تعداد بازدید: 2625

توصیه به دیگران 1

شنبه 9 مهر 1384-0:0

خواب زن و مرد سه هزار ساله آشفته شد

كشفيات چهارمين فصل از كاوش هاي باستان شناسي گوهر تپه در گزارش "حسن ظهوري".


 كشف اسكلت هاي زن و مرد در كنار هم در گوهر تپه مازندران، بخش ديگري از اسرار فرهنگي اقوام پنج هزار ساله اين محوطه باستاني را نشان داد.
گوهر تپه، مهم ترين محوطه باستاني مازندران محسوب مي شود كه تاكنون در اين استان كشف شده است. اين محوطه باستاني قدمتي 5 هزار ساله دارد و شواهد باستان شناسي نشان داده است روزگاري گوهر تپه شهر بزرگي بوده است. گوهر تپه از 5 هزار سال پيش تا دوره عصر آهن ( 3450 تا 2550 سال پيش ) محل زندگي اقوام بيشماري بوده است.
«علي ماهفروزي»، سرپرست هيات كاوش در گوهر تپه مازندران با اشاره به كشفيات چهارمين فصل از كاوش هاي باستان شناسي در اين محوطه باستاني گفت: «به تازگي موفق شديم در ادامه حفاري هاي باستان شناسي گور زن و مردي را پيدا كنيم كه در كنار يکديگر دفن شده اند.»
او گفت: «شواهد گور نشان مي دهد كه در تدفين اين زن و مرد همزماني وجود داشته است و احتمالا هر دو بر اثر سانحه اي كه هنوز مشخص نشده است، مرده و در يك گور دفن شده اند.»
از جمله فرهنگ هاي رايج دوره عصر آهن انجام تدفين هاي زوجي است كه در مناطقي چون لرستان، تهران و گيلان نيز بدست آمده است.
ماهفروزي با اشاره به اشياء بدست آمده از گور زن و مرد گفت: «تعدادي سفال در اين گور قرار گرفته است كه نشان مي دهد گورها به دوره عصر آهن مربوط مي شود. در اين گور از هيچ شي تزئيني به عنوان هديه قبور استفاده نشده است و تنها سفال ها، هداياي قبور هستند.
او گفت: «ويژگي بارز اين گورها آن است كه زن مرد در كنار يکديگر قرار گرفته اند. صورت آنها در محور شرقي غربي است و به شكل جنيني يا خميده در گور قرار داده شده اند. دندان هاي آنها نشان مي دهد كه دو انسان بزرگ سال بوده اند.»
به گفته ماه‌فروزي دو سال قبل نيز گوري با تدفين زوجي در گوهر تپه پيدا شده بود كه به لحاظ تدفين با گور تازه كشف شده متفاوت بوده است. تدفين در گور قبلي به صورت 6 و 9 انگليسي بوده است. يعني سرها چسبيده و در كنار هم و پاها در جهت ديگري قرار مي گرفتند.
احتمال مي رود كه متفاوت بودن نوع تدفين هاي زوجي در گوهر تپه مفاهيمي به همراه داشته است كه امروزه ديگر اطلاعي از آنها در دست نيست.
چندي پيش كاوش هاي باستان شناسي گوهر تپه مازندران به كشف بقاياي چند پيكره گاو كه يكي از آنها تقريبا سالم است و احتمالا براي انجام مراسم مذهبي مورد استفاده قرار مي گرفتند، منجر شد. كشف اين پيكره ها نشان مي دهد اقوام ساكن در اين منطقه سه هزار سال پيش گاو را مي‌پرستيدند.
حفاري‌هاي باستان‌شناسي در گوهر تپه به مدت دو ماه ادامه دارد و تلاش هيات باستان شناسي، مشخص كردن شيوه هاي شهر نشيني بشر در 5000 سال پيش است كه به خوبي در گوهر تپه ديده مي شود.
گوهر تپه در 5000 سال پيش به مرحله شهر نشيني مي رسد كه مردم آن با بخش هاي مختلف استان مازندارن، گلستان در ارتباط و تجارت بوده اند.(chn)


    ©2013 APG.ir