تعداد بازدید: 6411

توصیه به دیگران 1

شنبه 8 فروردين 1394-16:28

نمایشگاه صنایع دستی رامسر افتتاح شد

فرصتی برای راه یابی صنایع دستی به خانه های مردم

گزارش+ عکس از افتتاح نمایشگاه صنایع دستی در رامسر


 مازندنومه؛ سرویس محیط زیست و گردشگری، محمداسماعیل بخشی سورکی: صبح امروز فرصتي بود كه براي افتتاح نمايشگاه صنايع دستي شهرستان رامسر و بازديد از چند ايستگاه و كمپ هلال احمر مازندران و همچنين بازديد از محورهاي مواصلاتي استان، همراه با معاون هماهنگي امور عمراني استانداري، مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان، مديرعامل جمعيت هلال احمر مازندران و جمعي از همكاران رسانه اي به غرب استان سفر كنيم.

علي نبيان- معاون هماهنگي امور عمراني و قائم مقام ستاد اجرايي خدمات سفر مازندران- در افتتاح نمايشگاه صنايع دستي و سوغات استان مازندران در شهرستان رامسر با بيان اينكه توجه به صنايع دستي به عنوان ترويج فرهنگ مردم يك منطقه اهميت دارد، افزود: در اين نمايشگاه مردم هم با ذوق هنري و تلاش هنرمندان حوزه صنايع دستي آشنا مي شوند و هم مسافران سوغات اين فرهنگ را به شهر خود خواهند برد.

وي ابراز داشت: اميدواريم كه با توسعه اين صنعت و اقبال خوبي كه مردم به آن داشته اند، بتوانيم در راستاي حمايت از فرهنگ بومي و صنايع دستي گام هاي موثري برداريم.

قائم مقام ستاد اجرايي خدمات سفر مازندران همچنين در جمع خبرنگاران از روان بودن ترافيك محورهاي مواصلاتي استان خبر داد و گفت: مشكل خاصي در اين محورها نداريم و اميدواريم كه با تلاش همكاران راهور و پليس راه همچنان شاهد كاهش آمار تصادفات و تلفات جاده اي باشيم.

*نمایشگاه‌ها فرصتی است تا صنایع دستی به خانه‌های مردم راه یابد

دلاور بزرگ نيا-مديركل ميراث فرهنگي،صنايع دستي و گرشگري مازندران- نيز در مراسم افتتاح نمایشگاه صنایع دستی رامسر اظهار داشت: در استان مازندران در ايام نوروز 94 با توجه به فعاليت هاي كميته فرهنگي در 11 شهرستان 13 نمايشگاه صنايع دستي برگزار كرديم.

وي گفت: در پنج نمايشگاه، حضور هنرمندان از سراسر استان و كشور را شاهد بوديم كه جنبه ملي به اين نمايشگاه ها بخشيده است و از جمله اين نمايشگاه ها مي توان به نمايشگاه های رامسر، چالوس، نوشهر و يك نمايشگاه در مركز استان اشاره كرد.

بزرگ نيا با بيان اينكه تنوع آثار عرضه شده در نمايشگاه ها قابل توجه است، افزود: در كنار اين نمايشگاه ها سوغات ايراني نيز عرضه مي شود كه مسافران و گردشگران مي توانند از آن بهره مند شوند.

دبير ستاد اجرايي خدمات سفر مازندران در خصوص نمايشگاه رامسر با بيان اينكه 16 استان در این نمایشگاه حضور یافتند، افزود: هنرمندان در اين نمايشگاه صنایع دستی و سوغات را در معرض دید قرار داده اند.

وی با اشاره به اینکه نمایشگاه‌های این‌چنینی فرصتی است تا هنرمندان ارتباط مستقیم با مردم داشته باشند، افزود: در این نمایشگاه‌ها هنرمندان حوزه صنایع دستی به صورت مستقیم با نظرات و سلیقه مخاطب آشنا می‌شوند.

مدیرکل صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری مازندران با اشاره به اینکه ‌گردشگران می‌توانند برای تهیه سوغات از این نمایشگاه‌ها استفاده کنند، گفت: این نمایشگاه‌ها فرصتی است تا صنایع دستی به خانه‌های مردم راه یابد.

بزرگ‌نیا با تاکید بر کاربردی کردن صنایع دستی در زندگی مردم ادامه داد: هنرمندان باید با افزايش ابتکار و خلاقیت هنری خود، صنایع دستی را از شکل لوکس بودن به سمت کاربردی شدن سوق دهند.

وي افزود: اميدواريم همچنان كه در سال هاي گذشته در نوشهر و ساير شهرستان هاي استان فروش خوبي را شاهد بوديم، امسال نيز با استقبال مردم ميزان فروش صنايع دستي افزايش يابد.

*تلاش داریم تصادفات و سوانح کاهش یابد

وحید قبادی‌دانا- رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر كشور- در حاشيه افتتاح اين نمايشگاه در شهرستان رامسر اظهار داشت: طرح ملی ایمنی و سلامت مسافران از 27 اسفند 93 آغاز شد که تا 15 فروردین ماه امسال ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه این طرح با شعار« بی‌گدار به جاده نزنیم و ظریف برانیم» اجرا می‌شود، افزود: هموطنان تمهیدات لازم را قبل از سفر تدارک ببینند.

رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر با اشاره به به‌کارگیری 20 هزار جوان داوطلب فعال در بیش از یک‌هزار کمپ هلال‌احمر در مبادی ورودی و خروجی شهرها، محل تجمع مسافران، مناطق زیارتی و غیره تاكيد كرد: اقدامات ما در راستای خدمت به هموطنان است تا سفر بی‌خطری داشته باشند.

وي با بیان اینکه هدف ما کاهش تصادفات و پیش‌گیری از حوادث است، ادامه داد: طبق فرمایش رهبری معظم، تمام دستگاه‌های مسئول باید تلاش کنند تا حوادث به حداقل كاهش يابد.

قبادی‌دانا با اشاره به اينكه طبق طرح 2020 فدراسیون جهانی صلیب سرخ وظیفه ما نجات جان انسان‌ها است، گفت: بیماری‌های قلبی و تصادفات دو عامل مهم در مرگ و میر در کشور است و هلال‌احمر در کمپ‌های نوروزی با انجام تست فشار و قند خون جامعه را به موضوع بیماری‌های قلبی و عروقی حساس می‌کند.

وی با بیان اینکه در کاهش تصادفات هم با ارائه بسته‌های فرهنگی تلاش داریم تصادفات و سوانح کاهش یابد، ادامه داد: 475 خیمه نماز هلال‌احمر در سطح کشور برای استفاده هموطنان برپا شده است.

رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر با اشاره به وضعیت مناسب فعالیت‌های جمعیت هلال‌احمر مازندران ابراز داشت: هلال‌احمر مازندران به برنامه‌ها و اهداف از پیش تعیین شده دست یافته و حضور جوانان داوطلب را در کمپ‌های نوروزی شاهد هستیم.

* بیش از سه هزار عملیات در سطح استان انجام شده است

پس از افتتاح نمايشگاه صنایع دستی، اداره هلال احمر مرحوم رضي كاظمي رامسر و پس از آن نيز محورهاي ورودي به رامسر و شهرستان تنكابن و عباس آباد مورد بازديد قرار گرفت و در ادامه مسئولان در سايت هلال احمر شهيد عبداله صالحي تنكابن حضور يافتند.

مهدی ولی‌پور-مديرعامل جمعيت هلال احمر مازندران- در جریان بازدید مسئول سازمان جوانان هلال‌احمر کشور از این سایت اظهار داشت: طرح امداد و نجات هلال احمر در مازندران از 25 اسفندماه سال 93 شروع شد که تاکنون بیش از سه هزار عملیات در سطح استان انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه در این مدت سه هزار و 417 مصدوم از خدمات هلال‌احمر بهره‌مند شدند، افزود: سه هزار و 115 نفر تحت درمان سرپایی قرار گرفتند.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر مازندران با بیان اینکه 99 نفر در این ایام توسط نیروهای این نهاد به مراکز درمانی منتقل شدند، افزود: 546 تیم عملیاتی و دو هزار و 45 نیروی امداد و نجات در هلال احمر استان به ارائه خدمات مشغول هستند.

ولی‌پور ابراز داشت: 308 هزار مسافر و افراد مقیم در پست‌های امداد و نجات خدمات دریافت کردند و همچنین 296 هزار هزار بسته آموزشی در پست‌های هلال احمر توزیع شده است.

وی ادامه داد: یک‌هزار و 130 نیروی جوان آموزش دیده و پزشک داوطلب در پست‌های امداد و نجات فعالیت دارند.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر مازندران به فعالیت ایستگاه سلامت در سطح استان اشاره کرد و گفت: سه هزار و 600 نفر از خدمات ایستگاه‌ها سلامت بهره‌مند شدند.

*ناصری؛ گلیم بافی

در بازديد از نمايشگاه صنایع دستی با چند نفر از هنرمندان و غرفه داران گفتگو كردیم.

علي ناصري يكي از غرفه داران تبريزي نمايشگاه صنايع دستي رامسر است . او كه هنرش گليم بافي است، با بيان اينكه بيش از 150 نفر با ما در تبريز در اين صنعت همكاري مي كنند افزود: از شهرستان هاي اهر، كليبر، شبستر و تبريز بانوان عاشق اين هنر با ما همكاري مي كنند.

اين هنرمند تبريزي با اشاره به انواع متنوع گليم هاي تزييني كه با خود به نمايشگاه آورده بود، ابراز داشت: بسته به نوع هنر و ابعاد گليم ها قيمت ها متفاوت است كه براي مثال قيمت ابعاد يك در 120 نوع زينتي آن در حدود 200 هزار تومان است.

*جهانی؛ قلاب بافی

غرفه ديگر نمايشگاه متعلق به خانمي ميانسال از شهرستان رامسر است كه بيش از 30 سال با هنر قلاب بافي روزگار مي گذراند.

مرواريد جهاني با بيان اينكه سه تا چهار نفر در اين هنر با ما همكاري مي كنند، افزود: در بيشتر نمايشگاه هايي كه در رامسر برگزار مي شود حضور دارم اما بيشتر فروشم از محل مشتريان ثابتي است كه به خانه مراجعه مي كنند.

وي با اشاره به وام دو ميليوني ميراث فرهنگي،صنايع دستي و گردشگري رامسر در اين خصوص اظهار داشت: علي رغم اينكه استقبال مردم عالي است، متاسفانه به جهت مشكلات معيشتي فرصت حضور در نمايشگاه هاي سراسري را ندارم.

اين بانوي هنرمند رامسري ادامه داد: محصولات قلاب بافي ما در قالب شال رودوشي، كلاه و شال، پاپوش، عروسك هاي بافتني، دستگيره، دستكش و غيره به مردم عرضه مي شود.

*هاشمی؛ کفش و شال

حميدرضا هاشمي كه از تبريز به رامسر آمده، ابراز داشت: چهار سال است كه براي اين نمايشگاه به رامسر مي آيم و در نمايشگاه شهرهاي اصفهان و شيراز هم حضور داشتم.

وي با بيان اينكه 12 نفر در اين هنر با مجموعه ما همكاري دارند گفت: كفش و شالي كه در اين غرفه مي بينيد، كار دست است كه كفش ها به قيمت 15 هزار تومان و شال ها و روسري ها هم به قيمت 10 هزار تومان به فروش مي رسد.

*جواهری؛ معرق فلز

مهرك جواهري بانوي رامسري است كه تحصيلاتش كارشناسي صنايع دستي است و بيش از ده سال است كه در اين زمينه فعاليت مي كند.

وي با بيان اينكه معرق چوب را با توجه به رشته تحصيلي و آموزشي كه ديده بودم انجام دادم، افزود: معرق فلز ابتكار خودم است و در كشور به اين هنر به صورت بسيار محدود مي پردازند.

جواهري با اشاره به تعريف نشدن اين هنر در گردشگري مازندران اظهار داشت: به همين دليل مي گويند كه اين كار ارزش حضور در نمايشگاه هاي سراسري را ندارد، در صورتي كه بيش از دو سال است كه در رامسر فعاليت مي كنم.

وي با بيان اينكه اين كار هم هزينه زيادي دارد و هم سر و صداي زيادي در اثر برش با اره مويي بر روي فلز ايجاد مي شود، افزود: اين كار خلاقيت خودم است و هيچ جايي هم در ايران آن را آموزش نمي دهند.

جواهري گفت: در تهران نمونه هاي كوچكي از اين مورد را ديدم كه با ليزر روي فلز كار شده است، اما سبك كار با آنچه كه ما انجام مي دهيم متفاوت است.

وي از نبود مكاني براي عرضه محصولات و بازار مصرف خود به عنوان مشكل اصلي ياد كرد و ابرازداشت: اميدوارم در خصوص برگزاري نمايشگاه هاي مختلف صنايع دستي در استان اطلاع رساني دقيق تر و كامل تر باشد.

*صالحی؛ سفال

غرفه ديگر اين نمايشگاه زيبا متعلق به زوجي بود كه با هم بر روي سفال كار مي كردند.

فواد صالحي با بيان اينكه بنده و همسرم از همدان به رامسر آمده ايم، افزود: اين كار به اسم همسرم ثبت شده است و چهار سال است كه در اين زمينه فعاليت مي كنند.

وي با اشاره به اينكه زندگي ما با نمايشگاه توام است گفت: در تمام نمايشگاه هايي كه در ايران برگزار شده است حضور داريم.

اين هنرمند جوان همداني به فصلي بودن استقبال مردم از اين هنر اشاره كرد و گفت: در شش ماه اول سال معمولا اوضاع خوب نيست اما در شش ماه دوم روند بهتري را شاهد هستيم.

وي با بيان اينكه غرفه داران با انرژي به نمايشگاه مي آيند اما بعضاً امكانات اوليه و تسهيلات به هنرمندان داده نمي شود افزود: ما حتي پالت هايي براي عرضه محصولات خود نداريم و اگر باراني ببارد كارتن هايي كه در زير قرار دارد در اثر رطوبت از بين خواهد رفت.

صالحي با اشاره به تسهيلات 10 ميليون توماني كميته امداد به همسرش اظهار داشت: با اين وام توانستيم اين هنر را عرضه كنيم و امروز محل درآمد زندگي ما نيز از محل فروش اين محصولات است.

وي گفت:سفال پايه اصلي كار ما است كه با لعاب روي آن پوشيده و سپس با سرنگ و يك پمپ اين نقش هايي كه مي بينيد روي آن رقم مي خورد.

اين هنرمند همداني اظهار داشت: پس از اين كار سفال در كوره قرار داده مي شود و تا دماي 920 درجه در مدت 9 ساعت پخته مي شود.

صالحي نيز از نبود مكاني براي عرضه دائمي محصولات گلايه كرد و گفت: بسياري از اين محصولات در مسير راه رسيدن به نمايشگاه آسيب مي بينند و از بين مي روند، در حالي كه تنها در همين مكان تا 15 فروردين بايد 700 هزار تومان پول غرفه پرداخت كنيم.

وي با بيان اينكه انتظار ما از مسئولان گردشگري استان و كشور تامين حداقل امكانات براي هنرمندان صنايع دستي است افزود: دو سال قبل كه به رامسر آمده بوديم مدرسه اي با امكانات خوب براي اسكان هنرمندان فراهم شده بود كه شبي 10 هزار تومان نيز پرداخت مي كرديم اما امسال تنها براي اسكان بايد شبي 130 هزار تومان پرداخت كنيم.

*مرعشی؛ زیورآلات

ميثم مرعشي هم يكي ديگر از غرفه داران اين نمايشگاه است كه محصولات دستبند پارچه اي و انگشترهاي برنجي عرضه مي كند.

وي با بيان اينكه چهار سالي است كه در اين زمينه فعاليت مي كنم، افزود: ما در همين نمايشگاه با ديگر هنرمندان آشنا شده و هر كجا هم نمايشگاهي باشد همديگر را مطلع مي كنيم.

اين هنرمند خوزستاني اظهار داشت: در ارديبهشت ماه نيز در نمايشگاهي كه با عنوان جشن اعراب در خوزستان برگزار مي شود حضور خواهيم يافت.

*امان زاده؛ پارچه و لباس

خواجه محمد امان زاده هنرمند تركمني است كه از استان گلستان در رامسر حضور يافته است.

وي با بيان اينكه 25 سال است كه در زمينه هنرهاي لباس ها و هنرهاي دستي فعاليت مي كنم افزود: اصل هنر ما روميزي، پارچه هاي دستباف تركمني، كيف، جاجورابي و سرپرده ها است.

اين هنرمند با اشاره به استقبال خوب مردم در نمايشگاه هاي ديگر و در رامسر از اين غرفه اظهار داشت: تهيه پارچه هاي دست بسيار گران است و سازمان میراث مي تواند با دادن تسهيلات و وام هاي كم بهره به هنرمندان در اين زمينه كمك كند.

وي با بيان اينكه علاوه بر نمايشگاه ها به جمعه بازار تهران نيز براي عرضه محصولات مي روم افزود: هشت نفر دوزنده با ما همكاري مي كنند كه عمدتاً زنان سرپرست خانوار هستند.

امان زاده با بيان اينكه زماني 20 نفر با ما در اين كار همكاري مي كردند گفت: متاسفانه چند سالي است كه وضعيت اقتصادي خراب شده است و قدرت خريد مردم هم كم شده است.

وي با تاكيد بر اينكه وقتي مردم براي تامين مايحتاج روزمره خود دچار مشكل هستند هزينه اي بابت صنايع دستي و تهيه اين اقلام زينتي نمي پردازند، افزود: البته محصولات ما از پنج هزار تومان تا هفتصد هزار تومان بسته به نوع كار و جنس آن قيمت گذاري شده است.

اين هنرمند تركمني ادامه داد: كت هاي سوزن دوزي بهترين نوع محصولات ما هستند كه چندين ماه براي بافت آن زمان صرف مي شود.

در ميانه نمايشگاه صنايع دستي رامسر غرفه اي شلوغ به چشم مي خورد.

*پاشازاده؛ لباس

ابراهيم پاشازاده هنرمند تهراني اين غرفه با بيان اينكه تمام اين پارچه ها يزدي است افزود: كارهاي عرضه شده در اين غرفه جز كارهاي سنتي زنانه و مجلسي است.

وي با بيان اينكه به صورت مستقيم چهار نفر و در مجموع 13 نفر با ما همكاري مي كنند گفت: بعد از نمايشگاه هاي تهران و كرج اينجا سومين نمايشگاهي است كه حضور يافته ايم.

پاشازاده استقبال از محصولات اين غرفه را بسيار مناسب دانست و گفت: سارافن هايي كه عرضه مي شود بين 35 تا 55 هزار تومان قيمت دارند و عموما با استقبال خانم هاي جوان و ميانسال همراه است.

وي با بيان اينكه فرم اين لباس ها جديد و طرحش نيز سنتي است، افزود: به دليل علاقه اي كه مردم نشان داده اند در عرضه محصولات مشكلي نداريم و در نمايشگاه هاي مختلف كه حضور يافتيم استقبال عالي بوده است.

*ابراهیمی؛ ساعت

رحمت ابراهيمي جواني مهابادي است كه با لهجه كردي خود براي ما از هنر خود مي گويد.

اين هنرمند كه با ظرافتي خاص ساعت هاي زيبا را به اشكال متفاوت به نمايشگاه آورده بود، اظهار داشت: جنس ساعت ها از پلكسي است كه اين ورق ها را نيز خودمان تهيه مي كنيم.

وي با اشاره به اينكه گرافيك خوانده است افزود: در ابتدا طرح روي اين ورق ها را به كارگاه مي بردم تا برايم برش كنند اما با پيشرفت كارم دستگاه مربوط به برش اين ورق ها را نيز خريداري كردم و اينكار را در حال حاضر خودم انجام مي دهم.

ابراهيمي از استقبال مردم از ساعت هاي فلزي و خورشيدي خبر داد و گفت: باسرمايه خودم شروع كردم و در اينكار برادر و يكي از دوستانم با من همكاري مي كنند.

وي با اشاره به محدود بودن طرح ها در اين زمينه ابراز داشت: اين طرح ها خلاقيت بنده است و اجازه كپي برداري يا عكسبرداري از آن را نمي دهم، به اين دليل كه متاسفانه بدون در نظر گرفتن صاحب ايده آن را كپي برداري كرده و به بازار مي دهند.

*شاه نظری؛ نمدمالی

يحيي شاه نظري نيز يكي از ريش سفيدان عرصه صنايع دستي است. اين چهره نام آشنا 65 سال است كه در عرصه نمدمالی مشغول است.

وي با بيان اينكه اين حرفه را از ده سالگي نزد پدرم آموخته ام افزود: نمدمالي به بعد از دوره حضرت سليمان باز مي گردد و اكنون پنج نسل است كه ما به اين هنر مي پردازيم.

استاد چيره دست رامسري با اشاره به حضور در 42 نمايشگاه داخلي و بين المللي اظهار داشت: در نمايشگاه هاي تركمنستان، آلمان، آمريكا و روسيه هم حضور يافته ام.

وي ادامه داد: تنها در يك دوره زماني 285 نمد به روسيه فرستادم و همين اواخر هم سه توريست از كشورهاي آلمان، استراليا و هلند به منزل ما آمدند و نمد خريداري كردند.

استاد شاه نظري با بيان اينكه در حال حاضر 75 سال دارم افزود: پسرم نيز به همين كار مشغول است و بارها هم به صدا و سيما براي تبليغ اين هنر دعوت شدم.

وي با بيان اينكه بعد از گذشت چندين سال مسئولان براي دريافت تسهيلات ما را به بانك معرفي كرده بودند كه متاسفانه با سنگ اندازي هاي سيستم بانكي عطاي وام را به لقايش بخشيدم گفت: اميدوارم كه حمايت ها جدي تر باشد.

اين پيرمرد رامسري با اشاره به منزل خود در رامسر و كارگاه كار خود در همان محل سكونت خود اظهار داشت: دو بار از سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (يونسكو) نشان و ديپلم افتخار دريافت كرده ام.

وي ادامه داد: در كتاب آموزش حرفه و فن سال سوم دوره راهنمايي سابق نيز عكس ما درج شده است.

*حاشيه ها:

-صبح امروز ساعت 8.20 دقيقه در سايت هلي پد هلال احمر ساري به همراه همكاران ديگر رسانه اي حضور يافتيم. هليكوپتر توسط يك دستگاه تراكتور به سايت پرواز منتقل شد و سپس خلبان به بررسي مشخصات و تست هلي كوپتر پرداخت.

- در مسير بيشترين موضوعي كه مورد توجه بود تغيير كاربري هاي اراضي در سال های گذشته بود كه از نمای بالا اين موارد به وضوح ديده مي شد.

-  نكته جالب ديگر كرت بندي و آماده بودن اراضي شاليزاري براي كشت برنج بوده است كه اين وضوع در بابل، آمل و فريدونكنار به چشم مي خورد.

-ساعت 10.40 دقيقه هليكوپتر هلال احمر در فرودگاه رامسر به زمين نشست و پس از آن ابتدا به فرمانداري رامسر رفتيم.

- ساعت 11.05 دقيقه هم براي افتتاح به محل برگزاري نمايشگاه صنايع دستي و سوغات رامسر رفتيم و پس از قرائت قرآن معاون عمراني استاندار اين نمايشگاه را افتتاح كرد.

-يكي از نكات جالب توجه نمايشگاه غرفه پاسخگويي به مسايل شرعي بود كه در اين نمايشگاه وجود داشت.

* نكته جالب جلو آمدن يكي از مسافران و نقد او به دليل كمبود شيرهاي آب در محل دهکده صنایع دستی بود كه معاون عمراني طي تماس تلفني با شهردار رامسر اين موضوع را حل كرد.  بانويي تهراني نيز با مراجعه به معاون عمراني درخواست ايجاد سرعت گير در داخل شهر را داشت .

-يكي از بازديد كنندگان نيز در خصوص مشكلات مسكن مهر رامسر از مهندس نبيان درخواست كمك كرد كه معاون عمراني هم قول داد كه اولين جلسه مسكن مهر سال جاري با محوريت بررسي مشكلات مسكن مهر رامسر تشكيل شود.



    ©2013 APG.ir