تعداد بازدید: 3979

توصیه به دیگران 2

دوشنبه 18 اسفند 1393-10:29

معضلی به نام مدرک تحصیلی

مدیرکل فنی و حرفه ای: مدرک تحصیلی مشکل گشای اشتغال نیست

رضا گرزین: 70 درصد جویندگان کار، آموزش مهارتی ندارند/امسال برای نخستین بار رتبه‌بندی آموزشگاه‌های آزاد را در استان انجام دادیم/ مازندران در رشته طراحی وب و تاسیسات الکتریکی در المپیاد جهانی نماینده دارد.


 مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، کلثوم فلاحی: رضا گرزین در نشست خبری اظهار کرد: اداره کل فنی و حرفه‌ای مازندران بانی آموزش‌های مهارتی است.

وی با بیان اینکه نهادینه شدن آموزش‌های مهارتی در جامعه از اهداف ما است، گفت: هر ساله در این اداره کل به تناسب موافقتنامه‌ای که با سازمان فنی و حرفه‌ای کشور رد و بدل می‌کنیم تعهداتی را برای خود درنظر می‌گیریم.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای مازندران با اشاره به اینکه هر جایی که نیاز به آموزش مهارتی باشد بدون هیچ محدودیتی حضور پیدا می‌کنیم، تصریح کرد: مهارت‌های آموزشی رایگان را ارائه می‌دهیم.

وی با بیان اینکه در سال 93 تعهدات آموزشی ما 5 میلیون و 300 هزار نفر ساعت درنظر گرفتیم، ادامه داد: 22 مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای ثابت از رامسر تا گلوگاه داریم.

گرزین تاکید کرد: 25 هزار و 554 نفر در سال 93 در مازندران زیر پوشش آموزش قرار گرفتند که بالغ بر پنج میلیون نفر ساعت را شامل می‌شود و بیش از صد درصد تعهدات آموزشی خود را انجام دادیم.

این مسئول با بیان اینکه مراکز آموزشی ما به لحاظ تجهیزات به مراتب از بسیاری دانشگاه‌های علمی کاربردی بالاتر است، گفت: دانشجویان در کارگاه‌های ما درگیر کارهای فنی شده و به جای حفظ کردن جزوه، به صورت فنی آمادگی پیدا می‌کنند تا برای ورود به بازار کار با مشکلی از نظر میزان مهارت مواجه نباشند.

وی با اشاره به اینکه در مازندران 800 آموزشگاه آزاد داریم، اظهار کرد: این آموزشگاه‌ها زیرنظر فنی و حرفه‌ای استان فعالیت می‌کنند.

گرزین با بیان اینکه 75درصد تعهدات آموزشی ما در بخش غیردولتی انجام شده است، گفت: معتقد هستم بخش خصوصی را باید مورد حمایت قرار دهیم چون اگر قرار است توسعه اتفاق بیفتد باید دارای رشد هماهنگ باشد و بخش دولتی و خصوصی به موازات هم حرکت کنند.

وی با تاکید بر حمایت از بخش خصوصی، خاطرنشان کرد: تقویت بخش دولتی و تضعیف بخشی خصوصی، منجر به توسعه نمی‌شود.

گرزین با بیان اینکه امسال برای نخستین بار رتبه‌بندی آموزشگاه‌های آزاد را در استان انجام دادیم، ادامه داد: قرار بود 50 هزار آموزشگاه در کشور نیازسنجی شوند که 90 درصد آموزشگاه‌های مازندران در این طرح رتبه‌بندی شد.

وی با اشاره به اینکه تعیین صلاحیت افراد ماهر از دیگر وظایف فنی‌وحرفه‌ای است، تصریح کرد: در سال جاری در بخش آزمون هماهنگ در استان از 61 هزار و 618 نفر، آزمون گرفتیم که که 35 هزار نفر معادل 67 درصد در این آزمون پذیرش شدند.



گرزین با بیان اینکه  آزمون ادواری هم چهار بار در طول سال در استان برگزار می‌شود، گفت: امسال 6هزار و 293 نفر در بخش آزمون ادواری شرکت کردند که سه هزار و 493 نفر معادل 45درصد قبول شدند.

وی با اشاره به اینکه در آزمون صنعت ساختمان هم هشت هزار و 648 نفر شرکت کردند، ادامه داد: چهار هزار و 600 نفر در این آزمون پذیرش شدند.

گرزین گفت: امسال بیش از 86 هزار نفر در آزمون‌های ما شرکت کردند که 49 هزار و 777 نفر قبول شدند.

وی با اشاره به الکترونیکی شدند گواهینامه‌ها، اظهار کرد: 46هزار نفر  این گواهینامه‌ها را از ما دریافت کردند.

گرزین با اشاره به مشکل تاخیر ارائه گواهینامه کارآموزان در گذشته، افزود: صدور این گواهینامه‌ها به استان تفویض اختیار شده و در کم‌ترین مدت نسبت به صدور گواهینامه کارآموزان اقدام می‌کنیم.

وی با بیان اینکه برگزاری مسابقات ملی مهارت از دیگر وظایف سازمان فنی و حرفه‌ای است، خاطرنشان کرد: می‌خواهیم با اجرای این المپیاد، نخبه‌ها را در سنین زیر 19 سال شناسایی کنیم که این جوانان آینده‌سازان کشور هستند.

این مسئول با اشاره به اینکه مازندران همواره در المپیاد ملی مهارت دارای مقام بوده است، گفت: امسال در 13 رشته با 16 منتخب در این المپیاد شرکت کردیم که مازندران با سه مدال طلا، دو مدال نقره و هفت دیپلم افتخار مقام دوم کشوری را از آن خود کرد.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای مازندران با بیان اینکه از مازندران در رشته طراحی وب و تاسیسات الکتریکی در المپیاد جهانی نماینده داریم، افزود: جمهوری اسلامی تاکنون نتوانسته در این مسابقات مدال طلا کسب کند و امیدوار به کسب مدال طلا توسط جوانان مازندرانی هستیم.

وی با اشاره به اینکه متناسب با رشد تکنولوژی، اقدامات ما هم باید به روز باشد، تصریح کرد: با توجه به رشد تکنولوژی می‌توان آزمون‌ها را به منازل هم برد اما در گام نخست تصمیم گرفتیم آزمون آنلاین برگزار کنیم و جزو چهار استان در کشور هستیم که ظرفیت برگزاری آزمون آنلاین را در کشور فراهم کردیم.

گرزین ادامه داد: الگوهای شغلی در دنیای امروز تغییر کرده است و اگر زمانی داشتن مدرک لیسانس شرایط احراز یک شغل بود اما امروز مدرک به معضلی تبدیل شده است و مشکل گشای اشتغال در جامعه ما نیست.

وی با بیان اینکه اشتغال در دنیای امروز از ایده‌های خاص نشات می‌گیرد، ادامه داد: در بحث مشاغل خانگی سه میلیارد و 200 میلیون تومان با بانک ملت تفاهم‌نامه امضا کردیم که تاکنون دو میلیارد و 260 میلیون تومان از این اعتبار جذب و پرداخت شده است و 675 نفر از این تسهیلات برخوردار شدند.

گرزین با تاکید بر گسترش مشاغل خانگی، افزود: 80 درصد صادرات تایوان از محل مشاغل خانگی است.

وی با بیان اینکه کسی که دارای مهارت است در کشور بیکار نمی‌ماند، تصریح کرد: همچنان بسیاری از افراد تصور می‌کنند باید در دانشگاه تحصیل کرده و به سراغ شغل دولتی بروند.

گرزین با اشاره به اینکه در بحث اقتصاد و فرهنگ دچار مشکل هستیم، ادامه داد: شغل‌های یقه سفید در جامعه ما ارجحیت دارد به شغل‌های یقه آبی، چراکه در این زمینه فرهنگ سازی نشده است و بیم آن دارم با پایان رسیدن امسال، شعار اقتصاد و فرهنگ که از سوی مقام معظم رهبری بیان شده، بر زمین بماند.

وی گفت: 70 درصد جویندگان کار، آموزش مهارتی ندارند.

 



    ©2013 APG.ir