تعداد بازدید: 4258

توصیه به دیگران 5

دوشنبه 11 اسفند 1393-11:16

مناظره استاد با دانشجویان

فریادها و نجواها

صادق زیباکلام در دانشگاه مازندران: بزرگ‌ترین لطمه از سوی کسانی به کشور وارد شد که از سال 84 به بعد از مذاکرات هسته‌ای در جهت مصالح و منافع سیاسی خود بهره‌برداری و از مذاکرات هسته‌ای استفاده ابزاری در جهت پوپولیسم کردند/ذات دانشگاه مانند سربازخانه نیست که هرچه شما گفتید اطاعت امر کند+عکس


 مازندنومه؛ سرویس سیاسی، کلثوم فلاحی: دکتر صادق زیباکلام امروز در دانشگاه مازندران با سه تن از اعضای بسیج دانشجویی این دانشگاه به مناظره پرداخت.

در ابتدای این نشست مجری برنامه تذکر داد که ظرفیت طبقه دوم سالن اجتماعات هم پر شده و دیگر کسی ورود پیدا نکند تا خاطره ورزشگاه متقی ساری تکرار نشود.

قرار بود زیباکلام ابتدا 20 دقیقه وقت سخنرانی داشته باشد و سپس با آقایان ساداتی، کتابچی و موسوی، هر کدام در وقت‌های پنج دقیقه‌ای مناظره کنند اما دکتر زیباکلام از زمان سخنرانی خود صرف نظر کرد و زمان برابر برای همه افراد حاضر را در مناظره خواستار شد.

استاد علوم سیاسی داانشگاه تهران سخنان خود را این چنین آغاز کرد: هیچ وقت در برنامه‌ای نبودم که در کنار چند دانشجو با مباحثه و مناظره بپردازم.

وی با بیان اینکه در ابتدا قرار بود طبق روال معمول، یکی از اصولگرایان بیاید، افزود: دوستان بسیج گفتند هیچ کدام حاضر نشدند به این مناظره بیایند. من پذیرفتم که در این برنامه حضور یابم، اما گفتم حتما چند نفر در طرف دیگر حضور داشته باشند.

زیباکلام ادامه داد: یعنی در بابلسر رییس بسیج دانشجویی، فرماندار و... هیچ‌کس نیست؟ گفتند به علت آلودگی شما به ایدز و جزام حاضر نیستند در طرف مقابل تان قرار گیرند، اما دانشجویان حاضر هستند. من هم پذیرفتم.

زیباکلام با اشاره به اینکه حاضر نشدن این افراد، از سر بی‌اعتنایی نبود، تصریح کرد: از این جهت بود که سواد و معلومات من را در اندازه مناظره ندانستند و من باید بیشتر مطالعه کنم تا این افراد قبول کنند با من مناظره کنند!

سخنان زیباکلام با تشویق دانشجویان همراه بود. مجری برنامه به حاضران در سالن اخطار داد که تشویق‌ها از وقت فردی که تشویق می‌شود کم خواهد شد.

*می‌دانیم در حد شما نیستیم

محمدعلی کتابچی در معرفی خود اظهار کرد: در زمانی که حقوقدانان ما نمی‌توانند از ابتدایی‌ترین حقوق ملت ایران دفاع کنند با افتخار عرض می‌کنم که من حقوقدان نیستم.

وی با بازخوانی تاریخ روند مذاکرات و دوستی با آمریکا، گفت: حدود سال 81 و 82 بود که این مباحث مطرح شد. در سال 83 حدود 1333 برگ از محرمانه‌ترین اسناد ما در اختیار همفکران آقای زیباکلام قرار گرفت.

کتابچی با اشاره به داشتن 10 سانتریفیوژ در دولت اصلاحات، افزود: در دولت احمدی‌نژاد تعداد سانتریفیوژها رشد چشمگیری داشت.
با به اتمام رسیدن پنج دقیقه وقت کتابچی، دانشجویان به ادامه سخنان او اعتراض کردند و کتابچی با بیان اینکه فکر می‌کردم به آزادی بیان اعتقاد دارید سخنان خود را در این بخش پایان داد.

زیباکلام خطاب به دانشجویان اظهار کرد: آقای کتابچی فکر می‌کردند شما هم مثل رادیو و تلویزیون ما به آزادی بیان اعتقاد دارید.

در ادامه موسوی از دیگر اعضای بسیج دانشجویی دانشگاه مازندران، گفت: شاید در حد دکتر زیباکلام نباشیم. می‌دانیم در حد شما نیستیم و شما استاد هستید.

او هم با اشاره به تاریخ دوهزارساله ایران، اظهار کرد: کشور ما شاید در طول سالیان، تصرف شده و در جاهایی شکست خورده باشیم اما هیچ وقت از نظر تکنولوژیکی و علمی عقب نبودیم؛ یا سطح اول دنیا بودیم و یا کمی پایین‌تر.

وی با بیان اینکه بگذارید ما گلابی‌ها هم صحبت کنیم، گفت: به آزادی بیان صدا و سیما هم اعتقاد ندارم. اگر مسائلی که من مطرح می‌کنم از صدا و سیما مطرح شده بود وضعیت امروز ما فرق می‌کرد.

موسوی با اشاره به اینکه از وقتی که منافع ما ذیل منافع دیگران تعریف شد، سقف منافع ما هم در چهارچوب منافع کسانی تعریف شد که به آنها وابسته بودیم، تصریح کرد: بدبختی ما از زمانی شروع شد که اقدام به امیرکبیر کشی کردند.

ساداتی دیگر فرد مناظره کننده با زیباکلام، اظهار کرد: روزی که خواستم با زیباکلام مناظره کنم به من گفتند این جلسه آدم منطقی نمی‌خواهد. شخص مقابل زیباکلام باید کف و سوت گرفتن از بچه‌ها را بلد باشد. با این وجود به این جلسه آمدم و به جرات عرض می‌کنم که به زیباکلام علاقه‌مندم، چون لطفی که زیباکلام به نظام می‌کند استادان همسو با ما انجام نمی‌دهند.

وی با بیان اینکه به شدت معتقد به تغییر در رشته علوم انسانی هستم، تصریح کرد: این دانشگاه به اصطلاح مهد علوم سیاسی استان است اما تاکنون بخاری از آن بلند نشده است.
ساداتی افزود: اگر من جای مقام معظم رهبری بودم می‌گفتم تا علوم انسانی، اسلامی نشده است دانشگاه‌ها را تعطیل کنید.

*اینها به من توهین نکردند.

تریبون دوباره به زیباکلام رسید. وی گفت: من نه به این دانشجویان توهین کردم که بگویم در شان من نیست با آنها مناظره کنم و نه به کسانی که حاضر نشدند به این مناظره بیایند.

وی درباره کسانی که گفته بودند باید با سوت و کف، دانشجویان را جذب خود کرد، ادامه داد: اینها به من توهین نکردند. آخرین کار من که مقاله‌ای درباره امام و انقلاب است را دانشگاه کمبریج انگلستان منتشر کرد. حالا من اعتبار ندارم ولی چند استاد ایرانی می‌توانند از کنار کمبریج رد شوند و یک کیسه سیب‌زمینی بخرند چه برسد که مقاله آنها را چاپ کنند.

زیباکلام با اشاره به اینکه سلام من را به این افراد برسانید که چنین سخنانی گفتند، افزود: خیلی باید به حال شورای عالی انقلاب فرهنگی گریه کرد که دانشجویانش کف و سوتی باشند و خوش به حال دولت طاغوت که دانشجویانش امثال شهید باکری‌ها شدند. کسانی که این جملات را گفتند تف سربالا برای دانشگاه و شورای عالی انقلاب فرهنگی درست کردند.

وی با بیان اینکه در این نشست غیر از ساداتی، دو نفر دیگر بیانیه خواندند و سوالی مطرح نکردند که من پاسخ دهم، اضافه کرد: موسوی که عنوان رشته‌اش را اعلام نکرد و امیدوارم رشته‌اش تاریخ نباشد چون از صدر تا ذیل را اشتباه گفت و فهم ناجوری از تاریخ دارد. وی هیچ چیز از تاریخ معاصر ایران نمی‌داند و نمی‌دانم این تئوری را از کجا آورده است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: در زمان قاجار 40 سال شخصی به نام فتحعلی شاه حکومت می‌کرد که از وزیر مختار انگلیس پرسیده بود زمین را چقدر بکنیم تا به ینگه دنیا برسیم. اینها شخصیت‌های اول کشور ما بودند و آقای موسوی چگونه ادعا می‌کند همواره وضعیت تکنولوژیکی خوبی داشتیم؟

*چه شد انقلاب اسلامی به سمت آمریکاستیزی رفت؟

کتابچی با اشاره به اینکه همه صحبت‌هایم مستند است و هر کسی خواست می‌تواند بعد به دفتر بسیج بیاید و این اسناد را دریافت کند، افزود: صحبت‌هایم بیانیه نیست و مستدل است.
وی گفت: از سال 84 استراتژی ایران در مذاکرات، گام متقابل بود.

زیباکلام در ادامه با اشاره به اینکه سیاست هسته‌ای ما جدای از نگاه سیاست خارجی و موضع آمریکاستیزانه نیست، ادامه داد: در کرسی‌های آزاد اندیشی بررسی شود که چه شد انقلاب اسلامی به سمت آمریکاستیزی رفت؟ چون آمریکاستیزی و نابودی غرب از ابتدا جزو اهداف انقلاب اسلامی نبود.

وی با بیان اینکه حکومت‌های ایران قبیله‌ای بودند که ما از آنها به سلسله یاد می‌کنیم، یادآورشد: آقامحمدخان ربطی به آمریکا، سیا، اینتلجنت سرویس و مریخ ندارد بلکه مانند سایر روسای قبال با ضرب شمشیر به قدرت رسید.

این استاد دانشگاه با بیان این که آقامحمدخان هم مانند نادرشاه، شاه اسماعیل، کریم خان، سلطان محمود و ... از یک نبوغ نظامی برخوردار بود، تصریح کرد: آن موقع انگلیس در ایران سفارت نداشته که کمک کند آقامحمدخان به قدرت برسد.

  وی با اشاره به اینکه قاجار زمانی به قدرت رسید که ایران در اوج عقب‌ماندگی بود، افزود: 50 سال بعد، امیرکبیر تازه می‌خواهد دارالفنون را تاسیس کند و مردم ما را با علم آشنا کند، چون نمی‌دانستیم در دنیا چه علومی وجود دارد و علم ما به علوم دینی خلاصه می‌شد که در حوزه‌ها می‌خواندند.

  این استاد علوم سیاسی با بیان اینکه اوج عقب‌ماندگی ما در ایران عصر قاجار است و مهم‌ترین ویژگی قاجار هم، تلاش برای نوسازی است، تصریح کرد: چطور می‌توان گفت ایران پیشرفته بوده و چطور می‌توان تاریخ را ندید؟

ساداتی گفت: اتفاق 16 آذر و کودتای 28 مرداد یک ایران ستیزی بود که ابتدا از طرف آمریکا اتفاق افتاد.

*ذات دانشگاه مانند سربازخانه نیست

وی در سخنان خود از رئیس دولت اصلاحات به عنوان ملعون یاد کرد.

زیباکلام اظهار کرد: می‌توان این افتخار را به خاتمی داد که مملکت را دزدخانه نکرد.

وی با بیان اینکه در طول این 36 سال دانشگاه را شورای عالی انقلاب فرهنگی و اصولگرایان مدیریت می‌کردند، افزود: اما اکنون که کشتی آنها به گل نشسته است می‌گویند این چه وضعش است!

زیباکلام با اشاره به اینکه ساداتی به گونه‌ای صحبت می‌کند که انگار دیروز از سوئیس آمده است، ادامه داد: چون دانشگاه در جهت تفکرات شما نیست معتقدید تئوری و نظریه‌ای تولید نشده است، اما حوزه‌ها که همسو با تفکرات جریان شما است در این 36 سال چه نظریه‌ای ارائه کرده‌اند؟

وی با بیان اینکه مشکل مملکت این است که می‌خواهد علوم انسانی را اسلامی کند، خاطرنشان کرد: من هم قبول دارم که علوم انسانی نتوانسته خیلی تولید علم و دانش کند، اما متوجه شوید ذات دانشگاه مانند سربازخانه نیست که هرچه شما گفتید اطاعت امر کند.

زیباکلام با اشاره به اینکه در جاهای دیگر هم دانشگاه، محلی است که ابعادی از دگراندیشی همواره در آن وجود دارد، اضافه کرد: پس از حوادث سال 88 تلاش جدی در جهت اسلامی کردن علوم انسانی صورت گرفت.

وی با بیان اینکه اصلا قبول می‌کنیم که دولت جید وابسته، لیبرال، سرسپرده و هرچه شما می‌گویید است، ادامه داد: چون این دولت سرسپرده است دنبال اسلامی کردن علوم انسانی نرفته است اما شما که چهار سال شورای عالی انقلاب فرهنگی، منابع، تریبون‌ها و ... را داشتید و هر کسی را که خواستید بورسیه کردید و به هر فردی مقام استاد دانشگاهی دادید به ما توضیح دهید در آن چهار سال از سال 88 تا 92 آیا شما توانستید چهار خط علوم انسانی اسلامی تولید کنید؟ نه شما و نه هیچ کس دیگر نمی‌تواند این کار را بکند، چون علم به معنای علم، نوکر ایدئولوژی نیست.

زیباکلام در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه نفس مذاکره این نیست که از خط قرمز عبور کردیم یا نه، اظهار کرد: سیاست اصلاح‌طلبان درباره روند هسته‌ای، کژدار و مریز بود تا دنیا را در مقابل خودمان قرار ندهیم.

وی یادآورشد: بزرگ‌ترین لطمه از سوی کسانی به کشور وارد شد که از سال 84 به بعد از مذاکرات هسته‌ای در جهت مصالح و منافع سیاسی خود بهره‌برداری و از مذاکرات هسته‌ای استفاده ابزاری در جهت پوپولیسم کردند.

*این جلسات در فواصل کوتاه‌تری برگزار شود

در این نشست به دانشجویانی که می‌خواستند سوال بپرسند گفتند باید نام بنویسید. دو نفر از دانشجویان موفق شدند از تریبون استفاده کنند.

کوزه‌گر یکی از این دانشجویان بود که گفت: سه نفر مقابل این مناظره، نماینده همه اقشار دانشجویی نیستند.

وی تاکید کرد: مناظره جای شعار دادن، عربده کشی و توهین نیست.

زیباکلام در ادامه اظهار کرد: بیش از 10 سال از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را زدیم از بهداشت، آموزش و پرورش، کارهای زیربنایی زدیم و در باتلاق هسته‌ای ریختیم. سوالم این است که مسئله هسته‌ای چه دستاورد اقتصادی برای ما داشته است؟

وی در پاسخ به یکی از مناظره کنندگان که گفته بود باکری شاگرد امام بود، افزود: آدم باید خجالت بکشد که بگوید با زن و فرزند باکری چون مخالف شما بودند چگونه رفتار شد.

در پایان این نشست که دانشجویان زیادی متقاضی بیان نظرات خود بودند، زیباکلام یادآورشد: مسئولان کشور، این صحنه‌ها را ببینند و آزادی بیان را در دانشگاه‌ها بیشتر کنند. این جلسات در فواصل کوتاه‌تری برگزار شود نه هر 2 سال یک بار.

گفتنی است تعدادی از دانشجویان در این مراسم شعار مرگ بر آمریکا و عده دیگر هم در حمایت از رئیس دولت اصلاحات شعار سر دادند. تنش‌های لفظی فراوانی هم میان دو طیف حاضر در سالن ایجاد شد که گاهی با ورود حراست دانشگاه پایان می‌یافت.

زیباکلام در خلال سخنرانی، پنج دقیقه از وقت خود را به یکی از دانشجویان داد که باعث اعتراض دانشجویان همسو با زیباکلام شد و به این استاد دانشگاه اعلام کردند چرا وقت خودتان را به افراد غیرهمسو می‌دهید؟ زیباکلام پاسخ داد من از طرف شما حرف می‌زنم.

یکی از دانشجویان خانم در اعتراض به اینکه چرا به بانوان وقت صحبت داده نشد، اظهار کرد: لابد من زن بودم که به من اجازه صحبت دادند.

گفتنی است زیباکلام بارها از سوی دانشجویان حاضر در سالن مورد تشویق قرار گرفت.

* تیتر استنباطی گزارش برگرفته از نام فیلم معروف اینگمار برگمان -فریادها و نجواها- است، تولید 1973 کشور سوئد.

 


  • يکشنبه 17 اسفند 1393-16:50

    دوستان این جلسه موضوعش در مورد (تعامل یا تقابل با استکبار جهانی) بود، من یه سوال دارم از اون آقای محترمی که گفتند باید دانشگاه ها رو بست و تا اسلامی نشدن باز نکرد!
    ایشون اصلا میدونند استکبار یعنی چی که میان تو همچین مناظره ای شرکت می کنند؟!
    فکر کنم با این نظریه ایشون یه جامعه ای شکل بدن مثل جامعه ای که تو کتاب 1984 جورج اورول ترسیم شده، که از کوچکترین موارد تا کتابها و ... افراد جامعه رو کنترل کنن!
    یه نکته ی دیگه ای هم بهش اشاره نکردن اینکه یکی از این سه آقایی که با دکتر زیباکلام مناظره داشتند گفتن که آقای دکتر چی از خودشون دارند؟! جز اینکه هرجا میخوان حرفی بزنند به سخنان مارکس و وبر و... اشاره میکنند؟! و اینها کسانی اند که خودشون مشکل روانی داشتند!
    در پاسخ به ایشون باید گفت اگه مارکس و وبر و... مشکل روانی داشتن افتخارشون همان بس که بعد از سالها هنوز سیل مقالات عظیمی در مورد نظریه ها و مباحثشون هر سال نوشته میشه، اونم نه از یک کشور یا منطقه ی خاصی بلکه در جای جای دنیا و توسط بزرگترین پژوهشگران و روشنفکران.
    افتخار شما هم همان بس که فقط در همون یک جلسه تعداد اندکی براتون کف و سوت بزنن.

    • هیات علمیپاسخ به این دیدگاه 1 0
      شنبه 16 اسفند 1393-23:37

      مدیر ارزشمند مازندنومه خواهشا درج کن
      دانشگاه مازندران در حال حاضر از مدیران... برخوردار است...
      از این نشست بی نظیر حتی یک خبر به جز سایت شما منتشر نشد ...

      • دانشجو دیروزپاسخ به این دیدگاه 1 0
        شنبه 16 اسفند 1393-22:22

        سلام و درود بر استاد زیبا کلام دست مریزاد. خدا یارتان

        • سه شنبه 12 اسفند 1393-21:49

          درود بر زیبا کلام .درود بر اصلاحات .درود بر اعتدال.
          اصولگرایان با تفکر داعشی جایی در قلب ملت ندارند.

          • سه شنبه 12 اسفند 1393-12:15

            در باور این دوستان دانشجو و همسویان آنها مذاکره و مناظره و گفت و گو جای محکوم کردن است، نه متقاعد کردن و به راهکار رسیدن. برای همین همیشه مناظره ها را به داستان همیشگی حیدری و نعمتی می کشانند. بیشتر از این هم انتظار نمی رفت. آب در هاون کوبیدن است و میخ بر سنگ فرو کردن!!
            خود را به خواب زده اند، خواب نیستند.

            • فارغ التحصيل دانشگاه مازندرانپاسخ به این دیدگاه 5 1
              سه شنبه 12 اسفند 1393-8:32

              چه عجب! دانشگاه مازندران! آزاد انديشي!
              واقعا بايد به ريسش تبريك گفت.

              • سه شنبه 12 اسفند 1393-9:53

                اصل آزاد اندیشی و آزادی بیان لازمه حیات سیاسی آحاد افراد جامعه می باشد لکن باید دقت داشت که ارزش های یک ملت پایمال نگردد و جنبه های مثبت و منفی موضوعات بدور از حب و بغض شخصی یا جناحی مطرح گردد.

                • چهارشنبه 13 اسفند 1393-0:31

                  آقای زیبا کلام،دلدادگی جنابعالی به قدرتهای سلطه و استکباری غرب بر هیچ ایرانی غیرتمند و با شرف پوشیده نیست،آنجائیکه منافع اربابانت تامین گردد،شخص شما بسیار راضی و خرسند می شوی،همانطوریکه بارها و بارها موضع خود را آشکار نمودی،که متاسفانه جای تعجب میباشد،مگر نیروهای و.فادار به نظام در محیطهای دانشگاهی کم هستند،که رئیس دانشگاه مازندران دنبال چهره های مخرب و اغتشاش گر میگردد،و از آنان در محیط دانشگاهی برای بر گزاری تریبون آزاد برنامه می گذارد.

                  • چهارشنبه 13 اسفند 1393-8:26

                    آقای هوچی گر! اولا زیباکلام به دعوت بسیج دانشجویی به دانشگاه امد که از همفکران امثال تو هستند و نه رییس دانشگاه! بعد اینکه چه مدرک و سندی برای اغتشاشگری زیباکام داری که همیشه رک و صریح حرفش را زده است؟! چرا با حرفهای مستدل و مستند پلیسی برخورد میکنید؟ دوستان تو در مجلس هم هرجا کم می آورند صحبت از اغتشاش و فتنه و اینها میکنند و بازاری برای خودشان درست کرده اند! عقل یار خوش است.


              ©2013 APG.ir