تعداد بازدید: 3042

توصیه به دیگران 1

شنبه 26 شهريور 1384-0:0

60 اثر خوشنويس بابلي در نمايشگاهي عرضه مي شود

گفت و گو با بيژن بيژني،هنرمند بابلي، درباره برپايي نمايشگاهش در تهران.


کمرنگ بودن هنر خوشنویسی نشانه بی توجهی موسسه های فرهنگی و سازمان های دولتی نسبت به این هنر است. طبیعی است که اگر موسسه های فرهنگی - هنری ، متولی این هنر نباشند ، هنر خوشنویسی در محاق فراموشی قرارمی گیرد .

" بیژن بیژنی " - خوشنویس و خواننده- با اعلام این مطلب درخصوص ارتباط ادبیات و خوشنویسی گفت : همان طور که می دانید ، دستمایه خوشنویسی ما همواره متاثراز ادبیات منظوم بوده است . گرچه امروز از اشعار نو نیز در خط نوشته ها استفاده می شود . به این ترتیب ، می توان نتیجه گرفت که ادبیات وخوشنویسی علاوه براین که مکمل یکدیگرند  با هم در ارتباط هستند .

وی افزود : خطاط اساسا شعر را برای خطاطی کردن از شاعر وام می گیرد . اما انتخاب اشعار ، قالب ها و حتی نوع شعر بسته به سلیقه شخصی خطاط است. تصورمن درتمام این سالها براین بوده است که مهم نیست ، خطاط به سمت تصویر کردن کدام نوع شعر گرایش داشته باشد ، آن چه در یک اثر خوشنویسی اهمیت دارد، مضامین و درونمایه آن اشعار است .

 

 

این خطاط قدیمی در پاسخ به این پرسش که شما می گویید ، هنرخوشنویسی هنربزرگی در میان ایرانیان است ، با این حال حضور این هنر امروز کمرنگ ترشده است ، فکرمی کنید دلیلش چیست  گفت : با اندکی دقت می توان متوجه شد که انگیزه خطاطان درسالهای پیشین ، درقیاس با امروز قوی تربوده است . اگر می بینید که هنر خوشنویسی امروز کمرنگ تر به نظرمی رسد ، عدم توجه و حمایت موسسه های فرهنگی و ارگان های دولتی نسبت به این مقوله است. طبیعی است که اگر موسسه های فرهنگی - هنری ، متولی این هنر نباشند ، مقوله خوشنویسی در محاق فراموشی قرارمی گیرد .

" بیژنی " ادامه داد : خوشنویسی هنر پرخرجی است که نیازمند حمایت های مالی ومعنوی است . به این ترتیب پشتیبانی های مالی از این جریان نیز می تواند در پررنگ کردن این هنر که قدمتی طولانی در کشورمان دارد ، نقش مثبتی داشته باشد.

 

وی در پاسخ به این سوال که گالری ها چقدر از برگزاری نمایشگاه های خط استقبال می کنند گفت : متاسفانه باید بگویم ، گالری ها نیز درحمایت کردن این رشته کوشا نیستند . درسال های گذشته ، گالری دارها برای برگزاری نمایشگاه های خط ، اقدام به چاپ بروشورو کاتالوگ می کردند . همین طوربا اطلاع رسانی جامع به هنرمندان برای برپایی این یک نمایشگاه کمک می کردند . امروز تمام این کمک ها ، کمرنگ و به ندرت انجام می شود و خطاط ناچار است  ، به شخصه تمام هزینه های جانبی نمایشگاه خود را به عهده بگیرد.

این خطاط که به زودی تعدادی از آثار خود را در یک نمایشگاه انفرادی به نمایش می گذارد ، درتوضیح بیشتر نمایشگاه خود تصریح کرد : این نمایشگاه در طی یکی دوماه آینده برگزارمی شود. درحال حاضر مشغول انجام دادن فعالیت های جانبی برای این نمایشگاه هستم . دراین نمایشگاه انفرادی ، سعی کرده ام تا بیشتر آثار سیاه مشق ، قطعه نویسی و چلیپای خود را به معرض نمایش عمومی بگذارم. هم چنین از تمام رنگ ها برای جذاب شدن کارها استفاده کرده ام .

وی گفت : این نمایشگاه بعد از سه سال که از برگزاری نمایشگاه " نای ونی " من می گذرد ، برگزار خواهد شد . دراین نمایشگاه  60 اثر ارائه می دهم که از اشعار نو و کلاسیک هم در تصویر کردن آنها کمک گرفته ام .

" بیژن بیژنی " در پاسخ به این سوال که چرا بعد از برگزاری نمایشگاه " نای ونی " سه سال برای برپایی نمایشگاه بعدی وقفه افتاد گفت : توجه داشته باشید که هنرمند نمی تواند ، هرسال اقدام به برگزاری نمایشگاه کند . دلیلش هم این است که هنرمند باید پس از برگزاری هرنمایشگاه ، پالایش شود تا بتواند به مجموعه جدیدی از آثار خود دست یابد و کارهای مطلوب تری به بیننده عرضه کند . (mehrnews)



    ©2013 APG.ir