تعداد بازدید: 2687

توصیه به دیگران 1

پنجشنبه 7 مهر 1384-0:0

امروز در تاریخ : ترور شهيد هاشمي نژاد

24 سال پيش درچنين روزي ، 7مهرماه سال1360؛حجت الاسلام سيّد عبدالكريم هاشمي نژاد هنگام بازگشت از تدريس روزانه به دست يكي ازعوامل منافق به شهادت رسيد.


 1- حجت‌الاسلام هاشمي نژاددر بهشهر به دنيا آمدو از14سالگي تحصيل علوم ديني را آغاز كرد و ازمحضر بزرگاني چون آيت الله العظمي بروجردي،آيت الله کوهستاني و حضرت امام خميني(ره) بهره برد. شهيد هاشمي نژاد پس ازآغازتدريس به عرصه مبارزات مردم با رژيم پهلوي وارد شد و در حركت هاي انقلابي مردم مشهد نقش مؤثري داشت و در مبارازت خود با رژيم بارها زنداني شد. وي ازاعضاي مجلس خبرگان بود و نويسنده اي توانا و سياستمداري زبردست به شمار مي رفت. از آثار ارزنده هاشمي نژاد مسائل عصر ما، درسي كه حسين(ع) به انسانها آموخت،مناظره دکتر و پير و مقام شهيد را مي توان برشمرد.

---------------------------------

2-شهيد سيد عبدالکريم هاشمي نژاد در سال ۱۳۱۱ شمسي (۱۳٥۱ ق) در خانواده اي متدّين در « بهشهر» مازندران ديده به جهان گشود و از ۱۴ سالگي در محضر آيت الله کوهستاني و سپس در قم به مدت چهارده سال نزد آيات عظام: سيد حسين بروجردي و امام خميني (ره) به تحصيل علوم ديني پرداخت.

وي در دوران مبارزات اسلامي ملت ايران به رهبري امام خميني (ره) با خطبه ها و سخنراني هاي حماسي و آتشين خويش، در نشر افکار انقلابي اسلام و افشاي ماهيّت رژيم پهلوي، تمامي توان خود را به کار برد و در اين راه متحمّل سختي ها و شکنجه هاي ايادي رژيم گرديد.

وي از ابتداي مبارزه تا پيروزي انقلاب اسلامي، چندين بار دستگير و به زندان هاي طولاني مدت محکوم گرديد. اين مجاهد انقلابي پس از پيروزي انقلاب اسلامي، به عنوان نماينده استان مازندران در مجلس خبرگان قانون اساسي انتخاب شد، در تدوين قانون اساسي و به خصوص در جهت تثبيت اصل ولايت فقيه، زحمات بسياري کشيد.

حجت الاسلام هاشمي نژاد پس از پايان دوره مجلس خبرگان و تدوين قانون اساسي مقام دبيري حزب جمهوري اسلامي مشهد را به عهده گرفت و از اين پايگاه، حملات مداوم خود را متوجه نفاق حاکم بر بعضي مکان هاي دولتي و ارتجاع کرد و با ضد انقلاب به مبارزه سختي پرداخت. وي با شروع جنگ تحميلي، در جبهه هاي غرب و جنوب حضور يافت و با سخنراني هاي پرشور خود، در بالا بردن روحيه رزمندگان نقش بسزايي ايفا کرد. آن شهيد بزرگوار، پشتوانه محکمي براي انقلاب بود، از اين رو نقشه ترور وي طرح شد و در سالروز شهادت امام جواد (ع) در هفتم مهر ۱۳٦۰ در چهل و نه سالگي به دست يکي از منافقان کوردل، بر اثر انفجار نارنجک به شهادت رسيد. بدن پاره پاره اين شهيد عالي مقام پس از تشييع باشکوه مردم، در جوار مرقد منور امام رضا (ع) به خاک سپرده شد.(irib)



    ©2013 APG.ir