تعداد بازدید: 2471

توصیه به دیگران 1

جمعه 25 شهريور 1384-0:0

«عطر خسته‌ي بنفشه» منتشر مي شود

مجموعه‌ي داستان «عطر خسته‌ي بنفشه» از آرزو خمسه ‌كجوري -داستان نويس مازندراني-منتشر مي‌شود.


 اين كتاب شامل 30 داستان در زمينه‌ي مسائل اجتماعي و زنان است كه تعدادي از داستان هاي آن پيش از اين در مجلاتي مانند ادبيات داستاني و سروش جوان به چاپ رسيده است. عروسك شكسته، چند درصد عاشقي، مشق تازه، فقط به خاطر آب، نذري و سيب، از داستانهاي اين مجموعه است.

 خمسه كجوري كه هنوز ناشر مناسبي براي اين كار پيدا نكرده است، گفت: حدود 20 داستان اين مجموعه قبلا در مجلات چاپ شده و در جلساتي نقد شده است، ‌بنابراين امتحانش را پس داده و به عنوان كتاب دومم ترجيح مي‌دهم خودم سرمايه‌گذاري نكنم. پيش از اين داستان بلند «پلك فراموشي» از اين داستان‌نويس مازندراني به وسيله انتشارات فرهنگ گستر و با حمايت بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس به چاپ رسيده بود. اين كار كه از طرف دفتر هنر مقاومت و ايثار بنياد جانبازان به عنوان اثر برتر معرفي شده، به نوعي به مساله جنگ مي‌پردازد.

خمسه كجوري با بيان اين كه جنگ از مسائل اجتماعي ما بوده است كه آدم نمي‌تواند آن را نبيند، درباره توجه زنان نويسنده به مسائل اجتماعي و انتقاداتي كه در اين زمينه مطرح مي‌شود، گفت: خانم‌ها جزيي‌نگرتر‌ند و فضايي كه دوروبرشان هست خودبه‌خود بسته‌تر مي‌شود، ‌به‌خصوص براي آن هايي كه كمتر در محيط بيرون هستند. به اين خاطر است كه مسائل محدودي كه خاص زنان است مطرح مي‌شود. او ادامه داد: اگر آنچه بعضي با عنوان ادبيات آشپزخانه‌اي از آن ياد مي‌كنند زياد شده، به خاطر ريزبيني‌هايي است كه وجود دارد و بعضي نويسندگان از نظر شخصيتي درونگراترند و كمتر درگير مسائل اجتماعي هستند. عده‌اي اولويت‌شان هويت زنانه‌اي است كه با آن تعارض دارند و به تعارض بين نقش خانوادگي و اجتماعي خود مي‌پردازند و هيچ‌كس نمي‌تواند به نويسنده بگويد از چه چيزي بگويد.

دليل اين هم كه اين كارها اين طور به چشم آمده، انتشار پشت سر هم آنهاست؛ وگرنه معتقد نيستم اينها ادبيات آشپزخانه‌يي باشد، بلكه به نوعي دغدغه‌هاي اجتماعي است كه ديده نمي‌شود. او همچنين متذكر شد: يك نويسنده‌ي زن شاغل تعارض نقش خانگي و اجتماعي را بيشتر از افق اجتماعي نگاه مي‌كند و كساني مثل زويا پيرزاد يا فريبا وفي بيشتر از آن افق ديگر نگاه مي‌كنند؛ وگرنه دغدغه‌ها مشترك است و هر كس به اندازه‌ي مسائل دور و برش حق دارد به آنها بپردازد.

isna -فرستنده:آرزو خمسه کجوری - (a_khamseh52@yahoo.com)



    ©2013 APG.ir