تعداد بازدید: 2320

توصیه به دیگران 1

يکشنبه 24 مهر 1384-0:0

زباله در روستاهاي ساري جولان مي دهد

پس از رفع موقتي مشكل جمع‌آوري زباله شهر ساري، بحران به روستاهاي اين شهرستان كشيده شد.


گفتني است پيش از اين زباله روستاها نيز به محل دفن زباله ساري واقع در روستاي سمسكنده انتقال داده مي‌شد. وسعت محل دفن زباله كه در مسير جنگل زرين‌آباد ساري نزديك روستاي سمسكنده قرار دارد 10 هكتار است و در حال حاضر ظرفيت دفن زباله در اين منطقه پر شده است.
شهرداري ساري به صورت موقت زباله‌هاي سطح شهر را جمع‌آوري و به خارج از استان انتقال مي‌دهد.
شعبان وفايي نژاد مشاور مطبوعاتي شهرداري ساري در اين خصوص  گفت: در حال حاضر زباله‌هاي ساري براي مدت يك ماه با قراردادي كه با يك كارخانه بازيافت منعقد شد، به اين كارخانه حمل مي‌شود و بابت آن 220 ميليون ريال به اين كارخانه پرداخت مي‌شود به علاوه آنكه هزينه حمل زباله به اين منطقه كه 190 كيلومتر با ساري فاصله دارد حدود 100 ميليون ريال است.
به دليل ممانعت اهالي روستاي سمسكنده، روستائيان حاشيه شهر مكاني براي انتقال زباله ندارند و زباله اين روستاها در حاشيه جاده‌ها جمع‌آوري شده و با هجوم جانوران موذي به كيسه‌هاي زباله، محتويات كيسه‌ها به اطراف پراكنده شده و منظره نامطلوبي را به وجود آورده است.
به عنوان نمونه در حاشيه جاده‌ ساري به قائم‌شهر، انباشت زباله منظره بدي را نمايان ساخته و با توجه به موقعيت روستاها و عدم انتقال آن‌ها به محلي براي دفن مي‌تواند مشكلات زيست محيطي و بهداشتي براي روستائيان به وجود آورد. اين داستان ادامه يافت و بعد از تبديل به يك بحران زيست‌محيطي هنوز هم مشخص نيست سرانجام آن به كجا ختم خواهد شد.
روستائيان منطقه معتقدند: شيرابه زباله منابع آب زيرزميني و چاه‌هاي آب منطقه را آلوده كرده و موجب ابتلاي مردم به ويژه كودكان به انواع بيماري‌هاي انگلي و عفوني شده است.
اين مشكل تنها به شهرستان ساري مرتبط مي‌شود، شايد فردا قائم شهر، چالوس، تنكابن رامسر نيز با اين مشكل مواجه شوند. اگر امروز به فكر راه‌حل اساسي نباشيم فردا دير است.
ساري 450 هزار نفر جمعيت دارد و روزانه بيش از 300 تن زباله در اين شهرستان توليد مي‌‌شود.(farsnews)


    ©2013 APG.ir