تعداد بازدید: 7088

توصیه به دیگران 2

شنبه 23 اسفند 1393-6:59

خدمتگزار: بندر امیرآباد منطقه آزاد می شود

مدیرکل بندر امیرآباد: ترمینال های بندر را رقابتی کردیم/دنبال تنوع کالا در بندر امیرآباد هستیم/راه سازی از وظایف بندر نیست، اما در حال راه سازی مسیر بندر به رستمکلا هستیم.


مازندنومه؛ سرویس اقتصادی، مینامحسن پور: نشست خبری مدیرکل سازمان بنادر و دریانوردی و منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد، صبح شنبه در سالن کنفرانس این سازمان برگزار شد.

علی خدمتگزار دراین نشست گفت: در نیمه دوم سال با کوله باری از مشکلات و گرفتاری ها مسئولیت را برعهده گرفتیم و به خاطر کار زیاد، فاصله ای بین بندر و رسانه ها ایجاد شد، ولی در سال جدید روابط بیشتری با رسانه ها خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه بندر دارای 1060 هکتار زمین و به عنوان سومین بندر پشتیبانی کشور است، افزود: از نظر تناژ هم چهارمین بندر کشور هستیم.

مدیر سازمان بنادر با اشاره به اینکه هدف ما این است که سال آینده جایگاه بندر را در این زمینه به ردیف سوم برسانیم، تصریح کرد: امیرآباد تنها بندر کشور است که دارای اسکله رو روی ریلی است.

وی با بیان اینکه هاب غلات بنادر شمالی کشور هستیم، گفت: امیرآباد کریدور شمال-جنوب است و این شعار نیست و ثابت شده که 30 درصد هزینه ها و 40 درصد ترانزیت ها را کاهش می دهد.

این مسوول با اشاره به 16 کیلومتر ریل گذاری در بندر، ابراز داشت: سیاست ما این است که ریل گذاری را در بندر امیرآباد نهادینه کنیم.

این مسوول با بیان اینکه بندر رو به رشد است و توسعه روزافزون دارد، تصریح کرد: از وجود نیروگاه برق بخش خصوصی هم استفاده می کنیم. سال آینده هم بخش خصوصی دیگری در این زمینه فعال می شود تا رقابتی شود.

وی با اشاره به ارتقای شاخص های عملیاتی در بندر امیرآباد گفت: به عنوان دومین بندر توانستیم پکیج کشتی هایی که وارد بندر می شوند را مدیریت کنیم.

خدمتگزار با بیان اینکه ترمینال های بندر را رقابتی کردیم که اتفاق خوبی بود، افزود: ورودی و خروجی گمرک از مشکلات ما بود و توانستیم ورودی گمرک را از شش و سی دقیقه صبح تا نیمه شب باز نگه داریم.

وی با اشاره به اینکه برنامه داریم سال آینده ورودی و خروجی بندر از نظر باسکول مجزا باشد، خاطرنشان کرد: شعبه ریالی و ارزی بانک ملی را در بندر راه اندازی کردیم که در اردیبهشت ماه افتتاح می شود.

خدمتگزار با بیان اینکه وقتی کالا وارد کشور می شود باید بیمه شود، افزود: این اتفاق در گذشته صورت نمی گرفت و این خدمات اکنون ارائه می شود.

مدیرکل بندر امیرآباد گفت: توان تجهیزاتی ما به لحاظ شرایط خاص کشور، ضعیف بود و برنامه ریزی کردیم دو دستگاه جرثقیل 57 تنی که دو سال خارج از سرویس بود را راه اندازی کنیم.

خدمتگزار با اشاره به اینکه غلات شرایط خاص خود را دارد، افزود: تا پایان سال، 5 دستگاه مکنده کنونی به 10 دستگاه افزایش می یابد که این سرمایه گذاری از طریق بخش خصوصی اتفاق می افتد.

وی با بیان اینکه سیاست ما این است که تجهیزات نوین وارد بندر شود، اظهار کرد: ظرفیت ما سال آینده از 4.5 میلیون تن به 5.5 میلیون تن افزایش می یابد.

این مسوول با اشاره به توجه به سیستم آی تی در بندر امیرآباد، ادامه داد: ایجاد چتر وایرلس یکپارچه در محوطه های عملیاتی و اداری به مساحت 257 هکتار برای سهولت ارتباط، از دیگر اقدامات ما است.

وی از کاهش 33 درصدی انتظار نوبت کشتی در لنگرگاه خبر داد و افزود: مشکلات لنگرگاه، مشکلات بندری نیست زیرا سیاست ما این است که کشتی به محض ورود به لنگرگاه، به سرعت وارد بندر شده و بار را تخلیه کند.

خدمتگزار با اشاره به رشد 4 درصدی ورود کشتی به بندر، تصریح کرد: ترانزیت سوخت به مدت چهار سال در بندر فعال نبود و ما از بهمن ماه ترانزیت سوخت برای بنزین را راه اندازی کردیم.

وی با اشاره به رشد 321 درصدی حمل و نقل ریلی در 6 ماه دوم سال93، گفت: 120 هزار تن حمل کالا از طریق واگن انجام شد و سیاست دولت هم بر افزایش حمل و نقل ریلی است.

خدمتگزار با بیان اینکه دنبال تنوع کالا در بندر امیرآباد هستیم، ادامه داد: تاکنون رشد 34 درصدی آهن آلات و 80 درصدی غلات در بندر داشته ایم.

وی با اشاره به اینکه سال آینده فاز نخست بندر افزایش و ظرفیت بندر از 9 به 14 پست ارتقا می یابد، گفت: وظایف بندر 25 مورد است و راه سازی از وظایف بندر نیست، اما در حال راه سازی مسیر بندر به رستمکلا هستیم.

این مسوول با بیان اینکه بندر امیرآباد دارای 16 کیلومتر ریل و راه آهن است، تصریح کرد: باسکول دیجیتال برای توزین کالا نداشتیم که سال آینده باسکول دیجیتال بندر راه اندازی می شود.

وی با اشاره به اینکه امیرآباد به عنوان مرکز نجات و تجسس بنادر شمال کشور است، ابراز داشت: همه تجهیزات نصب شده است و همکاران ما در این زمینه فعالیت می کنند.

خدمتگزار با اشاره به راه اندازی سامانه هواشناسی در بندر، اظهار کرد: همیار ناجی را برای ایام نوروز داریم تا اگر اتفاقی در سواحل بیفتد به مسافران خدمات ارائه کنند که این افراد داوطلب هستند.

وی ادامه داد: کاهش حوادث از 13 سانحه در سال 92، به 7 سانحه در سال 93 داشتیم.

خدمتگزار با اشاره به اینکه در نیمه دوم سال حدود یکصد میلیارد تومان جذب سرمایه گذار در بندر داشتیم، تصریح کرد: 350 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی هم جذب می شود.

وی همچنین گفت: در بندر امیرآباد منتظر کسی نمی مانیم، سرمایه گذار ایرانی آمد حرف زد و رفت و دیگر پیگیری نکرد، اما اکنون سرمایه گذاران خارجی متقاضی هستند که تقاضای برخی پذیرفته شده و دیگر تقاضاها در حال بررسی است.

وی با بیان اینکه از 25 وظیفه ما دو وظیفه مهم ایمنی و نجات افراد و مقابله با آلودگی آب دریا ناشی از تردد کشتی است، ابراز داشت: در این راستا بیش از یک میلیارد تومان تجهیزات و تیم مبارزه با آلودگی دریایی داریم.

خدمتگزار اضافه کرد: بحث کنوانسیون مارپل در همین راستا است. کشتی هایی که وارد دریا می شوند را بررسی می کنیم و گواهینامه و رسید را مبنی بر اینکه فاضلاب و مواد زاینده تحویل بندر شده و وارد دریا نشده است، از بنادر دریافت کنند.

وی با اشاره به ایجاد کمیته اشتغال در بندر امیرآباد، گفت: نیروها بر اساس ارزیابی جذب می شوند. از روزی که آمدم هیچ سرمایه گذاری حق اخراج نیرو را ندارد، مگر اینکه آن نیرو مشکل داشته باشد و من از فرد خلافکار حمایت نمی کنم.

خدمتگزار ادامه داد: در بحث اشتغال در بندر، اولویت با مازندرانی ها و مخصوصا بهشهری ها است.

خدمتگزار در بخش دیگری از نشست از تبدیل بندر امیرآباد به منطقه آزاد در اردیبهشت 94، همزمان با سفر ریاست جمهوری به مازندران خبر داد و افزود: منطقه آزاد فعالیت و حمایت بیشتری می طلبد و ما تمام توان خود را به کار خواهیم گرفت.

در ادامه جلسه خبرنگاران به طرح پرسش از مدیرکل سازمان بنادر و دریانوردی امیرآباد پرداختند.

با توجه به اینکه خدمتگزار تجربه مدیریت در بنادر مختلف کشور دارد، یکی از پرسش های مطرح شده دخیل بودن یا نبودن روابط سیاسی در انتصاب او به سمت مدیریت بندر امیرآباد بود که چنین پاسخ داد: این از بدیهیات کشور ماست و در مازندران بیشتر است اما در گیلان این گونه نیست.

*در حوزه فرهنگی فعالیت های زیادی انجام داده ایم

در این جلسه خدمتگزار به پرسش های خبرنگار مازندنومه هم پاسخ داد.

#با توجه به این که 6 نماینده مازندرانی امسال در کمیسیون تلفیق بودند، آیا انتظارات شما از بودجه سال94 در بخش بنادر و دریانوردی در سطح کشور و استان برآورده شده است؟

-ما ارگان درآمد-هزینه هستیم و هرچه درآمد داریم، هزینه می کنیم و از دولت کمک نمی گیریم و حتی به دولت هم کمک می کنیم.

#برنامه و طرح های شما برای کمک به توسعه فرهنگی استان چیست و مشارکت بندر در امور فرهنگی و هنری مثل حمایت از کتاب و سینما و جشنواره های فزهنگی و هنری استان در چه حد است؟

-در حوزه فرهنگی هم فعالیت های زیادی انجام داده ایم از جمله فعال کردن تیم ورزشی بانوان و در خصوص برنامه های حمایتی حوزه فرهنگ، اگر موردی به ما معرفی شود حتما بررسی خواهیم کرد و آماده همکاری هستیم.

*مطلب مرتبط:

حمایت بندر امیرآباد از طرح های گردشگری دریایی



    ©2013 APG.ir