تعداد بازدید: 6928

توصیه به دیگران 1

سه شنبه 26 مهر 1384-0:0

فرمانده پليس راه مازندران:رضايت نسبي داريم

وضعيت حوادث جاده اي در مازندران چگونه است؟



استان مازندران با 24091 كيلومتر مربع مساحت و 2603008 نفر جمعيت از شمال به درياي خزر , از مغرب به استان گيلان , از جنوب به استان هاي سمنان و تهران و از شرق به استان گلستان محدود است . تعداد 16 شهرستان , 36 شهر , 38 بخش و 104 دهستان تحت پوشش استان مازندران وجود دارد كه 43 درصد از شهرهاي اين استان در طول نوار ساحلي درياي خزر واقع شده اند.
مازندران تنها استاني است كه با سه محور (هراز , كندوان و سواد كوه ) با مركز كشور مرتبط بوده و سه فرودگاه ساري , نوشهر و رامسر ارتباط هوايي آن را با ساير نقاط كشور برقرار نموده و راه آهن سراسري نيز از آن عبور مي كند. علاوه بر آن جاده هاي ساحلي استان مازندران از رامسر تا بابلسر به طول 220 كيلومتر و با فاصله 10 الي 300 متر از كنار دريا مي گذرد . همچنين بندر اميرآباد يكي از بنادر فعال استان مازندران است كه در آن نقل و انتقالات دريايي و صادرات و واردات صورت مي گيرد.
استان مازندران باتوجه به موقعيت طبيعي و جغرافيايي يكي از استان هاي برتر كشور در زمينه گردشگري به ويژه در بخش طبيعت گردي محسوب مي شود . و در طول سال متجاوز از 12 ميليون نفر گردشگر داخلي و بيش از 20 هزار توريست خارجي به منظور گذراندن اوقات فراغت از اين استان ديدن مي كنند.

 علاوه بر اين استان مازندران در مسير دسترسي به مشهد مقدس قرار دارد و سالانه هزاران نفر زائر با وسايل نقليه عمومي و خصوصي از شهرها ومناطق مازندران به قصد زيارت مرقد مطهر حضرت ثامن الحجج , عبور مي كنند. مجموع راه هاي استان مازندران به 9692,5 كيلومتر شامل 964,5 كيلومتر اصلي و 8746 كيلومتر فرعي بالغ مي گردد كه راه هاي فرعي استان مازندران به لحاظ مسافر خيز بودن و تردد گردشگران جهت ديدن و بهره مندي از سواحل دريا , پارك هاي جنگلي , غارها , آبشارها , رودخانه ها , آبهاي سرد و گرم معدني , چشمه ها , تالاب ها , درياچه ها و ساير جاذبه هاي طبيعي و جاذبه هاي گردشگري تاريخي و فرهنگي نظير مقبره مير بزرگ آمل , برج لاجيم سوادكوه , برج اسكت سواد كوه , مجموعه تاريخي فرح آباد ساري و عباس آباد بهشهر , قلعه پولاد بلده نور , كندلوس نوشهر و.. و فعاليت هاي متنوع زراعي , شيلاتي , صنعتي و معدني , همچون راه هاي اصلي اين استان از بار ترافيكي سنگيني در طول سال برخوردار است اين در حاليست كه امكانات , تجهيزات , اعتبارات و نيروي انساني پليس مازندران براي شرايط ثابت اين استان در نظر گرفته شده و براي شرايط ويژه آن در طول سال بويژه در فصل تابستان و ايام نوروز كه جمعيت استان با احتساب گردشگران و مسافران به پنج برابر جمعيت ثابت آن بالغ مي گردد , چاره انديشي به عمل نيامده و جايگاه ويژه توريستي و ارتباطي اين استان لحاظ نگرديده است .
سرهنگ سيف الله دلاويز فرمانده پليس راه استان مازندران با اشاره به اينكه در مجموع محورهاي استان مازندران , 201 نقطه حادثه خيز وجود دارد , گفت : ازمجموع 201 نقطه حادثه خيز در محورهاي استان مازندران , 75 نقطه , نقاط حادثه خيز بحراني هستند كه با پي گيري هاي دستگاه هاي ذي ربط جهت ساماندهي اين هفتاد و پنج نقطه حادثه خيز بحراني , اعتباراتي در اختيارات اداره كل راه و ترابري استان مازندران قرار گرفته و در گام نخست محور ساري قائمشهر به طول 16 كيلومتر ساماندهي شده و 13 بريدگي طول مسير آن به چهار بريدگي كاهش پيدا كرده و تصادفات در آن عمدتا از جرحي و فوتي به خسارتي تغيير يافته است .
سرهنگ دلاويز با اشاره به عدم تناسب امكانات , تجهيزات , اعتبارات و نيروي انساني با شرايط توريستي , اقتصادي , زراعي , صنعتي و معدني استان مازندران , گفت : در طول ايام تابستان سال جاري آن گونه كه مردم استان , گردشگران و مسافران شاهد بوده اند , پليس مازندران با بهره گيري از يگان ويژه فرماندهي انتظامي مازندران در جهت پيشگيري از تصادفات و سوانح رانندگي و تخلفات بصورت خيزشي و ايثارگرانه عمل كرده و با استقرار در محورهاي استان بويژه 75 نقطه حادثه خيز بحراني , ميزان تصادفات وسوانح رانندگي را كاهش داده بگونه اي كه در مقايسه با سال قبل , تصادفات در بخش جرحي 45 درصد و در بخش خسارتي 27 درصد كاهش يافته است .
علاوه بر اين , از ابتداي سال جاري در بخشي از مناطق حادثه خيز , پليس مازندران با استقرار هفت دستگاه كانكس در كاهش تصادفات نقش موثري را ايفا كرده است .
سرهنگ دلاويز با اشاره به ايثارگري هاي نيروهاي پليس مازندران درراستاي تامين امنيت و كنترل مسايل ترافيكي , اظهار داشت : در تابستان امسال پليس راه مازندران علي رغم برخورداري از امكانات , تجهيزات و نيروي انساني براي جمعيت ثابت استان , ايثارگرانه به 15 ميليون نفر گردشگر و مسافر تابستاني خدمات ارائه داده است .
وي افزود : پليس راه مازندران با همكاري يگان هاي ويژه فرماندهي انتظامي استان با استقرار فيزيكي در محورها و نقاط حادثه خيز بويژه نقاط حادثه خيز بحراني , در كاهش تصادفات و تخلفات رانندگي اهتمام ورزيده است .
فرمانده پليس راه مازندران اضافه كرد : با افزايش يك ميليون دستگاه خودرو و صدور يك ميليون و دويست هزار فقره گواهينامه جديد , اين انتظار منطقي است كه با كمك ارگان هاي مرتبط در امور ترافيك , محورها , جاده ها و نقاط حادثه خيز بخصوص نقاط حادثه خيز بحراني و يا پليس به سيستم كنترلي هوشمند مجهز شوند و با توجه به قلت امكانات و نيروي پليس مازندران در مواجهه با حضور گردشگران و مسافران استان كه در طول سال ميزان پنج برابر جمعيت استان را به خود اختصاص مي دهند , از سيستم هاي نرم افزاري بهره گيري شود. كه يقينا تجهيز پليس و محورها و نقاط حادثه ساز استان به سيستم هاي هوشمند , علاوه بر روان سازي ترافيك و نظارت دقيق بر تردد وسايل نقليه , بستر كنترل تخلفات و تصادفات رانندگي و پرداخت بهاي تخلف توسط افراد متخلف بويژه متخلفين حرفه اي رانندگي بدون دخالت پليس را فراهم مي آورد.

سرهنگ سيف الله دلاويز با تاكيد بر ضرورت توسعه تجهيزات و تقويت پليس راه مازندران با توجه به ويژگي هاي جغرافيايي , طبيعي , گردشگري و حرفه اي استان گفت : در اين زمينه همت والاي مسئولين و ارگان هاي ذيربط استان بايد به كمك پليس مازندران بيايد. چرا كه اين امر , امري حياتي براي استان و گردشگران و مسافران استان است .
فرمانده پليس راه مازندران با اشاره به اين كه افزايش جرايم رانندگي مصوبه هيئت دولت اهرم بازدارنده تخلفات رانندگي از نوع انساني است , گفت : افزايش جرايم بايد به تناسب زمان صورت بگيرد.
سرهنگ دلاويز با تاكيد بر توسعه آموزش و رشد فرهنگي در زمينه امور ترافيك و رانندگي , خاطرنشان ساخت : 75 الي 85 درصد تصادفات رانندگي به عامليت انساني و تخلف رانندگان صورت مي گيرد. بنابراين آموزش , رشد فرهنگ و فرهنگسازي در زمينه مسايل ترافيكي ضرورتي اجتناب ناپذير و يك اقدام بنيادين در راستاي كاهش تصادفات از 85 درصد به سمت و سوي اندك است و رشد فرهنگ عمومي در زمينه مسايل ترافيك در ايمن سازي اجتماعي نقش تعيين كننده اي دارد.
فرمانده پليس راه مازندران با اشاره به طرح جديد صدور گواهينامه هاي رانندگي , اظهار داشت : اين طرح چون باآموزش عجين است , اقدام مثبت و مطلوبي در راستاي بهينه سازي ترافيك و كاهش تصادفات و سوانح رانندگي به شمار مي رود.
سرهنگ دلاويز با اشاره به دو نرخي شدن بنزين گفت : اين اقدام در زمينه مسايل ترافيكي تعيين كننده نيست اما در راستاي بهينه سازي آن تاثيرگذار است .
فرمانده پليس راه استان مازندران با تاكيد بر تقويت و كنترل هر چه بهتر ناوگان هاي عمومي مسافربري و باربري در استان مازندران , اظهار داشت : در زمينه ضريب ايمني ناوگان هاي عمومي مسافربري در استان مازندران رضايت نسبي داريم . اما از وضعيت نظارت و كنترل ناوگان هاي باربري عمومي در استان راضي نيستيم .
وي افزود : انتظار مي رود ارگان هاي ذيربط نظارت كارآمدي براي امور ناوگان عمومي باربري استان مازندران داشته باشند.
فرمانده پليس راه مازندران ضمن تقدير از مساعدت و حمايت فرماندهي انتظامي , استانداري , شوراي ترافيك , اداره كل راه و ترابري , سازمان حمل و نقل و پايانه ها , پزشكي قانوني و ساير دستگاههاي ذيربط در ساماندهي ترافيك وايمن سازي محورها و جاده هاي استان در راستاي كاهش تصادفات و تقليل خسارات جاني سوانح رانندگي در استان گفت : در تابستان امسال و با همراهي يگان هاي ويژه و معاونت هاي فرماندهي انتظامي استان مازندران تمهيدات ويژه اي در محورها وجاده هاي استان به كار گرفته شد و در نتيجه اين تمهيدات ويژه , در شهريورماه سال جاري در مقايسه با شهريورماه سال 83 , ميزان تصادفات منجر به فوت در محورها وجاده هاي استان 13 درصد كاهش يافته است .
وي افزود : در شش ماهه اول سال جاري در مقايسه با مدت مشابه در سال قبل در مجموع تصادفات حادث شده در مازندران , تعداد تصادفات منجر به فوت 7/6 درصد , تعداد فوت شدگان سوانح رانندگي 2/9 درصد , تعداد تصادفات منجر به جرح 8/22 درصد و تعداد مجروحين حوادث رانندگي 14 درصد كاهش نشان مي دهد.(jomhourieslami)



    ©2013 APG.ir