تعداد بازدید: 2418

توصیه به دیگران 1

شنبه 9 مهر 1384-0:0

پشت پرده ي فرهنگ و هنر جهان معاصر

گزارشي از نخستين نشست پژوهشگران و هنرمندان حوزه هنري استان مازندران.


 عصر روز پنج شنبه 7/7/84 حوزه هنري مازندران ميزبان هنرمندان و پژوهشگراني بود كه با عنوان « نگاهي به فرهنگ و هنر جهان معاصر » گرد هم امده بودند . در اين نشست آقاي دكتر سيد حسين زرهاني پژوهشگر و مدير امور بين الملل پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامي طي سخناني به ابعاد جهاني شدن در همه‌ي عرصه‌هاي زندگي اجتماعي ، سياسي ، اقتصادي و فرهنگي ملل مختلف جهان پرداخت .

وي ضمن اشاره به پيامدهاي مثبت و منفي جهاني شدن علي الخصوص در نحله‌ي فرهنگي آن گفت : با نگاهي ژرف مي توان دريافت كه جريان‌هاي فكري و فرهنگي جهان را عده اي خاص و با روشي ويژه مي سازند ، دليل اين مدعا آن است كه در جشنواره هاي بين المللي اغلب اوقات ، شاهد آن هستيم كه آثار برجسته هنري موفق به كسب عنوان نمي شوند و در عين حال آثاري با كيفيت هنري نازل تري جوايز مختلف را به خود اختصاص مي دهند ، چرا كه برنامه ريزان پشت پرده فرهنگ جهاني اين آثار را در راستاي اهداف  خود مي دانند .

دكتر زرهاني ضمن بر شمردن اهداف حوزه هنري در راستاي اعتلاي فرهنگ و هنر متعهد افزود : با بررسي و مطالعه‌ي روشن مند فرهنگ و هنر معاصر جهان بايد بنيان هاي هنري ، انديشه اي خود را كيفي كرده و در پي نگاهي فراتر از وضع فعلي باشيم و در نظر داشته باشيم كه تنها راه مقاومت در برابر امواج سهمگين جريان هنري غالب جهان و عوامل پشت پرده آن قدرت مندي ماست و تنها مسير توانايي ، توجه به استعدادهاي هنري و فرهنگي و سرمايه گذاري مادي و معنوي بر روي آن ها است .

در ايــن نشست محمد مهدوي جمناني طي سخنان كوتاهي گفت : پايه و بنياد هر حركتي به خصوص عرصه‌ي فرهنگ و هنر اگر پژوهش باشد دانايي را به دنبال خواهد داشت و اين يعني گامي به جلو در راستاي طي مسيري كه ما را به منزل مقصود مي‌رساند . لازم به ذكر است كه در پايان نشست ، مدعوين با دكتر زرهاني به پرسش و پاسخ پرداختند .

حوزه هنری مازندران   - (hozeh_artsari@yahoo.com)



    ©2013 APG.ir