تعداد بازدید: 7761

توصیه به دیگران 3

دوشنبه 10 فروردين 1394-17:24

کوچ نویسنده کتاب بهشهر(اشرف البلاد)

استاد علی بابا عسگری درگذشت

استاد علی بابا عسگری نویسنده و محقق تاریخ و جغرافیای شهرستان بهشهر، پس از عمری خدمت فرهنگی در سن 83 سالگی درگذشت.


مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، محمدعظیمی، مدیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی هوتو: استاد علی بابا عسگری -پژوهشگر تاریخ و جغرافیای بهشهر- 8 فروردین ماه امسال در سن 83 سالگی در گذشت.

 او تحصیلات ابتدایی را به علت فقر مالی خانواده از 12 سالگی آغاز کرد و با استعدادی که داشت توانست در سال 1330 به عنوان معلم پیمانی در گلوگاه مشغول به کار شود.

موفقیت در دانشسرای مقدماتی گرگان و گرفتن دیپلم با نمره ی عالی موجب شد تا در اولین کنکور سراسری دانشگاه های کشور شرکت کرده، مدرک لیسانس تاریخ و جغرافیا را از دانشکده ادبیات دانشگاه تهران دریافت کند.

عسگری از سال 1342 به عنوان دانشجوی کارشناسی ارشد به دانشگاه تهران رفت و تدریس را در مدارس عالی و دانشگاه های کشور  آغاز کرد.

او علاوه بر تدریس، از سال 1343 آثار ارزشمند و گرانسنگی را در حوزه تاریخ، جغرافیا و نقشه برداری از مناطق مختلف کشور به جامعه ی فرهنگی عرضه داشت و بیش از پنج دهه از عمر خود را وقف خدمت در مدرسه جغرافیایی سحاب کرد.

عسگری با تالیف کتاب های تاریخی–تحقیقی «بهشهر (اشرف البلاد)» در سال 1350، جغرافیای مفصل هزار جریب و نقشه هزار جریب(نکا،بهشهر و گلوگاه) در سال 1365نسبت به زادگاه خود ادای دین کرد.

 کتاب بهشهر این استاد گران مایه به عنوان اولین کتاب تاریخی منطقه، هم چنان مورد استناد و استفاده پژوهشگران بومی مازندران و کشور است.

خاطرنشان می کنیم استاد علی بابا عسگری از سال 1348 با تحقیقات اسنادی و میدانی نسبت به ثبت و ضبط اسناد و خاطرات تاریخی و جغرافیایی شهرستان بهشهر اهتمام داشت و فروتنانه در مقدمه این کتاب مرقوم داشت که: «از خوانندگان گرامی تمنا دارد هرگاه در بیان و تشریح مطالب خطا و لغزشی مشاهده نمودند با چشم اغماض در آن نگرند و عذرم را بپذیرند و بر بنده عیب نگیرند، زیرا کاری را که نگارنده شروع کرده بسیار خطیر و پرزحمت بوده است و جمع آوری و تدوین این همه مطالب جغرافیایی و تاریخی که متضمن تعدادی نقشه های تاریخی هم هست کار آسانی نیست. به هر حال نویسنده اعتراف می کند که این کار بی نقص و عیب نیست، اما به واسطه علاقه فراوانی که به موضوعات جغرافیایی و تاریخی منطقه ای، آن هم به زادگاه خویش دارم بضاعت مزجات ادبی و عدم امکانات، جرات اقدام به چنین امر مهمی را نموده و این راه دشوار را با قدم شوق پیموده است و تصور می کند خدمتی به فرهنگ و جغرافیای کشور عزیز خود کرده باشد و متوقع است که هم میهنان با حسن التفات به کتاب او بنگرند، باشد که بدینوسیله خاطر آنها از مطالعه کتاب بیشتر خرسند و متلذذ گردد.»

از دیگر آثار ارزشمند استاد علی بابا عسگری می توان به کتاب های زیر اشاره کرد: (اطلس جهان تالیف در سال 1343) – (تاریخ عمومی و جغرافیای عمومی تالیف در سال 1348) – (جغرافیای کشورهاتالیف در سال 1351) – (اطلس اسناددرتاریخ خلیج فارس به 3 زبان در سال 1352) - (تهیه نقشه کتاب دانشنامه علی ابن ابیطالب) – (تهیه نقشه کتاب دانشنامه امام حسین (ع))–(تهیه نقشه کتاب دانشنامه غدیر عاشورا در سال 1391) –(اطلس تاریخی ایران و جغرافیا) – (اطلس مناسک حج در 10جلد) و نظارت بر ویراستاری و چاپ تمام کتابها، نقشه ها و اطلس ها از سال 1340 تا 1391 در مدرسه جغرافیایی.

از استاد علی بابا عسگری سه فرزند برومند با مدرک دکترا در رشته های برق و مخابرات، باستان شناسی و پزشکی به یادگار مانده است.

این محقق ارزشمند در 8 فروردین سال 1394 پس از عمری تلاش علمی و خدمات فرهنگی بدرود حیات گفت و طبق وصیت ایشان در گورستان تاریخی سفیدجاه به خاک سپرده می شود.

 این ضایعه فرهنگی را به خانواده های عسگری، کاشانی مطلق و جامعه ی فرهنگی بهشهر، گلوگاه و پژوهشگران استان مازندران و کشور تسلیت عرض می نماییم و برای روح بلند ایشان علو درجات را از درگاه خداوندی مسئلت داریم.


  • احمد کشاورزیان دبیرجغرافیای بازنشستهپاسخ به این دیدگاه 1 0
    سه شنبه 18 فروردين 1394-13:19

    باکمال تاسف وتاثردرگذشت استاد فرزانه و پرتلاش علی بابا عسگری را به دوستدارنش تسلیت عرض می نمایم.خدایش بیامرزد و با اولیایش محشورنماید.انشااله . اینجانب درطول خدمتم ازتالیفات ایشان بخصوص کتاب اشرف البلاد بهشهر بهره های زیادی برده ام روحش شاد ویادش گرامی باد.

    • امیر حسین سرویپاسخ به این دیدگاه 3 0
      يکشنبه 16 فروردين 1394-7:26

      برای اولین بار چند سال پیش وقتی در محضر استاد ارجمندم جناب عظیمی محقق و پژوهشگر مازندرانی بودم تو فیق شنیدن نام این مرد بزرگ بر خاسته از مازندران را از زبان ایشان شنیدم ارزوی دیدار داشتم توفیق میسر نشد انروزها استاد عظیمی در اندیشه گرفتن بزرگداشتی برای ایشان بود هیهات از جفای روزگارانگار مارا به مرده پرستی عادت داده اند روحش شاد شاید مرگ این استاد مازندرانی که متعلق به ایران و ایرانی است تلنگری باشد برای مسئولین و دوستداران مردان بزرگ واندیشمندفرهنگ و هنر که در حیاتشان تلاششان را چشم در چشم پاس بداریم روح بلندت غریق رحمت الهی باد استاد علی باباعسگری

      • زلفعلی بیرقانیپاسخ به این دیدگاه 1 0
        شنبه 15 فروردين 1394-17:17

        این مصیبت را به استاد شهیر و نام آشنای استان مازندران دکتر حسین اسلامی ساروی تسلیت عرض میکنم

        • جمعه 14 فروردين 1394-22:28

          با سلام و احترام
          چند نکته را قابل ذکر میدانم:
          1. ایشان نویسنده ی کتاب اشرف البلاد بودند نه بهشهر! در گذشته به منطقه شرق مازندران اشرف البلاد می گفتند که امروزه با تقسیمات کشوری جدید به شهرستان های گلوگاه، بهشهر و نکا تقسیم شده است.
          2. ایشان به صرف نویسنده و محقق تاریخ و جغرافیای شهرستان بهشهر نبوده اند بلکه محقق تاریخ و جغرافیای شرق مازندران (گلوگاه تا نکا) بوده اند که بهشهر هم یکی از آن شهرهاست!
          3. جای سوال است که نویسنده ی متن کمترین اشاره ای به زادگاه ایشان (گلوگاه) و فعالیتهایشان ننموده است!
          4. جای بسی تاسف است که در زمان حیات ایشان رسانه ای حتی از نوع منطقه ای توجهی به این استاد عزیز نداشته است. حال که از بین ما رفته اند چه سود؟! تا به کی مرده پرستی؟!
          روحشان شاد و یادشان گرامی باد...

          • محمد عظیمیپاسخ به این دیدگاه 3 2
            يکشنبه 16 فروردين 1394-3:24

            دوست مازنی عزیز! در هیچیک از اسناد و گزارش های عهد صفوی نام اشرف البلاد نیامده است و این بخش تازه تاسیس بنام شاه عباس اول که حضرت اشرف نامیده می شد در اسناد آن دوره ثبت شده است و واژه اشرف البلاد برساخته متملقین عهد قاجار است که گزارش سفرهای عهد ناصری موید این نکته است. باید توجه جدی به واژگان نمود. برای اینکه مکانی به عنوان شریف ترین بلد موسوم شود باید مکان های هم عرض و پیرامونی را مورد مداقه قرار داد. اگر شما به کتاب استاد علی بابا عسگری مراجعه فرمایید ملاحظه خواهید کرد که نام واژه کتاب بهشهر چنین آمده است: - بهشهر (اشرف البلاد). موفق باشید.

          • جمعه 14 فروردين 1394-13:53

            زندگینامه و تصاویر استاد علی بابا عسگری در لینک زیر:
            http://migna.ir/vdchwznx.23nvmdftt2.html

            • فیس بوک مازندنومه-4پاسخ به این دیدگاه 2 0
              جمعه 14 فروردين 1394-3:31

              روحش شاد

              • فیس بوک مازندنومه3پاسخ به این دیدگاه 1 0
                جمعه 14 فروردين 1394-3:30

                خدا غرق رحمت کنه ایشون و همه زحمت کشان هنر رو

                • فیس بوک مازندنومه-2پاسخ به این دیدگاه 1 0
                  جمعه 14 فروردين 1394-3:30

                  روحش شاد

                  • فیس بوک مازندنومه-1پاسخ به این دیدگاه 1 0
                    جمعه 14 فروردين 1394-3:29

                    یادش بخیر و روحش شاد

                    • محمودجانلوپاسخ به این دیدگاه 2 0
                      پنجشنبه 13 فروردين 1394-2:43

                      یاشاسن علی بابا عسگری.....
                      یاشاسن گلوگاه.....

                      • چهارشنبه 12 فروردين 1394-20:5

                        من با خواندن کتاب بهشهر ایشان در سالهای حدود 70-71 با این اقلیم آشنا شدم. کتاب خوب و مرتبی بود. خدا بیامرزدش

                        • چهارشنبه 12 فروردين 1394-20:4

                          در جوار حق. خدا رحمتش کند

                          • محمد عظیمیپاسخ به این دیدگاه 2 0
                            چهارشنبه 12 فروردين 1394-15:34

                            با پوزش از خوانندگان محترم نام موسسه جغرافیایی و کارتوگرافی سحاب به اشتباه مدرسه جغرافیایی سحاب ذکر شده است که تصحیح می گردد.

                            • زمانی درمزاری، تهرانپاسخ به این دیدگاه 8 0
                              چهارشنبه 12 فروردين 1394-12:6

                              استاد عسگری شاگردان و دانشجویان به نامی تربیت کرده است. دکتر محمد علی نجفی، وزیر پیشین آموزش و پرورش و سرپرست قبلی سازمان میراث فرهنگی کشور و معاون رئیس جمهور، از زمرۀ آنها بوده است و خود نیز با بزرگان و مشاهیر علمی و فرهنگی ایران و جهان به مانند شادروان پرفسور محمد حسن گنجی، برجسته ترین جغرافیدان آسیا و برترین دانشمند سال هواشناسی جهان در سال 2001 به انتخاب سازمان ملل متحد در ارتباط و مراوده نزدیک بود.
                              جالب آنکه، مرحوم پرفسور گنجی به شدت به استاد علی بابا عسگری علاقمند بود و ایشان را از حیث علمی و سلامت اخلاقی و کاری تائید می کرد و بنده، به شخصه شاهد این واقعیت بوده و دکتر گنجی، در نشست ها و جلسات متعدد و مربوطه، آنرا نیز تصدیق می کرد و این مهم نیز از سوی اینجانب بعنوان وکیل شخصی پرفسور گنجی و بنیاد علمی و فرهنگی ایشان مجددا گواهی می گردد.
                              تمام حیات با برگشت استاد صرف دانش اندوزی، فرهنگ پژوهی و تحقیق و نگارش مسئولانه و متعهدانه در آثار مختلف جغرافیایی و تاریخی و در سالهای اخیر در جغرافیای دینی و مذهبی گردیده است.
                              برجای گذاران فرزندان علمی و دانشگاهی محترم و آثار متعدد علمی و فرهنگی استاد، نشان از نگاه مسئولانه ایشان به علم و دانش اندوزی دارد.
                              متاسفانه بسیاری از زحمات و خدمات علمی و فرهنگی استاد مورد استفاده نادرست و سودجویانه برخی از مراکز و موسسات قرار گرفته و حتی، نامی هم از ایشان در آن آثار برده نشده است و آثار استاد را به نام خود منتشر نموده و از منافع آن به نفع خویش و برخلاف حقوق تالیفی استاد استفاده می کرده اند!!! و استاد، به کررات، مراتب تاسف و رنجش خویش را به اینجانب و بسیاری از دوستان نیز گوشزد می کرده اند.!! روح بلند استاد شاد .
                              ضمن تسلیت به خانواده و خاندان محترم استاد و جامعه علمی و فرهنگی مازندران و کشور، آرزوی صبر و بقای بازماندگان ایشان را از خداوند منان خواستارم.

                              • زمانی درمزاری، تهرانپاسخ به این دیدگاه 9 0
                                چهارشنبه 12 فروردين 1394-11:54

                                ضایعه درگشت استاد نامی، جناب آقای علی بابا عسگری موجب تاسف و تاثر گردید. بنده، به شخص توفیق آشنایی، مراوده و دوستی با جناب استاد را طی سالیان متمادی داشته ام. دانشمندی به غایت انسان، متعهد، مسئول، کوشنده و عاشق نسبت به خانواده، دوستان، علم و فرهنگ و ایران و شمال کشور، بویژه مازندران و گلوگاه و هزارجریب.
                                استاد به شدت ،به زادگاه خویش و گلوگاه عشق می ورزید و در آن منطقه نیز محل رجوع عام و خاص بود و از افتخارات اصلی منطقه به شمار می رفت و خواهد رفت.وصیت ایشان مبنی بر خاکسپاری استاد در گورستان تاریخی سفیدچاه نیز موید این مهم است.
                                شاهکار استاد علی بابا عسگری در نگارش کتاب معروف و ماندگار بهشهر( اشرف البلاد) به مانند سایر آثار بی مانند این استاد نامدار مازندرانی گویای عشق و تعهد روزافزون ایشان به فرهنگ و تاریخ منطقه و مانند آن می باشد.
                                شایسته است به پاس چند دهه خدمات بی مانند علمی و فرهنگی استاد، تشیع جنازه در خور شان ایشان با همراهی مسئولان منطقه ای و دولتی و مردم و شهروندان منطقه صورت گیرد و بنای یادبود استاد نیز در گلوگاه و بهشهر به احترام چند دهه فعالیتهای علمی ایشان در آن مناطق نصب و مورد تکریم قرار گیرد.
                                اقدام به موقع نویسنده فرهنگ دوست و گرانقدر، جناب عظیمی و مازندنومه علم دوست و دانش پرور در اطلاع رسانی این واقعه تاسف بار و تدوام اطلاع رسانی های تصویری و نوشتاری آتی نسبت به مراسم تشییع استاد و ترحیم آن و یادمان های آینده استاد موجب تقدیر و امتنان روز افزون خواهد بود

                                • علی رحمان پرستپاسخ به این دیدگاه 1 0
                                  دوشنبه 17 فروردين 1394-17:28

                                  "گفت کسی خواجه سنایی بمرد - مرگ چنین خواجه نه کاریست خرد" .... باعث تاثر است...روحش شاد..


                                ©2013 APG.ir