تعداد بازدید: 3270

توصیه به دیگران 1

سه شنبه 14 بهمن 1393-17:1

انتقاد دلاور بزرگ نیا از اظهارنظرهای غیرکارشناسی

عده ای نگران حضور مسافرند

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری، صنایع دستی مازندران: متاسفانه اظهارنظرهای غیر کارشناسی به توسعه ی گردشگری مازندران آسیب های جدی وارد کرده است/ استانی که در آن سه میلیون مسافر جای می گیرد با چه تحلیلی از حضور سی میلیونی مسافر در آن سخن گفته می شود؟


 

مازندنومه؛ سرویس محیط زیست و گردشگری، حامد رهی: اسفندماه سال گذشته بود که اعضای مجمع نمایندگان استان مازندران طی نامه ای به دکتر روحانی تقاضا کردند که در تقسیم منابع و توزیع امکانات، حضور بیش از 30 میلیون مسافر اختصاصی ایام نوروز سال 1393 را مدنظر قرار داده و بودجه اختصاصی برای ستاد تسهیلات نوروزی استان و شهرستان ها لحاظ کند.

مدیرکل میراث فرهنگی مازندران با انتقاد از این نامه ی مجمع نمایندگان مازندران به رییس جمهوری که در آن به حضور 30 میلیونی مسافران در این استان اشاره شده بود، گفت: متاسفانه اظهار نظرهای غیر کارشناسی به توسعه ی گردشگری مازندران آسیب های جدی وارد کرده است.

دلاور بزرگ نیا امروز سه شنبه 14 بهمن ضمن حضور در جلسه ی ستاد خدمات سفر در محل فرمانداری بابلسر تاکید کرد: استانی که در آن سه میلیون مسافر جای می گیرد با چه تحلیلی از حضور سی میلیونی مسافر در آن سخن گفته می شود؟

دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر مازندران که در حضور فرماندار، مدیران و روسای ادارات این شهرستان سخنرانی می کرد با اشاره به اینکه 20 میلیون شب خواب در تعطیلات عید در مازندران داریم، خواستار مشخص شدن وضعیت مازندران در یکی از بخش های گردشگری، کشاورزی و یا صنعت شد و گفت: هنوز متاسفانه تکلیف مازندران در این بخش مشخص نشده است و ما نمی دانیم که آیا یک استان گردشگری هستیم یا صنعتی و یا کشاورزی؟

بزرگ نیا در همین زمینه به مزایای گردشگری در بهبود اوضاع اقتصادی کشور و رهنمودهای مقام معظم رهبری در خصوص کاهش وابستگی اقتصادی به نفت اشاره کرد و افزود: متاسفانه تاکنون شاهد صنعت شکل گیری مادر در مازندران نبودیم و با توجه به وضعیت فعلی اقتصادی در کشور، همه ی کارشناس ها متفق القول اند که توجه و سرمایه گذاری در حوزه ی صنعت گردشگری راهکار معضلات فعلی خواهد بود.

مدیر کل میراث فرهنگی مازندران با اذعان به اینکه نتوانستیم نرم افزاری تهیه کنیم که نشان دهد توسعه ی صنعت گردشگری چه مزایای اقتصادی برای استان و کشور دارد، افزود: اگر هر مسافر در مازندران تنها 50 هزار تومان هزینه کند با احتساب اینکه 20 میلیون شب خواب در مازندران داریم رقمی بالغ بر هزار میلیارد تومان خواهد شد که این رقم بیش از بودجه کل تملک دارایی است.

بزرگ نیا همچنین به جلسه ی شورای فرهنگ عمومی مازندران که در دفتر کار آیت الله طبرسی برگزار شد اشاره کرد و در این خصوص گفت: برخی از افراد در این جلسه که از دوستان ما نیز هستند از حضور مسافر در استان ابراز نگرانی کردند و با بی اطلاعی از مزایای صنعت گردشگری به اظهار نظر هایی پرداختند که در صورت اجرایی شدن موجب مغفول ماندن گردشگری در مازندران می شود.

وی با طرح این سوال که اگر مسافر و حضور گردشگران در استان تبعات منفی دارد، چرا سایر استان ها با استفاده از جاذبه های دست ساز و مصنوعی در فکر جذب این قشر هستند، ادامه داد: اینکه مهمان به لحاظ فرهنگی و ارزشی بر میزبان تاثیر بگذارد نیز نشان دهنده ی این موضوع است که ما کار خود را نادرست انجام می دهیم.

دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر مازندران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نقش جشنواره های فرهنگی گردشگری در جذب توریست در مازندران به برنامه های اجرا شده در این بخش اشاره کرد و به عنوان نمونه از برگزاری جشنواره مجسمه های شنی نام برد.

بزرگ نیا با ابراز نگرانی از طرح "همه مکانی و همه زمانی شدن سفر" در کشور اشاره کرد و گفت: در صورت اجرایی شدن این طرح مسافران باید به گونه ای مدیریت شوند که از تجمیع آنان در یک استان جلوگیری شود که این موضوع به ضرر استان های شمالی به ویژه مازندران خواهد بود.

  مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری مازندران با اعلام این مطلب که بیشترین اقبال به مسافرت در مازندران از سوی "مردم مشهد" است، گفت: باید از حضور مسافران در مازندران در جهت توسعه ی همه جانبه ی استان استفاده شود.

 بزرگ نیا با بیان این خبر که به روستاهایی که بافت سنتی خود را حفظ کرده اند در صورت ایجاد مهمانسراهای سنتی، وام تعلق می گیرد، گفت: این وام با همکاری میراث فرهنگی و صندوق مهر امام رضا و با بهره ی 4 درصد و رقم آن حداقل 30 میلیون تومان است.

*هیچ مدیری حق خروج از بابلسر را در ایام عید ندارد

فرماندار بابلسر نیز در این جلسه با اعلام اینکه طرح نوروز 94 از 25 اسفند 93 آغاز شده، تا 15 اسفند 94 ادامه خواهد داشت، حضور مستمر همه ی مدیران شهری در تعطیلات را در شهرستان خواستار شد و گفت: هیچ مدیری حق خروج از بابلسر را در ایام عید ندارد.

سید علی اسد همچنین با بیان اینکه بابلسر در تامین آب شرب مکان های اسکان مسافران با مشکل مواجه است، گفت: آب فعلی در این اماکن حتی برای شستشوی دست و صورت نیز مناسب نیست.

وی با بیان اینکه روستاهای هدف گردشگری در شهرستان شناسایی شوند، تاکید کرد: از حضور سرمایه گذاران در این بخش استقبال می کنیم.

 



    ©2013 APG.ir