تعداد بازدید: 3283

توصیه به دیگران 1

دوشنبه 25 مهر 1384-0:0

م مثل مرکبات

مهدي مهرپويان


امسال نيز همچون سال هاي گذشته، باغداران مازندران با احتمال پايين بودن قيمت مركبات نگران فروش محصولات خود هستند.
سال گذشته بسياري از نارنگي ها در سردرخت از بين رفت به اين دليل كه پايين بودن قيمت، صرفه اقتصادي چيدن و فروش اين ميوه را از بين برده بود. هم اكنون هر كيلو نارنگي در بازار شش هزار ريال به فروش مي رسد، واسطه ها در سرباغ به صورت يكجا هر كيلو نارنگي را 800 الي 900 ريال قيمت گذاري مي كنند. باغداران مازندران با اشاره به هجوم دلالان در سرباغ مي گويند: بسياري از واسطه ها با حضور در باغ هاي مركبات خواستار خريد محصول هستند، اما باغداران به دليل پايين بودن قيمت پيشنهادي واسطه ها حاضر به فروش نيستند.
به گفته باغداران با توجه به حذف يارانه سموم هزينه توليد امسال دو برابر شده است. آنان درباره خريد تضميني مركبات نيز اظهار داشتند: هر چند قيمت تعيين شده از سوي شوراي اقتصاد در خريد تضميني مركبات، قيمت پايه را مشخص كرده است اما متاسفانه قيمت هاي اعلام شده در سال گذشته كارشناسي نبوده است.
ابوالحسن سلامي رييس سازمان جهادكشاورزي استان مازندران نيز اظهار داشت: اين استان 93 هزار هكتار باغ مركبات دارد كه از اين سطح 89 هزار هكتار بارور و مابقي نهال است. وي افزود: به مساحت باغ هاي مركبات استان از سال 67 سالانه دو هزار هكتار اضافه شده و اين امر نشان دهنده توجه مردم به توليد اين محصول است.
وي گفت: يك ميليون و 650 هزار تن مركبات در استان توليد مي شود كه يك ميليون و 200 هزار تن آن را انواع پرتقال تشكيل مي دهد و مابقي زيركشت انواع درخت نارنگي است. سلامي به مشكلات موجود در بازرگاني و فروش مركبات اشاره كرد و خواستار حضور فعال تر باغداران دربعد از توليد محصول شد.
وي هم چنين از اختصاص 300 ميليارد تسهيلات توسط وزارت بازرگاني براي خريد مركبات خبر داد و افزود: براي كمك به مشكلات باغداران تمام امكانات حمل و نقل اين سازمان و شركت وابسته در اختيار سازمان تعاون روستايي قرار خواهد گرفت تا محصول كشاورزان را خريداري كند.
كشاورزان و باغداران مازندران همه ساله با تمامي مشكلات مراحل مختلف كاشت، داشت و برداشت انواع محصولات به خصوص مركبات، برنج، سويا و كلزا را با رنج بسيار پشت سر مي گذارند، اما هنگام فروش حاصل دسترنج خود با مشكل مواجه مي شوند، پس بايد براي رفع اين معضل كه همه ساله گريبانگير كشاورزان است از سوي مسئولان چاره انديشي شود.(iana)


    ©2013 APG.ir