تعداد بازدید: 2283

توصیه به دیگران 1

دوشنبه 21 شهريور 1384-0:0

شالي کاران مازندراني : پول ما را بدهيد!

گزارش خبري از: مهدي مهرپويان(iana)


شالي كاران شهرهاي بابل، آمل، بابلسر و قائم شهر ، با ابراز نگراني از پرداخت نشدن به‌موقع مطالبات خود از دولت مي‌گويند: با گذشت بيش از دو هفته از آغاز خريد تضميني برنج پرمحصول، هنوز مطالبات برنج‌كاران پرداخت نشده است .
 به گفته آنان شالي كاران بابت فروش برنج خود به دولت از اول شهريور تاكنون مبلغي دريافت نكرده‌اند. به اعتقاد كشاورزان پرداخت نقدي و به موقع از دلايل اصلي اعتماد برنج‌كاران به مراكز خريد دولتي است. در حال حاضر شاليكاران هرروز با مراجعه به مراكز خريد تقاضاي پرداخت مطالبات خود را دارند.

 يكي از كشاورزان ساكن آمل مي‌گويد: «كشاورزان با اعتماد به دولت محصول خود را تحويل مي‌دهند اما اين چنين با خلف وعده مواجه مي‌شوند». وي با اشاره به اين‌كه كشاورزان خرده فروش به ناچار برنج را تحويل دولت مي‌دهند ادامه داد: مسؤلان بايد به حُسن اعتماد كشاورزان توجه كنند. اين كشاورز افزود: اين مشكل در دوسال گذشته نيز وجود داشته و جاي تاسف است كه پس از دوسال تجربه تلخ، هنوز كارشناسان و مسؤلان دولتي موانع و مشكلات را شناسايي نكرده‌اند.

يكي ديگر از كشاورزان از شهرستان بابل گفت: « با وجود تجربه تلخ سال گذشته كه پس از گذشت 70 روز پول خود را دريافت كرده‌ام، اما به دليل عدم اعتماد به تاجران و واسطه‌هاي خريد برنج و به اميد نقدي بودن پرداخت دولت، امسال نيز دوباره برنج خود را تحويل دولت دادم». وي به عدم اعتماد به تاجران و مشكلات نگه داري برنج در شاليكوبي‌ها اشاره كرد و گفت: كشاورزان براي پرداخت بدهي و انجام كارهاي عقب مانده نياز به نقدينگي دارد.
مدير كل سازمان تعاون روستايي استان مازندران از عدم تامين اعتبار براي پرداخت خريد برنج تضميني انتقاد كرد و گفت: كار خريد تضميني برنج از اول شهريورماه در 60 مركز خريد استان آغاز شده است اما تاكنون ريالي به حساب اين سازمان واريز نشده است.
سيد زمان حسيني از خريد هشت هزار تن انواع برنج پر محصول خبر داد و افزود: بيش از هزار نفر از كشاورزان خرده فروش تاكنون از ما طلبكار شده‌اند. وي گفت:‌ كشاورزان بابت فروش برنج خود از اول شهريور تاكنون پولي دريافت نكرده‌اند. وي با اشاره به اين‌كه دولت خريد تضميني را با تصويب مجلس شروع كرده است اما با تعلل در تامين وجوه پرداختي، اسباب نارضايتي كشاورزان را فراهم مي‌كند افزود: امتياز خريد تضميني در نقدي بودن است و كشاورزان با اعتماد به اين موضوع اقدام به فروش محصولات خود به مراكز دولتي مي‌كنند.

 به گفته حسيني كشاورزان از چنين برخوردي گلايه دارند و در بعضي از مراكز خريد با درگيري لفظي با مسؤلان و كاركنان واحدهاي خريد نارضايتي خود را اعلام مي‌دارند.
وي از وزرات بازرگاني خواست تا در اسرع وقت نسبت به تامين اعتبار براي پرداخت مطالبات كشاورزان اقدام كند. مدير كل سازمان تعاون روستايي استان مازندران گفت: كشاورزان با اعتمادي كه به تعاوني روستايي دارند برنج را تحويل مراكز خريد مي‌دهند ولي متاسفانه دولت اعتماد كشاورزان را نسبت به اين سازمان مانند سال گذشته خدشه‌دار مي‌كند.
استان مازندران داراي 238 هزار هكتار اراضي شاليزاري است و سالانه 44 درصد برنج كشور را تامين مي‌كند .



    ©2013 APG.ir