تعداد بازدید: 6633

توصیه به دیگران 1

چهارشنبه 29 بهمن 1393-14:47

برای هیچ کجا به اندازه مازندران تاریخ ننوشته اند

/پیش همایش چهارم تاریخ محلی مازندران در میاندورود برگزار شد/باید به جای خودشیفتگی در حوزه فرهنگ و زبان به نقد آن پرداخت/هنوز ریالی بابت همایش از جایی دریافت نکرده ایم/نیامدیم آمل، بابل، ساری و یا شهر دیگر را نگین مازندران کنیم وجنگ راه بیندازیم .


 مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، محمداسماعیل بخشی سورکی: پیش از ظهر امروز پیش همایش چهارم نشست تاریخ محلی مازندران در سالن اجتماعات فرمانداری میاندورود با حضور فرماندار میاندورود و مدیرکل آموزش و پژوهش استانداری مازندران برگزار شد.

ارسطو قادری-فرماندار میاندورود-در این نشست با بیان اینکه حضرت امام(ره) به عنوان رهبر جمهوری اسلامی مردم را هدایت و راهبری می کرد، افزود: راهی که امام مشخص کردند امروز بعد از 37 سال هنوز تداوم دارد.

وی گفت: هر چه از این مسیر دورتر می شویم علاقه مندی مردم و نسل جوان به انقلاب و آرمان های نظام بیشتر می شود.

قادری با بیان اینکه امام در میان همه علمای عصر خود به عنوان شخصیت برجسته و متفاوت شناخته شده بود، گفت: امام با نواندیشی خود همه اقشار مردم را در مسیر انقلاب هدایت کرد.

نماینده دولت تدبیر و امید در میاندورود با اشاره به نگاه نسل نو به اندیشه های نظام در عین پذیرفتن اصل جمهوری اسلامی اظهار داشت: مسایل مختلفی توسط نسل نو مطرح می شود که باید به گونه ای منطقی و با استدلال درست به آن پاسخ داد.

وی برداشت های ناصحیح از سوالات نسل جدید را عامل افتراق آنها از نظام و انقلاب دانست و گفت: این در حالی است که افکار امام در نسل های جدید متجلی شده است.

قادری به فرهنگ دینی و اسلامی کشور اشاره کرد و ابراز داشت: باید در چارچوب دین و قانون فرهنگ ها را رقم زد و این مسایل هم برای جامعه و نسل نو به درستی تبیین شود.

وی به لزوم شناسایی چالش های فرهنگی در عرصه فرهنگ اشاره کرد و گفت: باید دانست که در نگاه دینی و در حکومت اسلامی جایگاه هنر، موسیقی و مسایلی از این دست در کجاست و چگونه می توان به شبهات مطرح شده پاسخ داد.

وی با قدردانی از دست اندرکاران برگزاری همایش تاریخ محلی مازندران اظهار داشت: باید نشست ها و گردهمایی در راستای شناسایی چالش های فرهنگی و تاریخی و موضوعات بومی و محلی برگزار شود تا به بهبود شرایط جامعه کمک کنیم.

*میاندورد می تواند نمک آبرود شود

بهروز عرب خزائلی-مدیر آموزش و پرورش میاندورود-هم در این نشست با اشاره به ظرفیت های محلی و منطقه ای میاندورود اظهار داشت: میاندورود نام پاسگاه کشوری و یا قهرمانی تاریخی و شخصیت افسانه ای نیست، بلکه آیینه تجلی بخش واقعیت جغرافیایی است.

وی به فرصت های مناسب سرمایه گذاری در این منطقه اشاره کرد و ابراز داشت: امکان نمک آبرود شدن میاندورود قطعی است اما برای اجرایی شدن آن کاری انجام نشده است.

عرب خزائلی با بیان اینکه در امر توریست در میاندورود اقدامی انجام نشده است گفت: بسترهای مناسب برای پرورش ماهی، پرورش گوزن زرد و آهو و همچنین میزبانی پرنده های مهاجر سیبری از جمله ظرفیت های بالقوه برای سرمایه گذاری است.

*در هیچ ولایتی مانند مازندران این قدر تاریخ نوشته نشده است

دکتر رمضان صیقل- مدیرگروه تاریخ دانشگاه آزاد شهرستان نور – هم در این نشست علمی گفت: در تاریخ از یک سو مجموعه اطلاعات ذخیره شده است و از سوی دیگر نیز در فهم و ادراک تاریخ مناطق تاثیربسزایی دارد که در نهایت باعث شکل گیری فرهنگ بومی و محلی می شود.

وی به غنای تاریخ طبری اشاره کرد و گفت: بیشتر کتب و متون علما و مشاهیر مازندران به زبان فارسی بوده است و این نشان می دهد که علمای مازندران تعلق خاطر زیادی به فرهنگ فارسی داشته اند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه در هیچ ولایتی مانند مازندران این قدر تاریخ نوشته نشده است افزود: تواریخ محلی ما از نظر کثرت وکمیت از گستردگی بالایی برخوردار است.

صیقل با اشاره به دیدگاه های مختلف در زمینه دلیل پرداخت به تاریخ اظهار داشت: عده ای تاریخ نگاری را به دلیل علاقه به تاریخ، اجبار حاکمان و حکمرانان و یا تخصص و تعلقی که نویسنده به منطقه یا محلی داشته است می دانند اما با اندکی در تاریخ مازندران به این نتیجه می رسیم که متون تاریخی و محلی ما از این گونه موارد تهی است.

وی از دولت ادریسیان به عنوان نخستین دولت شیعی یاد کرد و گفت: علویان هم نخستین حکومت شیعی را در تاریخ اسلام بعد از ادریسیان در مازندران پایه ریزی کردند و در دولت آل بویه برای اولین بار برای سیدالشهدا عزاداری شد و جشن غدیر و سایر مراسم تشیع در راستای غنابخشی به فرهنگ شیعی برپا شد.

این استاد تاریخ اظهار داشت: مازندران، هم جایگاه فاخر بزرگ و هم جایگاه علما و دانشمندان است که اثر مثبتی بر روی مفاخر ایران زمین داشته است.

* به اصالت فرهنگ معتقدم

اسحاق علی کشاورز –بخشدار مرکزی میاندورود-هم در این جلسه با بیان اینکه به اصالت فرهنگ معتقدم ابراز داشت: باید ار راه فرهنگ به توسعه یافتگی و پیشرفت رسید.

وی گفت: باید به جای خودشیفتگی در حوزه فرهنگ و زبان به نقد آن پرداخت و از وضعیت موجود به مطلوب رسید.

بخشدار مرکزی میاندورود با بیان اینکه در پرداخت موضوع فرهنگ باید به انسان پرداخته شود گفت: ساحت های انسانی نیازمند تامل و بررسی و واکاوی است که ضرورت ایجاب می کند به آن پرداخته شود.

وی با اشاره به بررسی های تاریخی ونگاه ژرف اندیشانه نویسندگان و اندیشمندان جهان به این حوزه انسانی اظهار داشت: غلبه باورهای فکری دینی در جامعه فعلی وجود دارد و باور مذهبی سیاسی و اجتماعی بر اساس فرم های مختلف، شکل بندی می شود که باید مشخص کرد چگونه زندگی انسان تحت تاثیر قرار می گیرد.

این مسئول به گونه های رفتاری مختلف انسان اشاره کرد و گفت: انسان هر چه عقلانی تر می شود به سمت و سوی تعالی اخلاق رشد می یابد.

وی گفت: باید تلاش کنیم تا به جای خشونت، تعصب و جزمیت به سوی هم اندیشی و هم افزایی و توسعه حرکت کنیم.

*هنوز ریالی بابت همایش از جایی دریافت نکرده ایم

دکتر علی رمضانی پاجی-دبیر همایش تاریخ محلی مازندران- در این پیش همایش با بیان اینکه شروع انجام این همایش از اتاق مدیرکل آموزش و پژوهش بوده است، اظهار داشت: در تاریخ به دنبال علم و فسلفه آن هستیم.

وی با بیان اینکه میاندورود بیشترین اقلیت ها و مهاجرت ها را دارد، افزود: کسانی که از داخل و خارج مازندران به این منطقه آمدند می توانند ایده خوبی برای تاریخ نگاری باشند.

رمضانی به اسفناکی وضع زبان مازنی اشاره کرد و گفت: اولین زبانی که خواهد مرد زبان مازندرانی است و باید تلاش کرد تا این فرهنگ و زبان حفظ شود.

دبیر همایش تاریخ محلی مازندران با بیان اینکه هنوز ریالی بابت همایش از جایی دریافت نکرده ایم، اظهار داشت: عده ای عاشق جمع شدند تا فنداسیون تاریخی مازندران را پایه ریزی کنند.

وی از دریافت 173 چکیده مقاله از سراسر کشور و همچنین 125 مقاله رسیده در این بخش خبر داد و گفت:10 چکیده مقاله از کشورهای امریکا، آلمان،روسیه و گرجستان است.

دکتر رمضانی با بیان اینکه 34 مقاله برتر در این همایش معرفی خواهد شد، گفت: تنها هشت مقاله را مازندرانی ها نوشته اند و بقیه آنها توسط افرادی ارسال شده است که خارج از استان زندگی می کنند و مازندرانی نیستند.

وی همچنین از حتمی شدن حضور دو یا سه سخنران خارجی تا این لحظه در این همایش خبر داد و اظهار داشت: 26 داور در این همایش آثار را قضاوت کرده اند.

* تاریخ نگاران بیشتر از تاریخ نگران هستند

لطف الله آجدانی-مدیرکل آموزش و پژوهش استانداری مازندران– هم در این نشست به ضرورت اهمیت به تاریخ اشاره کرد و اظهار داشت: تاریخ نگری اهم بر تاریخ نگاری است که متاسفانه در زمان فعلی تعداد تاریخ نگاران بیشتر از تاریخ نگران هستند.

وی با بیان اینکه تاریخ نگاری یکی از آسان ترین کارها است افزود: با کپی پیست و تورق چند کتاب، آثاری را به وجود می آوریم که اگر عمر علمی این افراد را محاسبه می کنیم مشاهده می شود که از لحظه تولد باید حداقل سالی دو کتاب روانه بازار می کردند تا به این رقم برسد.

این مسئول با اشاره به ورود دانش هرمونتیک در تاریخ نگاری اظهار داشت: تاریخ نگاری در جهان وارد مرحله جدیدی شده است که سهم ایران از علم تاریخ و فلسفه تاریخ اندک است.

وی گفت: اگر کشورهای پیشرفته غرب در بسیاری از زمینه ها توانمند هستند و فراتر از ما گام بر می دارند به این دلیل است که در زمینه تاریخ نگاری به فلسفه آن دست یافته اند.

آجدانی با بیان اینکه دانش تاریخ یکی از مهم ترین دانش های بنیادی برای مدیران خارجی است افزود: در بسیاری از کشورهای اروپایی کرسی استادان تاریخ یکی از پر اهمیت ترین کرسی های دانشگاه است.

وی با بیان اینکه تاریخ نگاری و تاریخ نویسی ما به شدت دچار آسیب سیاست زدگی و ایدئولوژی زدگی است گفت: درست است که ما به عنوان مسلمان به امور قدسی و غیر قدسی اعتقاد داریم، اما در تاریخ هیچ شخصی امر قدسی تلقی نخواهد شد.

آجدانی ادامه داد: باید واقعیات تاریخ را بپذیریم و سعی کنیم به آن نزدیک شویم و باید این حقیقت تلخ را بپذیریم که در افراطی گری های ایدئولوژی های دینی و غیر دینی با ارزش گذاری هایی سر و کار داریم که حاصل این کار دوری از واقعیت و تاریخ سازی است.

وی این کار را برآیند افراط و تفریط ها، جزم اندیشی و یکسونگری به تاریخ دانست و گفت: این اشتباه از آن جهت رخ می دهد که ما به دنبال سیاه و سفید دیدن مطلق می گردیم.

مدیر کل آموزش و پژوهش استانداری مازندران آفت دو وجهی دیدن جهان و موضوعات را در مسایل تاریخی نادرست عنوان کرد و ابراز داشت: داستان خودی و غیر خودی کردن در ایران هم که بلای جان فرهنگ ،مدیریت سیاسی و اجتماعی شده است نشات گرفته از همین نوع تفکر است.

وی یکی دیگر از آفت های تاریخی را نگاه شووینیستی به تاریخ دانست و اظهار داشت: درک عالمانه از تاریخ محلی به بار نشستن تمایلات شووینیستی نیست بلکه تاریخ محلی آمده است تا اعضا و جوارح یک اندام واره را به مردم بشناساند.

آجدانی گفت: ما نیامدیم آمل، بابل، ساری و یا شهر دیگر را نگین مازندران کنیم و نیامدیم که جنگ راه بیندازیم و بگوییم که ساری پایتخت بهارنارنج است و یا بابل، بلکه وظیفه نگرش های تاریخی بسیار فراتر از اینهاست.

وی با بیان اینکه در نگاه تاریخی باید با نقد وضع موجود و با بهره گیری از اندیشه گذشته به اصلاح امور پرداخت افزود: در تاریخ به دنبال این هستیم که بدانیم راز عقب ماندگی شهر، استان و کشور چیست.

این مسئول به کتاب های مختلف و متعدد نوشته شده در خصوص مازندران هم اشاره کرد و گفت: در این کتاب ها چند گره از عدم توسعه یافتگی مازندران باز یا چند گره فرهنگی شناسایی و در راستای مرتفع شدن آن گام برداشته شده است؟

آجدانی گفت: متاسفانه به دلیل غفلت در ساده انگاری اهمیت تاریخ، به سادگی به تاریخ می نگریم، بدون آنکه به رسالت تاریخی مان در این زمینه عمل کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به ارتباط مهم بین زبان و ادراک تاریخی اشاره کرد و گفت: بسیاری از کتب فعلی ما نه زبان و نه ادراک تاریخی دارند و متاسفانه باید گفت که تاریخ نقادانه ما بسیار ضعیف است.

آجدانی به غلیه نگاه شووینیستی در رفتار جامعه اشاره کرد و گفت: در بحث تاریخ نگاری محلی باید دقت شود که همه اقوام پیکره متعلق به یک ملت و یک کشور به نام ایران هستند و اگر قرار است که تاریخ ایران به درستی شناخته شود باید اعضا و جوارح آن به درستی مورد شناخت قرار گیرد.

وی گفت: پنهان کردن، تحریف و یا سانسور تاریخ هیچ گرهی را از گره ها باز نخواهد کرد.

آجدانی اظهار داشت: طرفدار واقعی نظام کسی است که چالش ها را بشناسد و با شناخت چالش ها و راه کارها در راستای رفع مشکلات گام بردارد.

خاطرنشان می کنیم در پایان این مراسم مقاله دکتر سجاد رمضانی پیراموان یحیی بن عبدالله که یک از 34 مقاله برتر این همایش است، قرائت و توسط هیات رئیسه شامل لطف الله آجدانی، علی اکبر عنایتی و علی رستم نژاد نقد و بررسی شد.

گفتنی است نخستین همایش بین المللی تاریخ محلی مازندران 7 اسفندماه در مجموعه پردیس نیروی انتظامی مازندران برگزار می شود.

*مطالب مرتبط

مقاله های برتر همایش بین المللی تاریخ محلی مازندران معرفی شد

همایش‌ تاریخ محلی بازنمايي هویت‌ فرهنگی ماست

بیشتر مقاله ها را غیرمازندرانی ها نوشتند

پیش همایش سوم در بابل/رونمایی از تمبر یادبود

بیشترین اقدام سندپژوهی مجلس درباره مازندران است

پیش همایش تاریخ محلی در بابل

در تاریخ محلی از همسایگان خود عقب‌تر هستیم

همایش تاریخ محلی قدم خوبی برای مازندران است

نخستین نشست بین المللی تاریخ محلی مازندران برگزار می شود

بررسی تاریخ محلی مازندران در یک نشست بین المللی

اصغری آقمشهدی: آماده همکاری هستیم

مازندران میزبان پنجمین نشست تاریخ محلی


  • هم ولایتیپاسخ به این دیدگاه 0 2
    شنبه 2 اسفند 1393-15:11

    دقت کردین این مدیر محترم آموزش و پرورش تمام صحبتهاش از گردشگری و توریسم بود ...
    هیچکی سرجاش نیست، هست؟؟؟

    • عرب خزائلیپاسخ به این دیدگاه 5 0
      دوشنبه 4 اسفند 1393-15:39

      باسمه تعالی
      هم ولایتی عزیز، سلام
      از ریزبینی شما خرسندم، البته هرسخن جایی و هر نکته مکانی دارد.
      با این حال اینجانب از دانشگاه، فرهنگ، کشاورزی، صنعت، شهدا و نمازجمعه نیز سخن گفتم ولی به هر دلیل در مازندنومه درج نشده است.
      بازهم از اظهارنظرتان متشکرم

      • يکشنبه 3 اسفند 1393-3:17

        دوست عزیز شما با این رییس مشکل داری دلیل نمی شود حرف الکی بزنی!! سخنران بر اساس موضوع جلسه صحبت می کند. اینجا یک نشست علمی تاریخی بود و قرار نبود درباره آموزش و پرورش گزارش کار بدهد. شما مثلا شاعری، اگه به جلسه اولیا و مربیان مدرسه بچه ات دعوت بشوی آن جا شعر می خوانی؟!!! عجب بابا!

      • شنبه 2 اسفند 1393-7:22

        مهدی جان سلام بجز یک قران که از قرن هفتم بجا ماند وکتاب کنز الاسرار که هردو جای بحث دارند شما یک کتاب نام ببر که به زبان مازندرانی نوشتند /؟حتی طالب املی یک بیت به زبان مازنی شعر نسرود

        • کتابخوانپاسخ به این دیدگاه 7 0
          جمعه 1 اسفند 1393-0:41

          دکتر رمضان صیقل- مدیرگروه تاریخ دانشگاه آزاد شهرستان نور – هم در این نشست علمی گفت: ... وی به غنای تاریخ طبری اشاره کرد و گفت: بیشتر کتب و متون علما و مشاهیر مازندران به زبان فارسی بوده است و این نشان می دهد که علمای مازندران تعلق خاطر زیادی به فرهنگ فارسی داشته اند.
          این استاد دانشگاه با بیان اینکه در هیچ ولایتی مانند مازندران این قدر تاریخ نوشته نشده است افزود: تواریخ محلی ما از نظر کثرت وکمیت از گستردگی بالایی برخوردار است.
          از آقای دکتر خواهشمندیم لااقل ده کتاب مربوط به تاریخ مازندران را تا دوره مشروطیت معرفی فرمایند تا باخیر شویم.

          • جمعه 1 اسفند 1393-5:38

            چه نشست خوبی در شهر ما برگزار شد و بنده بی خبر بودم. حیف شد.

            • کتابخوانی دیگرپاسخ به این دیدگاه 2 0
              جمعه 1 اسفند 1393-11:28

              سوال خوبی کردید.برای بنده هم این سوال مطرح است.یعنی در آن پیش همایش که مثلا علمی بود کسی به فکرش نرسید این را بپرسد?

          • شهروند طبریپاسخ به این دیدگاه 1 3
            پنجشنبه 30 بهمن 1393-22:2

            آقای آجدانی لطفا بفرمایید چرا در فرانسه صحبت از اثبات هولوکاست امری فرا قدسی و نفی آن حرام وغیر قدسی است؟چرا روبرت هریسون محاکمه شد؟چرا دولت کانادا آقای ارنست زاندل را تنها به خاطر سوال از صحت مرگ 6 میلیون یهودی در اروپا محاکمه وزندانی کرد؟ آقای آجدانی ان شاء الله از روی ناآگاهی این حرفها را زده اید والا الآن بچه مدرسه ایی ها هم می دانند در غرب هولوکاست امری قدسی وتوهین به پیامبران آزاد است! واین حرف شما مرده را می خنداند تا چه رسد به زندگان!
            کیست که نداند فلسفه های تاریخ دنیای غرب همگی نخ نما شده است؟ آنان خود از پایان تاریخ سخن گفته اند ولی دیدند نه دنیا هنوز به آخر نرسیده! لطفا بیش از این از غرب نگویید که با همین رویکرد تاریخی موفق به استثمار ملل جهان شدند و بهره آنان از تاریخ صرفا فراگیری راههای بهتر جلب منافع بوده ولو به مرگ میلیون ها نفر بینجامد!!!سخنی بگویید تا بوی امید وتدبیر دهد نه سرزنش خودی و ستایش بیگانه!!!!

            • با شهروند طبریپاسخ به این دیدگاه 3 0
              جمعه 1 اسفند 1393-17:59

              شهروند عزیز طبری! ، آیا سیاست و سیاستمداری همان تاریخ و تاریخنگاریند ؟ . آجدانی تاریخ نگری را قدسی نمیداند .لطفاً به این مطلب توجه کنید . هولوکاست به دُم دنیای سیاست همچنان بسته است و محصول کار مورخان نیست .

            • پنجشنبه 30 بهمن 1393-17:59

              لطفاً بگویید این دروغ «علمای مازندران بیشتر کتابهایشان را فارسی می نوشتند: از کجایتان درآورده اید؟...

            • پنجشنبه 30 بهمن 1393-17:48

              میاندرود در مسیر توسعه..تشکر از برگزارکنندگان. اگرخبر داشتم میامدم


              ©2013 APG.ir