تعداد بازدید: 6252

توصیه به دیگران 2

شنبه 23 اسفند 1393-4:13

خردادماه در ساری؛

همایش ملی «میرزا محمود فدایی تلاوکی مازندرانی» برگزار می شود

مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران: برای برگزاری این همایش و شناساندن مرحوم فدایی باید از همه ظرفیت‌های مادی و معنوی استان بهره برد..


مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، اشکان جهان آرای: چهارمین نشست کمیته علمی و اجرایی نخستین همایش ملی «میرزا محمود فدایی تلاوکی مازندرانی» با حضور اعضای شورای سیاستگذاری این همایش در دفتر مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مازندران برگزار شد. این همایش قرار است خرداد سال آینده در ساری برگزار شود. بر اساس فراخوان منتشر شده، مهلت ارسال مقالات به دبیرخانه این همایش نیز تا 30 فروردین خواهد بود.

نیاز به همکاری دستگاه‌های استان
دبیر اجرایی همایش در این مراسم با بیان این‌که تاکنون برخی مقدمات کار انجام شده است و در حال هماهنگی برای برگزاری پیش‌نشست‌ها و ورود به مرحله اصلی همایش هستیم، گفت: با توجه به این‌که اداره کل اوقاف و امور خیریه یکی از نهادهای متولی انجام این گونه اقدامات محسوب می‌شود، نشست با مسئولان اداره کل اوقاف و امور خیریه استان نخستین نشست رسمی پیش از این همایش محسوب می‌شود. پس از این نشست نیز در هفته جاری قرار است جلسه‌ای با نماینده محترم ولی فقیه در استان مازندران داشته باشیم.

 «حسینعلی رضایی» افزود: مجموعه آثار این مدیحه‌سرای اهل بیت‌(ع) در یک نوبت منتشر شد و مرحله دوم نیز قرار است تا 25 اسفند به چاپ برسد. فراخوان همایش نیز منتشر شد و در اختیار مراکز علمی، مذهبی و ادبی قرار گرفت.

  وی اظهار کرد: برای برگزاری این همایش به حمایت دستگاه‌های فرهنگی و اجرایی استان به منظور تأمین محل برگزاری همایش و اسکان مهمان‌ها و همچنین پذیرایی و تهیه هدایا نیاز داریم.

وعده همکاری نهادهای اجرایی
  دبیر علمی این همایش نیز با بیان این‌که تاکنون بیش از 10 جلسه علمی برای بهتر برگزار شدن این همایش داشتیم، گفت: نشست‌های علمی مختلفی را با استادان ادبیات دانشگاه‌های استان داشتیم. همچنین با حمایت اداره اوقاف و امور خیریه 5هزار نسخه از مقتل این شاعر اهل بیت(ع) که با تلاش «فریدون اکبری شلدره‌ای» گردآوری شد، خریداری و در سراسر کشور توزیع شد. خوشبختانه نسخ جدیدی از مرحوم فدایی مازندرانی در استان‌های دیگر یافته شده است که در چاپ جدید این نسخ نیز وارد شده‌اند.
  «علی رمضانی پاجی» افزود: پوستر فراخوان آماده شد و پس از رونمایی به بیشتر دانشگاه‌های فعال در زمینه ادبیات و علوم دینی کشور فرستاده شد. فراخوان همایش در 3 سایت معتبر کشوری در زمینه فراخوان نیز منتشر شده است.

وی با بیان این که تاکنون ارسال نزدیک به 50 مقاله به دبیرخانه پیش‌بینی می‌شود. همایش برای پربارتر بودن زیر نظر فرهنگستان زبان و ادب فارسی فعالیت خواهد کرد. همچنین در برگزاری این همایش اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرداری و شورای اسلامی ساری، استانداری، دانشگاه مازندران و چندین نهاد دیگر قول همکاری دادند که امیدواریم از ظرفیت این نهادها برای بهتر برگزار شدن همایش بتوانیم بهره‌مند شویم.

رمضانی اظهار کرد: فدایی تلاوکی علاوه بر این‌که یک چهره مذهبی است، شخصیتی انقلابی و تاریخی نیز به حساب می‌آید. در اشعار ایشان به موارد تاریخی مرتبط با مازندران مانند حمله روس‌ها به این استان نیز مشاهده می‌شود که نشان دهنده دید گسترده این چهره برجسته مذهبی و ناشناخته استان است.

  عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان خاطرنشان کرد: بزرگترین مشکل ما چاپ مجموعه آثار این شاعر است که امیدواریم با حمایت اوقاف و شهرداری ساری این مشکل برطرف شود. برای معرفی فعالیت‌ها و شناساندن همایش نیز مذاکراتی با مسئولان صدا و سیمای تبرستان داشتیم و قرار است در نشست با مدیرکل این سازمان در این زمینه اهداف و اقدامات را نهایی کنیم. ضمن این‌که به برگزاری نشست‌هایی با علمای دینی کشور نیز نیاز است.

آمادگی صدا و سیما برای همکاری
مدیرآموزش و پژوهش صدا و سیمای مازندران نیز در این نشست از آمادگی صدا و سیمای تبرستان برای همکاری با ستاد برگزاری این همایش ملی خبر داد و گفت: در حوزه رسانه‌ای آماده انجام فعالیت‌های مختلف در دو رسانه صدا و سیما هستیم.

 «رحمت رزاقی» با بیان این‌که هماهنگی‌ها برای برگزاری نشست با مدیرکل صدا و سیمای استان هم انجام می‌شود، افزود: برای معرفی بیشتر این چهره مذهبی و علمی استان و همچنین برجسته کردن همایش، می‌توانیم از یک هفته پیش از زمان برگزاری همایش در برنامه‌های مختلف رادیویی و تلویزیونی نسبت به معرفی همایش و اهداف آن اقدام کنیم.

از تلاوک تا هند
  یکی از اعضای شورای سیاستگذاری همایش ملی «میرزا محمود فدایی تلاوکی مازندرانی» هم با بیان این‌که ما در پی کشف مقابر نیستیم و به دنبال شناساندن مفاخر هستیم، گفت: «میرزا محمود فدایی» سال 1200 در روستای تلاوک به دنیا آمد و بین سال‌های 1280 تا 1282 درگذشت. وی پس از تحصیل در مکتبخانه‌های روستایی، به حوزه علمیه ساری رفت. پس از مدتی هم برای ادامه تحصیل به حوزه علمیه نجف اشرف رفت و حدود 7 سال در این حوزه علمیه به کسب دانش پرداخت و به درجه اجتهاد رسید. ایشان مدتی هم برای تبلیغ دین و علوم اسلامی به هند سفر کرد.

«محمدتقی ذلیکانی» با بیان این‌که بنا به روایات منتسب به خود شاعر، لقب «فدایی» به این شاعر اهل بیت(ع) در خواب از سوی امام حسین(ع) به وی داده شد، افزود: ایشان یکی از بنیانگذاران تعزیه‌خوانی در مازندران بودند که این هنر مذهبی و ارزشی را به تدریج در مناطق مختلف استان رواج دادند. هنوز هم در بسیاری از نقاط استان مجالس تعزیه با نسخه‌های فدایی تلاوکی برگزار می‌شود.

  وی اظهار کرد: هر سال در روز 11 محرم مجلس تعزیه امام حسین(ع) در روستای تلاوک برگزار می‌شود که این مراسم به دلیل قدمت و ویژگی‌های ارزنده آن سال 92 در فهرست میراث ملی به ثبت رسید. بنیانگذار این مجلس تعزیه مرحوم فدایی تلاوکی بود. این مجلس تا زمانی که وی در قید حیات بود در روز عاشورا برگزار می‌شد. اما درگذشت میرزا محمود فدایی در روز عاشورا سب شد تا این مجلس در سال درگذشت وی یک روز بعد برگزار شود و از همان سال سنت تعزیه 11 محرم در تلاوک پابرجا ماند.

  این پژوهشگر ادبیات و تاریخ با اشاره به ویژگی‌های برجسته مقتل فدایی تلاوکی خاطرنشان کرد: مقتل مرحوم فدایی به تأسی از «محتشم کاشانی» و «سلیمان صباحی بیدگلی» در قالب ترکیب‌بند است. اما ویژگی برجسته اثر وی این است که نخستین مقتل منظوم تاریخ ادبیات فارسی است و بزرگترین اثر عاشورایی در سطح ملی محسوب می‌شود. مقتل مرحوم فدایی بدون احتساب مراثی بیش از 4 هزار بیت در قالب ترکیب‌بند دارد که یک اثر استثنایی محسوب می‌شود.

عضو شورای سیاست گذاری این همایش افزود:همچنین یکی از شاهکارهای این شاعر اهل بیت(ع) سرودن قصیده‌ای 314 بیتی با ردیف تشنه است. مجموع اشعار به جا مانده از ایشان در مراثی و مقتل به حدود 8 هزار بیت می‌رسد.

وی ادامه داد: فدایی شاعری ناشناخته است که برخی اشعارش امروز از زبان مداحان بدون آن‌که نام سراینده آن را بدانند در سراسر کشور خوانده می‌شود. شعر معروف «ای صبح صادق وا مشو» که هر صبح عاشورا خوانده می‌شود یکی از این اشعار است. خوشبختانه با تلاش نزدیک به 30 ساله آقای «فریدون اکبری شلدره‌ای» این مجموعه گردآوری شد.

فدایی به جهان تشیع تعلق دارد
مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران هم با استقبال از انجام این اقدام و شناساندن این چهره مذهبی استان به کشور و جهان تشیع، گفت: این افراد علاوه بر این‌که مفاخر استانی و ملی هستند، چهره‌های برجسته اسلام و تشیع محسوب می‌شوند که متأسفانه گمنام مانده‌اند. توضیحات و آثار نشان می‌دهد که ایشان فردی برجسته بودند که تاکنون معرفی نشدند.

حجت‌الاسلام «ستار علیزاده» با بیان این‌که شناسایی مفاخر اینچنینی بسیار مهم و ارزشمند است، افزود: مازندران در این حوزه سرمایه‌های بیشماری دارد که باید شناسایی و شناسانده شوند. نمی‌توان از این‌که نخستین مقتل منظوم تاریخ ادبیات فارسی یک مازندرانی است به سادگی گذشت.

 وی اظهار کرد: برای برگزاری این همایش و شناساندن مرحوم فدایی باید از همه ظرفیت‌های مادی و معنوی استان بهره برد. ما نیز برای برگزاری این همایش و معرفی این چهره به کشور و عالم تشیع هر کاری که در توان‌مان باشد انجام خواهیم داد.

 این مسئول خاطرنشان کرد: نسل جدید ما به شناختن این افراد نیاز دارند. باید چنین افرادی را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار دهیم و به ابعاد مختلف شخصیتی آن‌ها دست یابیم.


  • طباطبایی نیاپاسخ به این دیدگاه
    شنبه 29 فروردين 1394-9:40

    درود
    از همت عالی تمام دست اندرکاران خدوم مخصوصا محبت های سرور بزرگوار جناب دکتر رمضانی نهایت سپاس گزاری دارم .

    • محمدرضا نیکخواه- مداح اهل بیتپاسخ به این دیدگاه 2 0
      دوشنبه 25 اسفند 1393-16:23

      با تقدیر از زحمات دکتر فریدون اکبری شلدره و جناب زلیکانی.ازکتابی که استاد فریدون اکبری با نام( منظومه فدایی مازندرانی)نوشت تقدیر و تشکر میکنم.چون مورد احترام همه مردم ایران و مسلمانان و شیعیان و تخصیصا جامعه مداحان می باشد

      • محمدتقی زلیکانیپاسخ به این دیدگاه 7 1
        شنبه 23 اسفند 1393-23:26

        ضمن سلام و خسته نباشید به دست اندرکاران محترم سایت مازند نومه.
        بنده درباره ی تاریخ ثبت ملی مراسم تعزیه ی روز یازدهم محرم روستای تلاوک، به جای سال 1391 خورشیدی، سال 1392 اعلام کردم که بدین وسیله خواهشمندم درصورت امکان اصلاح فرمایید.
        با سپاس.

        • شنبه 23 اسفند 1393-11:23

          به نام خدا
          بي اندازه مايه خوشحالي است كه دلسوزاني آمده اند تا از مفاخر سرزمين ما تجليل كنند ؛ مفاخري كه مغفول مانده اند . اينها ، گنج هاي پنهاني هستند كه بايد كشف شوند و جلا يابند و در روح و ذهن مردم دميده شوند . اين حركت ها ستودني است . اگر مي خواهيد اين چنين مفاخري در تاريخ زنده بمانند ، به عنوان يك دلسوز ، هشدار مي دهم ، اين مفاخر ، شخصيت هايي هستند كه نبايد در قبضه جناح دولتي با اميال سود جويانه و تبليغات منفعت طلبانه قرار بگيرند . پر و بال فدايي را نبايد در اتاق هاي اين چنيني قيچي كرد . هنر امثال فدايي در كانال هاي محدود مي خشكد . روح فدايي را در ذهن خلاق جامعه و در ذهن مردم جاري كنيد .

          • شنبه 23 اسفند 1393-9:42

            باتشکر از دکتر رمضانی و فعالیتهای علمی ایشان

            • شنبه 23 اسفند 1393-9:23

              آقای ذلیکانی! تلاش 30 سالۀ آقای شلدره چرا باید به نام و کام شما تمام شود؟؟؟؟

              • محمدتقی زلیکانیپاسخ به این دیدگاه 11 1
                يکشنبه 24 اسفند 1393-15:45

                سلام و احترام به جناب آقای مهدی.
                الف: چنانچه با روحیات این جانب آشنایی داشته باشید، هرگز چنین فرمایشی نمیکردید.
                ب: ماهیت این جلسه، صرفا معرفی این شاعر عاشورایی به متولیان محترم اداره کل اوقاف استان بوده است.
                ج: قبل از بنده در این جلسه، سایر اعضای محترم ستاد اجرایی اشارات مختصری درباره ی فدایی بزرگ داشته اند.
                د: از آنجایی که پایان نامه ی مقطع کارشناسی ارشد بنده با عنوان «بررسی و تحلیل فرهنگ عاشورا در مقتل میرزا محمود فدایی» بوده است، و نیز افتخار هم زادگاهی بودن این حقیر با مرحوم فدایی دلیلی شد تا دوستان حاضر در جلسه، توضیحات تکمیلی و بیشتر را، به بنده واگذار نمایند تا سخنی بیشتر درباره ی این مرد بزرگ گفته شود.
                هـ: بنده درباره ی فدایی شناسی، همواره خود را شاگرد جناب آقای دکتر فریدون اکبری شلدره ای دانسته و میدانم و اتفاقا در همان جلسه همانند سایر جلسات و مجامعی که سخنی درباره ی فدایی گفته ام، خود را وامدار زحمات جناب ایشان دانسته ام.
                و: دلیل مهم تر اینکه، آقای دکتر اکبری در تهران تشریف دارند و امکان حضور ایشان در آن جلسه نبود. چنانچه ایشان تشریف می آوردند، بنده به احترام ایشان هرگز لب به سخن نمی گشودم.
                ز: ضمن اینکه زندگی نامه ای که در پایان نامه ی خود برای مرحوم فدایی نوشته ام را قبلا برای استاد اکبری ارسال داشته و از کار ناچیزی که انجام داده ام، ایشان بنده را تشویق و تایید نموده اند.
                امیدوارم که قانع شده باشید. باز هم فرمایش شما را روی چشم قرار می دهم


              ©2013 APG.ir