تعداد بازدید: 2588

توصیه به دیگران 1

سه شنبه 19 مهر 1384-0:0

ديواري به بلنداي تاريخ

پژوهش مشترك ايران وانگليس بر روي ديوار بزرگ گرگان و ديوار تميشه به پايان رسيد و در ماه‌هاي آينده ابهام‌ها درباره‌ي قدمت اين آثار تاريخي برطرف مي‌شود.


كارشناسان دانشگاه ايدينبرگ بريتانيا به سرپرستي دكتر ابهارد سوئر، با همكاري هيات ايراني به سرپرستي جبرئيل نوكنده، از اوايل شهريورماه گذشته مطالعات خود را بر روي ديوار بزرگ گرگان و ديوار تميشه آغاز كردند و امروز گروه خارجي پس از نمونه‌برداري از اين آثار، كشور را ترك مي‌كند تا با تكميل مطالعات آزمايشگاهي، به پرسش‌هي مطرح درباره‌ي قدمت آنها پاسخ دهد.

نوكنده در اين‌باره گفت: كارشناسان دانشگاه ايدينبرگ و آكسفورد در طول ‌٥٠ روز پژوهش مشترك با گروه ايراني، ديوار گرگان و ديوار تميشه را بررسي كردند؛ انجام مطالعات ژيوفيزيك يكي از بخش‌هاي اين پژوهش بود و اين امكان را به باستان‌شناسان مي‌داد؛ تا پيش از انجام كاوش، درباره‌ي ساختارهاي معماري مدفون در زير خاك، اطلاعات كسب كنند. هرچند متخصصان ايراني نيز مي‌توانستند عمليات ژيوفيزيك را انجام دهند؛ ولي اين گروه با هزينه‌ي خود به مطالعه پرداختند.

وي با اشاره به اين كه قدمت ديوارهاي گرگان و تميشه به روشني مشخص نيست، گفت: تاريخ‌گذاري اين دو اثر به مطالعات دقيق آزمايشگاهي نياز دارد كه متاسفانه آزمايشگاه‌هاي كشور در اين زمينه فعال نيستند و به تاريخ‌گذاري آنها نمي‌توان اطمينان كرد. به همين جهت، رييس بخش آزمايشگاه دانشگاه آكسفورد در هيات حضور داشت و از رسوبات، كوره‌هاي آجرپزي و قسمت‌هاي مختلف اين دو ديوار نمونه‌برداري كردند؛ اين نمونه‌ها، در بهترين شرايط‌ آزمايشگاهي، توسط گروه انگليسي بررسي و نتايج مطالعات آنها تا شش ماه آينده اعلام مي‌شود.

مدير پايگاه ميراث فرهنگي ديوار بزرگ گرگان، سال‌يابي اين دو ديوار تاريخي را مهم‌ترين دستاورد اين پژوهش مشترك دانست و افزود: هر نمونه حدود يك ميليون و ‌٦٠٠ هزار تومان هزينه داشت كه هيات خارجي اين هزينه‌ها را پرداخت كرد و نمونه‌هايي را نيز براي انجام مطالعات زيست‌محيطي برداشت كرد.

ديوار گرگان، به طول ‌٢٠٠ متر، پس از ديوار چين، طولاني‌ترين ديوار تاريخي جهان محسوب مي‌شود كه از شمال گميشان تا بيل كوه در شمال شرقي شهرستان كلاله از استان گلستان امتداد دارد. همچنين دوار تميشه، ‌١٢ كيلومتتر طول دارد و در شهرستان كردكوي واقع است. اين ديوار بين ‌٥/٢ تا ‌٥/٣ متر عرض و ‌٥/٤ متر ارتفاع دارد كه در اواخر دوره‌ي ساساني و احتمالا در زمان پادشاهي خسرو انوشيروان در مقابل دشمنان شمالي ايران ساخته شده است.(isna)



    ©2013 APG.ir