تعداد بازدید: 2255

توصیه به دیگران 1

دوشنبه 4 مهر 1384-0:0

خريدار آشوراده اعتراض کرد

مالك 380 هكتار از اراضي آشوراده اعلام كرد كه اگر بر اساس قانون ملزم به فروش اين زمين‌ها شويم، حاضريم آنها را بفروشيم.



«محمد رضا يزدان‌پناه»، مدير شركت خصوصي سازمان مناطق گردشگري است. او سند مالكيت 380 هكتار از زمين‌هاي جزيره آشوراده را دارد و مي‌خواهد آن را به منطقه‌اي گردشگري تبديل كند.
اما سازمان بازرسي كل كشور عقيده دارد كه مالكيت اين شركت بر زمين‌ها غير قانوني است. اين سازمان در گزارشي اعلام كرده‌است: «فروش 380 هكتار از اراضي جزيره‌ آشوراده واقع در پناهگاه حيات وحش منحصر به فرد و جهاني ميانكاله در استان گلستان به يك شركت خصوصي كه با حمايت‌هاي موثر و گسترده‌ مسوولان سياسي اجرايي استان و سازمان‌هاي «حفاظت محيط زيست» و «ميراث فرهنگي و گردشگري» با توجيه توسعه‌ گردشگري انجام شده، اين منطقه را كه به عنوان يكي از «ذخيره‌گاه‌هاي زيست كره‌ي زمين» مطرح است در معرض تخريب قرار داده است.»

در قسمتي از اين گزارش به سازمان حفاظت از محيط زيست پيشنهاد شده است تا براي جلوگيري از وقوع فاجعه‌ زيست محيطي در منطقه ميانكاله تمامي مستثنيات منطقه را بخرد.
«يزدان‌پناه» هم در پاسخ به اين پيشنهاد اعلام كرده است كه اين زمين‌ها بر اساس قانون با سند مالكيت رسمي به اين شركت واگذار شده است. اما اگر قانون تشخيص دهد كه اين زمين‌ها بايد به سازمان حفاظت از محيط زيست فروخته شود، مخالفتي نداريم.
او اعتقاد دارد كه سازمان حفاظت از محيط زيست نمي‌تواند از تالاب ميانكاله كه در يونسكو ثبت شده است حفاظت كند و مي‌گويد: «اگر چهار سال پيش اجازه ادامه فعاليت را به اين شركت مي‌دادند تا كنون كارهاي اجرايي تمام شده بود و محيط زيست منطقه هم با درآمد حاصل از گردشگري حفظ مي‌شد.»
سازمان بازرسي كل كشور در اين گزارش اعلام كرده است: «واگذاري 380 هكتار از اراضي آشوراده به بخش خصوصي با توجيه توسعه‌ گردشگري سبب مي‌شود كه اين دارايي ارزشمند ملي، به تدريج از فهرست مناطق حفاظت شده و تحت سرپرستي سازمان حفاظت محيط زيست در خارج شود. تغيير كاربري‌ها و ساخت و ساز در اين منطقه حتي در كوتاه مدت باعث مختل شدن كاركردهاي اصلي تالاب مي‌شود و صدمات جبران‌ناپذيري به تنوع زيست محيطي اين عرصه وارد مي‌كند.»
اما مسئولان و كارشناسان سازمان مناطق گردشگري معتقدند كه اين طرح نه تنها به محيط زيست منطقه آسيبي نمي‌زند، بلكه از آسيب رساندن به آن هم جلوگيري مي‌كند، زيرا براي درآمدزايي منطقه بايد محيط زيست آن حفظ شود تا براي گردشگران جذاب باشد و براي ديدن آن بيايند.
آنها درطرح خود ، هر گونه ساخت‌و‌ساز در محوطه پناهگاه حيات وحش را نفي كرده‌اند و مي‌گويند كه تمامي تاسيسات گردشگري در فضاي خارج از آن ساخته مي‌شود.(chn)



    ©2013 APG.ir