تعداد بازدید: 4126

توصیه به دیگران 1

پنجشنبه 7 مهر 1384-0:0

بحران زباله به روستاها کشيده شد

پس از رفع موقتي مشكل جمع‌آوري زباله شهر ساري، بحران به روستاهاي اين شهرستان كشيده شد.


طي چند روز اخير ده هاتن زباله روستاها در كنار وحاشيه جاده‌هاي روستايي جمع شد.

پيش از اين زباله روستاها نيز به محل دفن زباله ساري واقع در روستاي سمسكنده انتقال داده مي‌شد.

وسعت محل دفن زباله كه درمسير جنگل زرين‌آباد ساري نزديك روستاي سمسكنده قرار دارد ‪ ۱۰‬هكتار است و درحال حاضر ظرفيت دفن زباله دراين منطقه پر شده است.

ممانعت روستاييان سمسكنده و پرشدن ظرفيت دفن زباله در اين منطقه موجب شد تا زباله روستاهاي اطراف جمع آوري نشود.

شهرداري ساري به صورت موقت زباله‌هاي سطح شهر را جمع آوري و به خارج از استان انتقال مي‌دهد.

به گفته "شعبان وفايي نژاد" مشاور مطبوعاتي شهرداري ساري درحال حاضر زباله‌هاي ساري براي مدت يك ماه با قراردادي كه با يك كارخانه بازيافت منعقد شده به اين كارخانه حمل مي‌شود.

وي يادآور شد: براي مدت يك ماه ‪ ۲۲۰‬ميليون ريال به اين كارخانه پرداخت مي‌شود بعلاوه هزينه حمل روزانه زباله به اين منطقه كه ‪ ۱۹۰‬كيلومتر با ساري فاصله دارد حدود ‪ ۱۰۰‬ميليون ريال است.

البته اين كار به صورت موقت انجام مي‌گيرد و مسوولان شهر و نمايندگان اين شهرستان در مجلس در تلاش هستند با تامين اعتبار لازم دستگاه زباله سوز را در منطقه مستقر كنند.

درحال حاضر با ممانعت از انتقال زباله به سمسكنده روستاييان حاشيه شهر مكاني براي انتقال زباله ندارند.

به اين علت زباله اين روستاها درحاشيه جاده‌ها جمع آوري شده و با هجوم جانوران موذي به كيسه‌هاي زباله، محتويات كيسه‌ها به اطراف پراكنده شده منظره نامطلوبي را به وجود آورده است.

درحاشيه جاده ساري به قائم شهر مقدار زيادي زباله كه از روستاهاي هم جوار جمع‌آوري شده انباشت است و منظره بدي را نمايان ساخته است.

با توجه به موقعيت روستاها و وضعيت زندگي اين مناطق جمع آوري نشدن زباله‌ها و عدم انتقال آنها به محلي براي دفن مي‌تواند مشكلاتي زيست محيطي و بهداشتي براي روستاييان به وجود آورد.

داستان بحران زباله شهرستان ساري از اوايل تابستان امسال زماني كه روستاييان سمسكنده دراعتراض به‌مشكلاتي كه دفن زباله براي آنها بوجود آورد و از ورود كاميون‌ها به محل دفن زباله ممانعت كردند، آغازشد.

اين داستان ادامه يافت تا هفته گذشته كه تبديل به يك بحران زيست محيطي شد و هنوزهم مشخص نيست سرانجام آن به كجا ختم خواهد شد.

البته در آغاز بحران با پادرمياني مسوولان ارشد استان و وعده‌هايي كه براي استقرار دستگاه زباله‌سوز و تعيين محلي جديد براي دفن زباله به روستاييان داده شده بود ، آنها با انتقال موقت زباله موافقت كرده بودند.

روستاييان منطقه معتقدند شيرابه زباله‌ها، منابع آب زيرزميني و چاه‌هاي آب منطقه را آلوده كرده و موجب ابتلاي مردم به ويژه كودكان به انواع بيماريهاي انگلي و عفوني شده است.

به هر صورت اين معضل اساسي و مهم پيش روي مسوولان قرارگرفته و بايد با اتخاذ راهكار مناسب كه فقط با استقرار دستگاه زباله سوز و كارخانه كمپوست حل مي‌شود ، براين بحران فائق آيند.

اين مشكل تنها به شهرستان ساري مرتبط نمي‌شود، شايد فردا قائم شهر، چالوس ، تنكابن، رامسر نيز با اين مشكل مواجه شوند ، اگر امروز به فكر راه حل اساسي نباشيم ، فردا ديراست.

ساري ‪ ۴۵۰‬هزار نفر جمعيت دارد و روزانه بيش از ‪ ۳۰۰‬تن زباله در اين شهرستان توليد مي‌شود. (irna)



    ©2013 APG.ir