه به كارهايي نظير سرايداري، بلوك زني و باغباني مشغول هستند.

وي از بي‌توجهي مسوولان ذيربط نسبت به جمع‌آوري و بازگشت اتباع افغانستان به كشورشان انتقاد كرد و گفت: اهالي روستا در اين ارتباط مكاتباتي با نهادهاي مربوط داشته ولي مسوولان تاكنون اقدامي نكرده‌اند.

"فرامرز ايزدخواه" عضو شوراي منطقه "كلرود" وجود معضلات اجتماعي و ناامني در اين منطقه را ناشي از وجود اتباع ديگر كشورها مي‌داند.

به گفته وي، آنان به صورت گروهي در واحدهاي مسكوني در اين مناطق سكونت دارند و آزادانه به كشورشان تردد مي‌كنند.

وي يادآور شد: مراجعه آنان به گرمابه عمومي روستا، تهديدي جدي براي سلامت اهالي است كه مسوولان بايد در اين خصوص تدابيري بينديشند.

"احمدعلي شهبازي"-كارشناس مركز بهداشت روستاي ونوش- تعداد افراد مبتلا به بيماري مالاريا در اين منطقه را ‪ ۲۰‬نفر از اتباع كشور افعانستان اعلام و اضافه كرد: ‪ ۱۸‬نفر از اين تعداد در سال گذشته و بقيه در سال جاري به اين بيماري مبتلا شدند.

به گفته شهبازي اكنون بيشترين فعاليت و توجه مركز بهداشت روستاي ونوش صرف درمان بيماري‌هاي افاغنه ساكن اين روستا مي‌شود.

اين كارشناس تعداد افراد تحت پوشش اين مركز را حدود ‪ ۱۴‬هزار نفر اعلام كرد و گفت: از اين تعداد ‪ ۷۸‬نفر از افاغنه هستند و در مجموع حدود ‪ ۲۰۰‬نفر افاغنه غيرمجاز در اين روستا سكونت دارند.

اين كارشناس مركز بهداشت يادآورشد: بيماري مالاريا از راه نيش زدن پشه‌اي به نام آنوفل و مكيدن خون افراد آلوده به ديگر افراد سرايت مي‌كند.

شهبازي ادامه داد: به علت نبود نظارت و كنترل، روز به روز آمار اتباع افغانستان در اين روستا افزايش مي‌يابد و گسترش اين بيماري در منطقه محتمل است.

اين كارشناس بهداشتي خاطرنشان كرد: برخي از افغانه ساكن در اين روستا همچنين به دليل رعايت نكردن بهداشت به انواع بيماريهاي پوستي و سل مبتلا هستند.

وي گفت: اين درحالي است كه برخي از آنان به علت سال ها سكونت با اهالي اين منطقه روابط خانوادگي دارند.

"سياوش مرادي" -پزشك درمانگاه منطقه "صلاح‌الدين كلا" نوشهر -نيز گفت: يكي از اهالي روستاي توسگاتك اين شهرستان به بيماري مالاريا مبتلا شده كه پس از شناسايي براي انجام آزمايشات به تهران اعزام شد.

وي تصريح كرد: به علت رعايت نشدن بهداشت، نبود نظارت و كنترل در كشور افغانستان و نيز رفت و آمد افاغنه احتمال گسترش اين بيماري در منطقه بسيار است.  

"حق‌الله كثيري" معاون فرماندار نوشهر گفت: امسال با هماهنگي‌هاي صورت گرفته با استانداري و نيروي انتظامي مازندران حدود ‪ ۳۸‬نفر از افاغنه اين منطقه به كشورشان بازگردانده شدند.

وي تصريح كرد: اكنون مقرر شده اتباع غيرمجاز به كشورشان بازگردانده و اتباع مجاز به بخش اتباع خارجي استانداري مازندران معرفي شوند.

به گفته معاون فرماندار نوشهر، علاوه بر آن، قانون منع كار افاغنه در كارگاهها از سوي اداره كار و امور اجتماعي صادر شده و حتي خودروهايي كه مبادرت به جابجايي آنها كنند، جريمه خواهند شد.

شهرستان نوشهر در غرب مازندران ‪ ۱۳۰‬هزار نفر جمعيت دارد كه ‪ ۵۷‬هزار نفر آنان در بخش مركزي سكونت دارند.(irib)



    ©2013 APG.ir