تعداد بازدید: 3104

توصیه به دیگران 1

پنجشنبه 19 آبان 1384-0:0

غرب سوادكوه ، زير آب !

با آبگيري سد البرز در سوادكوه محوطه تاريخي اطراف سد به زير آب خواهد رفت.


مهدي عابديني‌‏عراقي، كارشناس قائم شهري باستان‌‏شناسي، در نشست هشتم همايش بين‌‏المللي باستان‌‏شناسي ايران حوزه شمال و شمال شرق، گفت: با آب گيري سد البرز منطقه لفورك سوادكوه كه مقرر است در سال 85 صورت گيرد، 43 اثر باستاني اعم از گورستان بناهاي مذهبي متعلق به عصر آهن 3 به زير آب خواهد رفت.
وي، در توضيح اين مطلب, تصريح‌‏كرد: قبل از انجام كاووش در اين منطقه، بانك جهاني سازمان آب منطقه مازندران را مجبور كرد كه اجازه كاووش در اين منطقه از نظر مردم‌‏شناسي باستان‌‏شناسي صادر شود و پس از اين روند وام بانك جهاني به سازمان آب منطقه‌‏اي مازندران و گلستان پرداخت خواهد شد.
كارشناس و كاوشگر باستان‌‏شناس، در منطقه لفورك سوادكوه در ادامه خاطرنشان‌‏كرد: در زمستان 83 عمليات بررسي و گمانه‌‏زني آغاز شد و نزديك به 43 اثر باستاني اعم از گورستان بناهاي مذهبي كشف شد.
وي، در ادامه تاكيدكرد: پس از آبگيري سد البرز نزديك به 15 متر از گورستان لفورك متعلق به عصر آهن به زير آب خواهد رفت.
وي، با اشاره به اين كه لفور داراي 29 روستا است، اظهارداشت: در حال حاضر اهالي اين منطقه در حال تخليه روستاها هستند؛ چرا كه بيش از 10 روستا در اين منطقه يقيناً به زير آب خواهد رفت.
عراقي، اضافه‌‏كرد: در گورستان ياد شده به 15 گور برخورديم كه دو نمونه گور كشف شده براي اولين بار در شمال ايران شناسايي شدند.
وي، ادامه داد: گورهاي فوق از سه نوع تشكيل شده‌‏اند كه جهت گور در كودكان دختر به سمت شمالي- جنوبي؛ ولي در بزرگسالان و پسران همگي به سمت شمال غربي و جنوب غربي به صورت طاق باز خوابيده به پهلوي چپ و راست مشاهده شده‌‏اند.
وي، در پايان تاكيدكرد: در دو نوع گور خاص منحصربه فرد فوق‌‏الذكر پس از حفر ديواره گوره قطعات ضخيم و بزرگ سفال به طول30*30 پوشانده مي‌‏شد ؛ اما گور هيچ پوشش سفالي وجود نداشته است.(ilna)


    ©2013 APG.ir