تعداد بازدید: 2728

توصیه به دیگران 2

دوشنبه 21 شهريور 1384-0:0

شهرستان نور، گنجي نهفته در قلب مازندران

نور - جواد


شهرستان نور در يك موقعيت بي نظير آب و هوايي و در محدوده ويژه جغرافيايي در منتهااليه ساحل جنوبي درياي مازندران و در مشاءاليه دامنه سرسبز و جنگلي و كوهستاني زيباي شمالي ايران از شرق به آمل و محمودآباد و از غرب به شهرستان نوشهر قرار گرفته است.
اين شهرستان با وسعتي محدود داراي آب و هواي هميشه بهار و مردمي با آداب و رسوم ناب اسلامي و ملي، فعال، صبور، مهمان نواز، اجتماعي، خونگرم و داراي سوابق علمي برجسته و موطن بسياري از علماء و فضلا و دانشمندان تراز اول و نويسندگان و شعراي معروف و نيز برخوردار از نيروي جوانان انديشمند و دانش دوست وتلاشگر كه در سال هاي اخير در جبهه علمي درخشيده اند.
 شهرستان نور از نظر تاريخي در زمان هاي گذشته سابقه درخشان مبارزاتي و جنگي داشته و جنگ آوران و دلاوران نامدار، اين منطقه را از هجوم ناجوانمردانه اعراب حفظ كردند و ساليان دراز از آداب و رسوم ايراني ملي خويش محافظت كرده و با ظهور اسلام از اين آئين نجات بخش بشري استقبال عارفانه به عمل آوردند و تاكنون با جان و دل در گسترش فرهنگ غني اسلام كوشيده اند و از حدود و ثغوز ملي خود نگهداري كرده اند.
با توجه به اينكه اين شهرستان داراي مواهب فراوان و ثروت سرشار طبيعي و خدادادي است در دامنه زيباترين و بلندترين ارتفاعات رشته كوه هاي مركزي البرز و زيباترين جنگل دنيا، برخوردار از تنوع گياهي و حيواني فراوان و داراي زيباترين ساحل دريايي و تنوع آبزيان و ماهيان منحصر به فرد جهاني و مناظر و چشم اندازهاي بي بديل كره خاكي است.
آن چنان كه به فرموده مولي «جمال خدا را در پس هر پديده اي مي بينيم» به راستي مبتلايان به جمال زيباي لايتناهي الهي را در برگ برگ درختان و در قطره قطره آب دريا و در رنگ هاي منقش پرندگان و چرندگان و ماهي ها مشاهده كرده و خداوند را در پرتو اين زيبايي ها مي شود شناخت.
گويا خداوند منان همه زيبايي ها و نعمت هاي عالم را يكجا در اين نقطه از عالم پديد آورده است.
شايد بدين لحاظ دولت هاي كريمه اسلامي و دولتمردان بزرگوار در دوران پربركت جمهوري اسلامي اين شهرستان را دست نخورده باقي گذاشته اند و به بهانه عدم نيازمندي اين خطه و توانمندي و برخورداري آنان از اين نعمت ها، نيازمند به توسعه و عمران و ايجاد طرح هاي اشتغال زا و اقتصادي نمي دانند. برداشت دولت مردان پيشين در صورتي صادق است كه ديگر هيچ زاد و ولدي رخ نداده و جمعيت افزايش نيافته و صنعت و تمدن متوقف و توسعه شهري به همين قدر محدود شود كه فرض محال است.
بنابراين وقتي جمعيت به شدت در حال افزايش و تمدن و صنعت در حال پيشرفت و روستاها به سرعت به صورت شهر و شهرنشيني رو به گسترش است، بايد درباره مسائل همه جانبه اين شهر فكري انديشيد و كاري انجام داد كه فردا دير است.
اين جانب به عنوان يك شهروند پيشنهاد مي كنم و مطمئن هستم كه نظر شهروندان همين است كه خطه مازندران مخصوصاً اين شهرستان را به صورت يك پارك زيبا و مدرن ملي با طرح هاي پيشرفته و برگرفته از پارك هاي بزرگ در آورده تا هم ميهنان عزيز از سراسر كشور با اقامتي سرشار از شادي و فراغتي سالم و بي دغدغه تعطيلات خود را در اين حاشيه زيبا بگذرانند و خستگي ناشي از كارهاي ماهانه و سالانه را از تن خود بزدايند.
هم چنين شغل هاي متعدد اقتصادي و خدماتي و جانبي براي ساكنان شهرايجاد كنند تا با دلگرمي بيشتر از مهمانان خود پذيرايي شايسته كنند.
احتمال مي دهم اين روند فعلي و اين گسترش و پيشرفت كاذب به ظاهر زيبا ، زندگي را براي نسل هاي آينده دشوار سازد.
بنابراين بسيار ضرورت دارد كه مسئولان بزرگوار كشور و استان در مورد آزادراه تهران- نور راه آهن ساري رشت و جاده كمربندي از دامنه كوه و ايجاد رودخانه بزرگ و پرآب بر روي رودخانه هاي خشكيده فعلي كه مي تواند جبران مافات كرده و قدري از عقب ماندگي چند دهه نور را بكاهد و معضلات زندگي آينده شهر و شهروندان را حل كند چاره اي جدي بينديشند .


    ©2013 APG.ir